Hästkrafter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästkrafter

Jag läste mig till mycket innan jag började rida, fick byta upp mig i ridgrupperna ofta för att jag kunde så mycket och var så duktig :) och om man inte kan lära sig enbart saker genom att läsa saker, varför tipsar då folk om böcker? Varför går man i skolan? ;) sen är det självklart att man måste ha lite praktiska erfarenheter också, men om man ska motarbeta killen så lär han aldrig vilja lära sig något :)

Jag tycker det är svårt att lära sig praktiska saker bara genom att läsa. Jag tror jag skulle behöva läsa väldigt många ggr om jag inte kunde varva det med de praktiska momenten. T.ex. om man läser om NH så kan jag liksom inte läsa en hel bok och sedan gå ut och försöka mig på allt detta då blir det bara pannkaka. Bättre att läsa om ett moment och sedan gå ut och prova och när detta funkar så kan man gå vidare, om du förstår vad jag menar? Sen är ju alla såklart olika :)

Och jag motarbetade inte medvetet, försökte vara hjälpsam :crazy: :P
 
Sv: Hästkrafter

Jag håller med. Det är stor skillnad på teori och på att kunna praktisera det sen. Jag kan tex mycket om hovar och vinklar men aldrig att jag skulle kunna gå ut och sko min häst för det.

En kombination är det bästa, praktik kombinerat med att läsa mycket om vad det nu är man vill lära sig.
 
Sv: Hästkrafter

En stor häst som gör sig bra på bild som är brun? Menar du brun som i brun kropp med svart man och svans eller brun häst som i helt brun?
Fotograferar mycket själv och om jag skulle ha en häst bara för fotografering hade jag nog velat ha en tinker eller Shirehäst, otroligt vackra! Skäckar oftast men det är mina favoriter så ;)
 
Sv: Hästkrafter

Nej men alla fungerar olika :) jag älskar böcker och det jag läser brukar jag ta till mig och komma ihåg :)
Och snälla, tro inte att jag lade någon kritik emot dig, absolut inte! :o jag tycker att du har rätt liksom många andra som skrivit här på tråden, men det finns också en hel del av dem som skrivit som inte velat stötta killen. Han verkar ändå vilja lära sig mer om hästar och försöka! Han verkar ju inte vara en idiot precis :p

Men ta det inte fel, ville absolut inte verka taskig mot dig :)
 
Sv: Hästkrafter

Nej men alla fungerar olika :) jag älskar böcker och det jag läser brukar jag ta till mig och komma ihåg :)
Och snälla, tro inte att jag lade någon kritik emot dig, absolut inte! :o jag tycker att du har rätt liksom många andra som skrivit här på tråden, men det finns också en hel del av dem som skrivit som inte velat stötta killen. Han verkar ändå vilja lära sig mer om hästar och försöka! Han verkar ju inte vara en idiot precis :p

Men ta det inte fel, ville absolut inte verka taskig mot dig :)

Jag tycker absolut inte att du är taskig mot mig :p
Jag vill ha en häst som är brun, ganska ljus i pälsen. Muskulös och välskött helst.
Den ska göra sig bra på bild helt enkelt.
Helst så vill jag att den ska ha brun svans och man också.
Vet att det kan vara svårt att få tag på just en sån häst men jag vet att det finns;)
 
Sv: Hästkrafter

Haha som sagt, var inte dig jag skrev det inlägget till utan till Hepzheba ;)

Aha en sådan pålle! Men du, ska jag vara ärlig? Jag ville absolut inte under några jä**a omständigheter (ursäkta mitt språk) ha en musblack häst (vanlig färg hos islandshästar) utan jag ville ha en svettfux, precis som min favorit jag hade på ridskolan :) och gissa vad jag har nu? En musblack xD ibland spelar inte färgen någon roll, det är personligheten som är det viktiga på hästen och dess temperament som spelar roll :)
 
Sv: Hästkrafter

Jag tycker absolut inte att du är taskig mot mig :p
Jag vill ha en häst som är brun, ganska ljus i pälsen. Muskulös och välskött helst.
Den ska göra sig bra på bild helt enkelt.
Helst så vill jag att den ska ha brun svans och man också.
Vet att det kan vara svårt att få tag på just en sån häst men jag vet att det finns;)

Hur ska du hålla din häst muskulös och välskött?
Du säger att du inte kommer att rida, men att den kommer att motioneras. Hur kommer den motioneras?
 
Sv: Hästkrafter

En häst måste väl inte ridas för att bli muskulös :confused:
Det där är väl lite genetiskt har jag för mig. Som hundar, en bra kull om man säger så.
Och det finns ju alltid folk som vill rida en häst. Jag behöver ju inte rida själv, någon annan kan rida istället.
Det kallas för medryttare om jag inte har helt fel, Saken är då den att jag inte vill rida själv.
 
Sv: Hästkrafter

En häst måste väl inte ridas för att bli muskulös :confused:
Det där är väl lite genetiskt har jag för mig. Som hundar, en bra kull om man säger så.
Och det finns ju alltid folk som vill rida en häst. Jag behöver ju inte rida själv, någon annan kan rida istället.
Det kallas för medryttare om jag inte har helt fel, Saken är då den att jag inte vill rida själv.

Nej, den måste inte ridas för att bli muskulös, det finns andra sätt. Men den föds inte muskulös och den måste hållas i form för att behålla musklerna.
Men jag frågade vilket sätt DU hade tänkt lösa det på?
 
Sv: Hästkrafter

Jag skrev ju att andra ska rida den åt mig.
Jag hade ju inte tänkt att ha den som en betes ko.
 
Sv: Hästkrafter

Haha som sagt, var inte dig jag skrev det inlägget till utan till Hepzheba ;)

Aha en sådan pålle! Men du, ska jag vara ärlig? Jag ville absolut inte under några jä**a omständigheter (ursäkta mitt språk) ha en musblack häst (vanlig färg hos islandshästar) utan jag ville ha en svettfux, precis som min favorit jag hade på ridskolan :) och gissa vad jag har nu? En musblack xD ibland spelar inte färgen någon roll, det är personligheten som är det viktiga på hästen och dess temperament som spelar roll :)

Jag tog inte illa upp, men blev rädd att jag hade uppfattats som icke-stöttande när jag hade försökt hjälpa till :laugh:


Till HeleneK: TS skrev ju att någon annan kunde rida hästen, så det verkar ju som att han har tänkt på det :)
 
Sv: Hästkrafter

Till HeleneK: TS skrev ju att någon annan kunde rida hästen, så det verkar ju som att han har tänkt på det :)

Fast han skrev samtidigt att man inte var tvungen att rida för att hålla den muskulös, så det lät som att han hade någon annan tanke från början.
 
Sv: Hästkrafter

Man behöver ju faktiskt inte rida för att hålla den muskulös. Det finns ju andra sätt att motionera den på, t.ex. körning. Men jag förstår vad du menar :)
 
Sv: Hästkrafter

Man behöver ju faktiskt inte rida för att hålla den muskulös. Det finns ju andra sätt att motionera den på, t.ex. körning. Men jag förstår vad du menar :)

Jo precis, det var det jag menade när jag skrev: "Nej, den måste inte ridas för att bli muskulös, det finns andra sätt."
 
Sv: Hästkrafter

Jag har en nära vän , som är veterinärassistent , och vill gärna återge en fras hon säjer ofta :
"Hästar är ju hopplösa , dom dör ju av allt !" :crazy:

Skämt och sido .. med det vill jag bara säja att det är väldigt komplicerade djur , och det är omöjligt att bli fullärd , hur länge man än hållt på , och man måste hela tiden uppdatera sej och man lär sej hela tiden , vare sej man vill eller inte.

Men någonstans måste man ju börja , och har du häst i ett stall med hästvana människor , så är ju det en början :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästkrafter

Hehe, vill du köpa en häst bara för att klappa och fota ibland och betala allt så har jag ett gäng vänner i ditt område som ställer upp och rider och håller din häst välskött! Låter som en bra deal:D
 
Sv: Hästkrafter

Jag tycker absolut inte att du är taskig mot mig :p
Jag vill ha en häst som är brun, ganska ljus i pälsen. Muskulös och välskött helst.
Den ska göra sig bra på bild helt enkelt.
Helst så vill jag att den ska ha brun svans och man också.
Vet att det kan vara svårt att få tag på just en sån häst men jag vet att det finns;)

En brun häst med brun man och svans kallas fux i hästsammanhang...Det är en mycket vanlig färg, och finns i en massa olika nyanser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp