Hästkrafter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästkrafter

Bara en undran, efter alla år du kommer att ha hästen (kanske 20 om hästen får vara frisk om du inte köper en äldre häst), kommer du inte att tröttna på att ta kort på samma häst? Så känner jag iallafall, har haft min häst i 9 år nu och känner att jag nog tagit kort på honom i alla situationer som det går att ta kort i. Jag är däremot väldigt sugen på att köra honom till något vackert ställe nu under hösten och få fina kort på honom i höstlöven i en vacker skog. Plus fina ridbilder :love:

För du planerar väl inte redan nu att sälja hästen för att du skulle tröttna på att betala tusentals kronor i månaden för att ta kort på den? Eller tröttna på att klappa på den? Jag är lite emot att folk köper hästar och sen säljer dom för att dom tröttnat på dom efter ett kort tag, köpa hästar med syfte att utbilda och sälja till bra hem är en annan sak. Men just det här att köpa häst för att prova på och sen sälja direkt, det är jag lite emot.

Därför jag anser att i din situation att det hade varit bättre att åka på utställningar, eller leta upp fina hästar och fråga om ägaren kan ställa upp på att ha hästen som modell osv. Då får du ju en väldigt variation. Dessutom har man möjlighet att ta kort på olika hästar i alla slags miljöer också.
 
Sv: Hästkrafter

Nja, det är nog inte min definition på sliskig, kanske mer idiotisk.
Sliskig för mig är någon som går långt över gränserna för vad som är normalt för att träffa tjejer (eller killar).

Ok, vet inte ens om jag ska ta dig på allvar?
Vill man träffa tjejer så finns det andra sidor än denna eller hur?
Jag har inte ens Facebook. Jobbar mycket och har alltid gillat hästar. Mitt mål är att köpa en häst inom ett år. Och när jag ger mig fan på något så brukar jag lyckas. Har lixom inget i utbyte av dina dumma kommentarer. Du kan hålla dom för dig själv:idea:
Du har inte skrivit ett enda inlägg i denna tråd som direkt inte har varit kritisk.
Du kanske själv behöver träffa en kille/ny kille eftersom du verkar så bitter?
 
Sv: Hästkrafter

Ok, vet inte ens om jag ska ta dig på allvar?
Vill man träffa tjejer så finns det andra sidor än denna eller hur?
Jag har inte ens Facebook. Jobbar mycket och har alltid gillat hästar. Mitt mål är att köpa en häst inom ett år. Och när jag ger mig fan på något så brukar jag lyckas. Har lixom inget i utbyte av dina dumma kommentarer. Du kan hålla dom för dig själv:idea:
Du har inte skrivit ett enda inlägg i denna tråd som direkt inte har varit kritisk.
Du kanske själv behöver träffa en kille/ny kille eftersom du verkar så bitter?

Men oj, vad defensiv du blev.
Du verkade ta åt dig av min kommentar om vad sliskig var.
Men faktum är att jag varken nämnde dig eller denna sida alls i min kommentar, det var din egna tolkning.

Jag har inte i ett enda av mina inlägg varit kritisk eller dum.
Jag har frågat hur du skulle hålla hästen i form och jag har gjort en jämförelse med hund.
Och det inlägg du svarat på nu var en kommentar om hur jag definierar ett ord.

Du verkar ha föreställningar som inte riktigt stämmer överens med verkligheten.
 
Sv: Hästkrafter

Men oj, vad defensiv du blev.
Du verkade ta åt dig av min kommentar om vad sliskig var.
Men faktum är att jag varken nämnde dig eller denna sida alls i min kommentar, det var din egna tolkning.

Jag har inte i ett enda av mina inlägg varit kritisk eller dum.
Jag har frågat hur du skulle hålla hästen i form och jag har gjort en jämförelse med hund.
Och det inlägg du svarat på nu var en kommentar om hur jag definierar ett ord.

Du verkar ha föreställningar som inte riktigt stämmer överens med verkligheten.

Det du skriver i tråden har lixom inget att göra med det jag försöker få hjälp med. Jag pratar om hästar och du pratar om sliskig:confused:
Varför ens ta upp det i tråden? Vad har det med mig att göra?
 
Sv: Hästkrafter

Om jag vore du skulle jag köpa en andel i en galopphäst! (För det är väl inte bara travare man köper andelar i?) Mer fotogeniska hästar får man leta efter, och så kan du stå på Täby och heja på din kuse! En trevlig tränare låter dig säkert komma ut och klappa ett par gånger i veckan med.
 
Sv: Hästkrafter

Stopp nu - jag pratade om sliskigt - skäll inte på HeleneK för det - hon sa idiotiskt, nu får du hålla isär oss här annars blir det alldeles för rörigt.
Skilj också på att det LÅTER sliskigt med att vilja fotografera en häst och att DU är sliskig - det sistnämnda har väl ingen sagt.
 
Sv: Hästkrafter

håller med sassabrassa. Har du pengar och gillar lite fart. satsa på andelar i en lovande galoppör. trevlig atmosfär att få heja på sin häst när den gör sina löp. har du den hos en duktig tränare är det ju hästägare light. du betalar och någon annan sköter. bara att komma ut med en påse morötter och att kliva upp i vinnarcirkeln och ta emot applåder. det är nog en jockeys dröm att ha en rik hästägare som finansierar och inte lägger sig i för mycket. så kan du klappa å fota och fundera på när du vill ta steget och börja lära dig rida (fast då ska du nog köpa en lugn pensionär). Lycka till säger jag. det finns många varianter så länge du försäkrar dig om att du har kunniga människor omkring dig som kan ta hand om hästen åt dig.
 
Sv: Hästkrafter

Stopp nu - jag pratade om sliskigt - skäll inte på HeleneK för det - hon sa idiotiskt, nu får du hålla isär oss här annars blir det alldeles för rörigt.
Skilj också på att det LÅTER sliskigt med att vilja fotografera en häst och att DU är sliskig - det sistnämnda har väl ingen sagt.

Okej! Jag ber Helenek om ursäkt och jag erkänner att hon inte skrev något illa i denna tråd.
Det var du som drog upp ordet sliskig i denna tråd och det var lågt.
Jag förstår att du är paranoid, jag vet ju inte vad du har varit med om.
 
Sv: Hästkrafter

håller med sassabrassa. Har du pengar och gillar lite fart. satsa på andelar i en lovande galoppör. trevlig atmosfär att få heja på sin häst när den gör sina löp. har du den hos en duktig tränare är det ju hästägare light. du betalar och någon annan sköter. bara att komma ut med en påse morötter och att kliva upp i vinnarcirkeln och ta emot applåder. det är nog en jockeys dröm att ha en rik hästägare som finansierar och inte lägger sig i för mycket. så kan du klappa å fota och fundera på när du vill ta steget och börja lära dig rida (fast då ska du nog köpa en lugn pensionär). Lycka till säger jag. det finns många varianter så länge du försäkrar dig om att du har kunniga människor omkring dig som kan ta hand om hästen åt dig.

Hej!
Tack för tipset men jag är inte intresserad av hästsport. Jag vill inte ha en häst för det syftet. Även om hästen mår bra av det så är inte det jag är ute efter. Men återigen tack för tipset.l
 
Sv: Hästkrafter

Men exakt vad ÄR syftet ?

Är det viktigaste att ÄGA hästen eller vad är grejen ?
Hur ska du som är helt utan kunskaper kunna ta hand om hästen och se till att den har det bra. Jag fattar inte hur det ska gå till.
Hur ska den motioneras ?
 
Sv: Hästkrafter

Jag kan inte låta bli...
Den ska förståss springa omkring när den fofograferas. Då får den ju motion.
Det här är nog en av Bukes underligaste trådar någonsin.
Jag skrattar så tårarna rinner.

Alltså förlåt Midnightman men det här är så overkligt.
 
Sv: Hästkrafter

Åh - den var fin HeleneK - kommatering är bra ibland.
Men jag förlåter på min egen uppmaning också TS för att han inte förstår varför hans idé om att äga häst är så outofeverything.
Börjar bli lite som glödlampstråden det här.
 
Sv: Hästkrafter

Haha ja jag är nog inte den enda som är förvirrad här. Köp dig ett par minishettisar och ha i trädgården då;) Fast det kan nog bli svårt att hitta en säljare. Ska du bara ta kort så kan du väl göra det på andras hästar och kanske till och med få betalt om de är fina bilder.
 
Sv: Hästkrafter

Jag kan inte låta bli...
Den ska förståss springa omkring när den fofograferas. Då får den ju motion.
Det här är nog en av Bukes underligaste trådar någonsin.
Jag skrattar så tårarna rinner.

Alltså förlåt Midnightman men det här är så overkligt.

Om du tycker att det här är så roligt så att tårarna rinner så måste du ha ett fantasilöst tillvaro.
Man måste alltså rida på en häst för att den ska överleva tydligen?
Är hästar födda med en sadel på ryggen? Är rida det enda sättet dom kan få motion? Vad gör man med en skadad häst som man inte kan rida på?
 
Sv: Hästkrafter

Varför kan du inte bara svara enkelt på frågan hur du tänkt att motionera hästen? Det är inte en sån svår fråga. Nej man måste inte rida, det finns många andra sätt men vilket sätt har du tänkt?'

En skadad häst ska ju helst inte motionera så det är lite dålig jämförelse. Men du vill köpa en häst i bra kondition osv och dom kräver ju faktiskt att man motionerar dom också.
 
Sv: Hästkrafter

Ok - jag har haft häst i mer än 30 år, jag har utbildat mig inom häst i flera olika inriktningar både på Strömsholm och Bollerup + diverse ridskolor, min far växte upp med hästar och min farfar också, min farfars far och farsfars farfar var Husarer, morfar var stamanställd kavallerist osv osv.
Jag har försörjt mig med att jobba med hästar under många år (bla under en tid då sliskiga typer åkte runt och begick övergrepp på hästar så dom dog, kastade föl eller blev skadade - det är MIN verklighet - tro mig polisen tog det på yttersta allvar även om du inte gör det, det är inte någon paranoid fantasi att dessa slisk finns runt om hästar och hästtjejer - man har alltid tentaklerna ute om något känns underligt).

Jag har idag 3 hästar i hagen - en rids dagligen av min man, dom andra går omkring och är vackra - en som pensionär och en som min ridhäst när jag hinner. Det är vad en häst behöver - daglig tillsyn, stora hagar, torr liggplats och bra mat, regelbunden hovvård - men för att du ska kunna vad detta innebär skulle du behöva några års heltidsstudier + daglig vistelse i ett stall. DÅ skulle du vara kompetent nog att ta förstahandsansvar för en häst.
MEN för att äga en häst så behöver man bara göra som flera föreslagit - andelsägare, sponsra ryttare mm så nöj dig med det.
Vi kan inte och bör inte låta dig tro att man kan bli en bra hästägare genom att läsa i en tråd på internet
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp