Hästkrafter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästkrafter

Jo men samtidigt så skriver han att det finns andra sätt att motionera på, medryttare och helinackordering tyder på att det ska vara ridning som motion. Men tydligen inte efter han anser det finns andra sätt att motionera på? Då undrar jag vad medryttaren ska göra?
 
Sv: Hästkrafter

Medryttaren ska rida på hästen så att hästen får tillräckligt med motion så att den mår bra.
*Luff... jag har bekanta som har hästar. Dom hinner äta, umgås med andra och även ha ett liv vid sidan om. Att äga en häst är inte så komplicerat som du tror. Det är mer jobb med en hund, glöm inte det.
Fast jag förstår att du vill hästens bästa. Det vill jag också, Jag är oerfaren när det kommer till hästar men inte dum.
 
Sv: Hästkrafter

Var har jag sagt att man inte hinner något annat?
Du ber oss lära dig vad man bör kunna - det är det som tar tid. Att äga hästen är inte komplicerat NEJ.
Men att veta allt man ska kunna för att ta hand om en häst är MYCKET komplicerat - så äg du men fixa någon som sköter hästen åt dig.

Hund är inte hälften så komplicerat - och ja, jag har hund också.
 
Sv: Hästkrafter

Men duu!

Du kan för hela världen INTE jämföra det med en hund?

Det gör det mer tydligt, att du nog inte ska äga en häst... ;)
 
Sv: Hästkrafter

Det är mer jobb med en hund, glöm inte det.

:confused:

Är det? Det har jag aldrig märkt, och jag har ändå hållt på med både hästar och hundar sedan innan du ens var född...

Men jag har aldrig haft en häst helinackorderad, eller ridit på något sådant ställe.
 
Sv: Hästkrafter

Häromdagen så var jag tvungen att ställa in alla mina planer, jag var sen i stallet från 17-21:30 på en dag som inte var "min" dag för att ta hand om en medryttarhäst som hade kolik. Hans andra medryttare hade nästan missat det eftersom han visade så lite symptom och hon inte är sådär jättekunnig om hästar, så det var tur att det fanns en annan tjej på plats som kunde berätta vad de skulle göra tills jag kom. (kan rida och ta hand om det dagliga men har ingen erfarenhet och kunskap om sjukdomar etc.) Hans matte var bortrest så jag tog ansvaret att sköta om honom.

Efter vad man har läst i olika medryttartrådar här på buke så verkar det inte vara en självklarhet för alla medryttare att släppa allt för att ta hand om sin medryttarhäst. Så därför är mitt tips att du hör dig runt bland dina hästbekanta för att försöka hitta någon som är ansvarsfull nog och duktig nog att hjälpa dig med din framtida häst och sen skriva ett genomtänkt kontrakt på vilka åtaganden och ansvarsdelar som gäller. Till exempel vem av er som ska ansvara för att alla vaccinationer sker i tid, vem som ska boka in och passa hovslagare. Vem som har det yttersta ansvaret att lämna jobbet, vara uppe halva natten eller t.o.m. köra hästen till klinik när den blir sjuk. Andra saker som kan vara bra att ha med i ett kontrakt är utrustning och vem som ansvarar för skador på den. Om hästen ska ridas så är ju det en viss risk för både häst, ryttare och utrustning. Vem ska ansvara för när något går sönder? Se även till att din medryttare / hästskötare har en bra försäkring. Sen kan det vara bra att reglera vad som gäller om du säljer hästen. Ska medryttaren ha en viss procent av försäljningspriset, eventuell förköpsrätt osv.? För om du ska sälja hästen någon gång i framtiden så kan medryttarens medverkan vara en otroligt viktig del i att få hästen såld i och med att många köpare vill få hästen visad riden eller körd eller liknande.

Se även till att ha en bra försäkring för hästen då ett klinikbesök kan gå på flera tusen och får hästen så svår kolik att den måste buköppnas så går det på minst 40-50'. Då är en försäkring med bra vet.vårds ersättning något man gärna vill ha.
 
Sv: Hästkrafter

Om man bara ska fotografera och klappa hästen lite då och då kanske det inte tar så mycket tid? Men seriöst, är du sann eller? Det här är nog det sjukaste jag hört! Jag har hållt på med hästar i typ 15 år och JAG känner inte ens att jag har den kunskapen som behövs för att äga en häst och se till att den mår bra.
 
Sv: Hästkrafter

Medryttaren ska rida på hästen så att hästen får tillräckligt med motion så att den mår bra.
*Luff... jag har bekanta som har hästar. Dom hinner äta, umgås med andra och även ha ett liv vid sidan om. Att äga en häst är inte så komplicerat som du tror. Det är mer jobb med en hund, glöm inte det.
Fast jag förstår att du vill hästens bästa. Det vill jag också, Jag är oerfaren när det kommer till hästar men inte dum.

Varför svarar du inte på vad vitsen med allt detta är? Vad är det för mening att bara stå som ägare på ett papper till en häst utan att ha som tanke att kunna ta hand om den på heltid eller ens vara intresserad av att varken motionera eller sköta det runt omkring den? Har du lust att stå med en såpass hög månadskostnad även om hästen blir skadad och behöver mycket vård, tappar sina muskler och konditionen och inte alls är rolig längre att ta kort på?

Och ärligt talat, det är ganska korkat hela grejen, du vet ju inte ens om du kan vara där mer än 4 dagar i veckan om ens det? Vad har du tänkt att göra om hästen blir slarvigt skött? Dåligt riden? Ser du ens om hästen blir dåligt skött och kasst riden? Det krävs ju att man kan en del för att se det dåliga för det är verkligen inte någon självklarhet.

Jämför inte en häst med en hund även om även jag kan tycka ibland att hunden tar sin lilla tid även den fast på ett helt annat sätt än vad hästen gör.

Det här är ganska upprörande ärligt talat att du resonerar som du gör, det hela kommer sluta med att du inte vill betala tusentals kronor för ingenting och hästen drabbas för den måste säljas igen. Att köpa häst en en stor grej, det är mycket ansvar, prata inte om det som att det är att köpa en...typ..cykel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästkrafter

Nu avslöjade du dig allt! Att tro att det är lättare med häst än hund :crazy:... Tkr denna tråden bör stängas då du inte vill ta emot kunskap. Inte vill träffa hästar irl. Du pratar om sunt förnuft :rofl:.. Men kommer med den ena mer knäppa påståendet efter det andra. Gör oss alla en tjänst och köp ingen häst alls. Fortsätt du att fota motorcyklar istället ;). Ha de!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästkrafter

Det finns ju trevliga människor på det här forumet (dom flesta)
Men många av er är tyvärr riktiga stoplskott:cry:
Så som det låter på er så ska man inte ens ha häst överhuvudtaget!
Vakna upp istället. Nej jag vill inte ta emot kunskap från folk som inte vet vad dom pratar om. Som sagt så har jag bekanta med hästar och deras hästar mår skitbra trots att dom inte förföljer hästen 24 timmar om dygnet.
 
Sv: Hästkrafter

Ja vi är trevliga. Men du hasplar ur dig så märkliga saker. Väldigt svårt att få nån seriös bild av dig tyvärr. Känns lite som att du driver bara. Jag kan ha fel i detta. Att du faktiskt menar allvar. Men då är det ju ännu viktigare att du lyssnar! Det är DU som måste vakna upp!

Köper du häst så SKA du kunna det grundläggande inom en rad olika områden. Det är elakt mot hästen annars! Skadar h*n sig ska du räkna med att vara där och lägga om sår, ge medicin osv.

Varje dag ska DU visitera din häst.

DU måste se till att det är bra foder, bädd, hagar, motion osv. DU kommer ALDRIG kunna lägga över ansvaret på nån medryttare. DU står för att utrustning hålls ren och passar hästen. Vet du ens hur man kratsar hovarna? Bara en sådan grej ska göras varje dag.

Kan du se när någon behandlar din häst illa? Nej för du har inte den kunskapen.


Du tar på dig alldeles för mkt med en egen häst. Det är ett STORT ansvar inte hälften så tungt som en hund.
 
Sv: Hästkrafter

I vilka situationer hade du tänkt fota hästen, I hagen, vid ridning, skötsel...? Bara så att jag kan få en uppfattning om vad du är ute efter.

Har du provat något av alla bra tips du fått, t.ex. läst böcker, umgåtts mera med hästar (på riktigt)?
Vad säger dina hästbekanta om dina planer då?

Sedan ser jag inga stolpskott här, mest bara realister.
Det kan vara ganska enkelt att ha häst, om man t.ex. har en liten äldre ponnyskrutt som trivs med att gå och skrota i hagen dagarna i ända som sällskaphäst och kanske motionsrids nu som då (har man dessutom turen att ha en som hålls frisk så är det ju riktigt finemang)
Och det kan vara j*vligt komplicerat (skador, sjukdomar, en häst som plötsligt bestämmer sig för att ta över ledarskapet och kör över en...o.s.v...) och du har tydligen bestämt dig för att hoppa i den djupare änden av poolen (med tanke på att du ska ha en viss sorts häst, som dessutom ska hållas musklad).

Varför tar du helt enkelt inte bara hjälp av dina hästbekanta, är med i stallet och umgås med deras hästar och lär dig mer, och sedan när du har någon specifik fråga du vill ha svar på så kan du ställa den härpå buke?
 
Sv: Hästkrafter

Det här är ett hästforum, de som skriver här har hästar, hästskötsel och ridning/körning som sitt stora intresse. Inte många, om ens någon, lägger ansvaret för sin häst på någon annan, som du tänkt göra. Som du sett är det helt otänkbart för de flesta här.

Men visst kan du köpa häst, om du stallar upp den på ett ställe med fullskötsel, ordnar någon som rider din häst och betalar räkningarna i tid. Jag förstår visserligen inte varför, men det är dina pengar.

Som sagt så har jag bekanta med hästar och deras hästar mår skitbra trots att dom inte förföljer hästen 24 timmar om dygnet.

Ren nyfikenhet, hur mycket tid lägger de på sina hästar? De perioder jag haft medryttarhäst och inte behövt sköta stallsysslor gick det lätt ett par timmar, körningen till och från inte medräknad.
 
Sv: Hästkrafter

Det här är ett hästforum, de som skriver här har hästar, hästskötsel och ridning/körning som sitt stora intresse. Inte många, om ens någon, lägger ansvaret för sin häst på någon annan, som du tänkt göra. Som du sett är det helt otänkbart för de flesta här.

Men visst kan du köpa häst, om du stallar upp den på ett ställe med fullskötsel, ordnar någon som rider din häst och betalar räkningarna i tid. Jag förstår visserligen inte varför, men det är dina pengar.



Ren nyfikenhet, hur mycket tid lägger de på sina hästar? De perioder jag haft medryttarhäst och inte behövt sköta stallsysslor gick det lätt ett par timmar, körningen till och från inte medräknad.

Okej, man kan vara "normal" eller så kan man vara fanatisk.
Du blir inte renare om du duschar i 5 timmar istället för 30 minuter, Förstår du vad jag menar??? Hur har du tid att sitta här och skriva egentligen?
Hur hinner ni med era barn och jobb? Enligt er så måste man nästan bo med hästen. SKÄRPNING FÖR F-N!
 
Sv: Hästkrafter

Varför tar du inte till dig dom råden du faktisk fått? För att lära dig mer om hästar så behöver du umgås med dom. Ridskola, eller dina bekanta eller nått. Det är väldigt svårt att läsa sig till fakta om man inte kan de mest grundläggande grejerna :).

Min tanke, om du skulle skaffa medryttare och har hästen som helinackordering. Vad händer om hästen blir sjuk under längre period? Om då medryttaren skulle tröttna när han/hon inte kan rida och inte vill hålla på och ta hand om din sjuka häst? Vad händer då? Det är inte lätt att sälja en sjuk häst.

Även om man har folk som man betalat för att släppa in/ut så behöver man ju åka ut varje dag och mocka (om man inte kan betala för det också) och kolla till så allt är bra med hästen. Du kanske behöver vara med när hovslagaren kommer osv. På sommaren när/om hästen går på bete så behöver man ju åka ut varje dag för att t ex kolla så flugskyddet sitter kvar, att hästen inte fått skav av det och så vidare.. Det är en hel del att tänka på.
Lycka till!
 
Sv: Hästkrafter

Förstår dock inte det roliga med att vara troll. En sån person måste ha ett väldigt tråkigt liv så att man börjar hitta på saker och driva med folk :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp