Hästkrafter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästkrafter

Skillnaden är den att en häst är en levande individ. En motorcykel klarar av att bara stå en längre tid. Om man tröttnar är det skitsamma till skillnad från hästen. Även regniga, grå, tråkiga dagar ska man till stallet. Får va beredd på jobb 365 dagar/år. Obetalt. Betalningen får man i form av att hästen utvecklas och vi med dem -växer ihop, blir ett, samspelta.
 
Sv: Hästkrafter

Självklart. Jag försökte bara hitta ett sätt att förklara för TS varför vi tycker han är totalt fel ute.

TS har ju klart sagt att han inte kommer att rida och sköta sin häst, utan ha medryttare och folk i stallet som tar hand om den. Själv ska han bara klappa och fotografera...Han verkar ju inte så pigg på att lära sig något. Många har ju föreslagit att han ska leta upp ett stall och prova på lite hästliv, men det verkar inte som om det var en bra förslag.
 
Sv: Hästkrafter

KL

Jag funderar på om man kan göra jämförelsen med hund.
Att skaffa en hund för att klappa på några dagar i veckan och fota lite. Sen ordna någon annan som går ut med hunden och tränar hunden till vardags.

Inte riktigt samma sak, men det kanske är lättare att relatera till?
 
Sv: Hästkrafter

Skillnaden där är väl just priset på allt. Hästar kan bli så otroligt dyrt om man ska ha den på helinackordering, speciellt när det ska ingå motionering och mockning också. Det är inte riktigt sunt att lägga så mycket pengar på något som man förhoppningsvis hinner ut till ett par dagar i veckan och då för att fota och klappa på den.

En helt annan sak om man är väldigt rik, då kan man ju göra så. Kan hända Ts är ekonomiskt oberoende, jag vet inte. Om så är fallet så är det ju bara att köpa på sålänge man ser till att stå i stall där folk är professionella och vet vad dom gör när det gäller ridning och allt det där.
 
Sv: Hästkrafter

TS har inte hund, däremot en motorcykel som han skrev en hel del om tidigt i tråden. Därav exemplet.
 
Sv: Hästkrafter

TS har inte hund, däremot en motorcykel som han skrev en hel del om tidigt i tråden. Därav exemplet.

Men jo..fanns det inte någon rotta eller schäfer med i bilden också? Har något minne att det var en fråga hur hundarna funkar med hästar. Men jag kan kommit ihåg fel och jag orkar inte riktigt just nu gå tillbaka och se.
 
Sv: Hästkrafter

Fast vadå??

Om TS är rik och vill lägga sina pengar på att andra ska rida på hans häst som han själv bara klappar och fotar, vad rör det oss?

Så länge han har erfaret folk omkring sig som ser till att hästen får allt den behöver är väl ingen skada skedd (mer än hans ekonomiska förstås och det lier knappast hästen av).

Det svåra som jag ser här är väl att hitta dom där pålitliga personerna som ska rida och ta hand om hästen. Alla småtjejer vill såklart, men om ägaren inte har koll är ju risken stor att det blir fel personer som tröttnar eller missköter hästen.

Jag tror förstås fortfarande att det är en strålande idé för TS att hitta någon häst att börja ta hand om redan nu och på så sätt lära sig saker. Läsa mycket böcker om hästar också och försöka insupa så mycket kunskap det bara går.

/Lavinia
 
Sv: Hästkrafter

kl
Det vore väl perfekt att sponsra en ryttare - varför inte köpa in sig i en tävlingshäst. En brun med brun man o svans som blir snygg på kort.
 
Sv: Hästkrafter

Därför jag skrev att det är en annan sak om man är ekonomiskt oberoende och kan betala för sig.

Jag tjänar väldigt bra så pengar är inga problem.
Ekonomidelen kan vi utesluta, det viktiga är att jag får tag i rätt häst och att den hamnar på ett bra ställe.
 
Sv: Hästkrafter

Men dåså, Köp en fin passande häst, ställ den på en bra anläggning med professionell personal och duktiga ryttare med meriter. Då får du en häst som håller igång med fina muskler. Sen lär du dig det du behöver kunna efterhand.

Det största problemet bör vara att hitta någon som säljer sin häst i bra kondition till någon som inte har tid redan från början.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästkrafter

Du får börja med att hitta den professionella ryttaren - den kan nog hitta hästen.

Sätt i en annons som lyder som följer;
Jag sponsrar dig duktiga ryttare i Stockholmstrakten med häst.
Du hittar hästen - grundkrav; den ska vara brun med brun man o svans (fux) och fotogeniq, jag betalar alla omkostnader - du rider och sköter den.
Den får kosta 50 000:-
 
Sv: Hästkrafter

Men men men..

Jag har en kompis vars båda hästar stämmer in på detta. Kanske TS är nöjd med att betala utan att äga?? win-win liksom??

/Lavinia
 
Sv: Hästkrafter

OM du nu är på riktigt (ja alltså vi är rätt vana vid den här typen av troll här :p) så finns det en typ av häst som ganska enkelt passar alla dina kriterier:

Brun eller brun med brun man och svans (fux)
Stor
Välmusklad, gör sig bra på bild
Ung
Motioneras och sköts av proffsiga personer men ägs av dig så att du kan komma och klappa/fota några gånger i veckan
Bra lynne

Det är en travare du söker, kanske till och med en kallblodstravare (där snackar vi fotogeniska hästar!). De travtränare jag har träffat tränar inte sina hästar runt, runt på en travbana utan det är variation även för dem. Jag vet en som till och med använder sina (tävlande) kallblodstravare i skogsarbete som en del av träningen.
 
Sv: Hästkrafter

Jag får sådana sliskiga vibbar av det här - "Vill fota hästen". Hu.

Anledningen till att du får sliskiga vibbar är väl antagligen för att du är sliskig själv och tänker på det viset.
Vilka sjuka fantasier människor kan ha.
 
Sv: Hästkrafter

Njä inte är jag sliskig...men det låter sliskigt. Om du inte är sliskig så är du väääääldigt ovanlig. Som om ett Nigeriabrev vore på riktigt.

Så om du är på riktigt, har du läst mitt förslag på annons?
 
Sv: Hästkrafter

Njä inte är jag sliskig...men det låter sliskigt. Om du inte är sliskig så är du väääääldigt ovanlig. Som om ett Nigeriabrev vore på riktigt.

Så om du är på riktigt, har du läst mitt förslag på annons?

Varför ger du mig först ett förslag på en annons och sedan kallar mig sliskig innan jag ens har hunnit svara på ditt inlägg?
Jag tyckte att du gav mig ett bra förslag, synd att du tyckte att jag var sliskig. Det var det konstigaste jag någonsin har hört, Vore jag sliskig så skulle jag bara köpa en häst och skita i att lära mig något om dom.
 
Sv: Hästkrafter

Vore jag sliskig så skulle jag bara köpa en häst och skita i att lära mig något om dom.

Nja, det är nog inte min definition på sliskig, kanske mer idiotisk.
Sliskig för mig är någon som går långt över gränserna för vad som är normalt för att träffa tjejer (eller killar).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp