Hästkrafter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästkrafter

KL

Först Senior häromdagen, sedan här ... Det verkar som om semestern börjar göra bukefalisterna rastlösa.

Hoppas moderatorerna kollar vilken stammis som har samma IP som den här lustigkurren.
 
Sv: Hästkrafter

KL

Först Senior häromdagen, sedan här ... Det verkar som om semestern börjar göra bukefalisterna rastlösa.

Hoppas moderatorerna kollar vilken stammis som har samma IP som den här lustigkurren.
Vad är det som får dig att tro att jag är en lustigkurre?
Jag har redan sagt att jag inte kan så mycket om hästar, vill därför lära mig.
Inte skulle jag dumförklara dig om du ville lära dig något om motorcyklar.
Jag hoppas också att moderaterna kollar vilken IP jag har. Då ser dom att jag aldrig har varit reggad på denna sida förut. Då kan du sedan be om ursäkt och känna dig dum.
 
Sv: Hästkrafter

Jag får en känsla av att du ser på hästar lite för mycket som du ser på motorcyklar eller andra fordon. Hästar är inga maskiner, deras form och kondition är en färskvara. Även om du köper en välmusklad och vacker brun blänkande häst så stannar den inte i den konditionen särskilt länge utan rätt träning. Det är tufft att hålla en häst i god kondition. Dom är heller inga djur man kan ställa undan under dom tristaste tiderna på året, eller när hästen är som fulast i pälsen medan den fäller tex. Dom kräver engagemang året runt i alla väder för att hållas i denna goda kondition och goda muskelatur. Hästar är inte något man köper för att titta på och klappa på.

Sen får du även tänka på att om du köper en välmusklad livsglad häst med mycket liv i vilket är ett litet måste för att det ska vara roligt att fota dom, då kräver dom också sin ägare, dom nöjer sig sällan med att bara skrota runt i hagen.

För övrigt så tycker jag det är bra att inte alla bara vill ha ridhästar, det behövs folk som bara gillar att umgås med dom och vill ha dom att klappa och krama på. Finns mågna hästar som inte klarar av ridningen och behöver ett sånt lugnt liv, men då ser dom också ofta ut därefter och ser antagligen inte ut som du vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästkrafter

Jag har redan sagt att jag inte kan så mycket om hästar, vill därför lära mig.

1) Leta upp ett stall (du skrev att du hade kontakter?) där du kan få hjälpa till med hästskötseln. Bästa sättet att lära sig häst är att hålla på med dem under överinseende av någon som kan.

2) Läs här på forumet, här finns diskussioner om allt hästrelaterat mellan himmel och jord.

3) Om du tycker en del användare här är otrevliga, se det som träning inför den dag du har en egen häst. Många kommer att tycka du har en skruv lös som betalar dyra pengar för att hålla en medryttare med häst...

Hur ofta hade du tänkt klappa och fota hästen? Har du tänkt sköta den, eller bara ha den att titta på?
 
Sv: Hästkrafter

1) Leta upp ett stall (du skrev att du hade kontakter?) där du kan få hjälpa till med hästskötseln. Bästa sättet att lära sig häst är att hålla på med dem under överinseende av någon som kan.

2) Läs här på forumet, här finns diskussioner om allt hästrelaterat mellan himmel och jord.

3) Om du tycker en del användare här är otrevliga, se det som träning inför den dag du har en egen häst. Många kommer att tycka du har en skruv lös som betalar dyra pengar för att hålla en medryttare med häst...

Hur ofta hade du tänkt klappa och fota hästen? Har du tänkt sköta den, eller bara ha den att titta på?

Jag hade tänkt att försöka träffa hästen minst 4 ggr i veckan, (jag jobbar väldigt mycket) Fota den kommer jag att göra väldigt ofta.
Jag kommer att få hjälp med att sköta den. Det kommer alltid att finnas någon i stallet som kan se över hästen så det är inga problem:)
 
Sv: Hästkrafter

Motionen maten och mockningen då varje dag? Se över hästen tolkar jag som att just kolla att hästen inte är skadad. Ska hästen hålla sig fin i kroppen kräver den underhåll.
 
Sv: Hästkrafter

Jag hade tänkt att försöka träffa hästen minst 4 ggr i veckan, (jag jobbar väldigt mycket) Fota den kommer jag att göra väldigt ofta.
Jag kommer att få hjälp med att sköta den. Det kommer alltid att finnas någon i stallet som kan se över hästen så det är inga problem:)

När du skriver sådär, har du frågat på förhand av folket i stallet, så att du VET att någon kommer att ta hand om den? För det går inte att anta att folk kommer att ta hand om den bara för att de är där, eller åtminstone inte utan att det blir en del sura miner i längden.

I övrigt, finns det en del saker du bör tänka på.
Glöm det där med en hingst, välj ett sto eller valack. Att ha en hingst ger oftast mer huvudbry, och det finns det gott om så det räcker med hästar ändå.
Häng heller inte upp dig på det där med en 5 åring. Det flesta hästar utvecklas oftast ännu i den åldern. De kräver oftas helt enkelt mer än en äldre häst.

Du skriver att du tänkt dig en medryttare, och det är ju bra, men vad gör du om du inte får tag i någon? Det går tyvärr inte att ta för givet att man hittar någon som kan rida ens häst, även om det tycks krylla av medryttare på vissa ställen. Hur lätt du har för att få en medryttare beror mycket på vad för sorts häst du skaffar, och var den står (bussförbindelser, träningsmöjligheter o.s.v.) Vill du att hästen ska hållas musklad ställer det ännu högre krav på medryttarens kunskaper.

På vilket sätt hade Du tänkt motionera den? Detta bör du tänka på ifall den tänkta medryttaren plötsligt måste sluta eller blir sjuk/skadar sig och inte kan rida.

Ska du ha den på helservice-stall eller hur har du tänkt lösa övrig skötsel?

Minns även att det är Du som ägare som har det slutliga ansvaret för hästen, oavsett hur många som sköter om den. Därför tycker jag att du noga ska tänka dig för varför det är så viktigt för dig med en egen häst.
Varför inte en andelshäst, om du tycker trav är tråkigt, så varför inte en galopphäst (visst är det ju runt runt där också men ändå...)

Eftersom du gillar att fotografera, ge dig ut på tävlingar och utställningar och fotografera hästarna där. Är du bra på det, så finns det säkert en hel del som vill ha bilder på sina hästar, och på så vis kan du skaffa dig mer kontakter inom hästvärlden.
 
Sv: Hästkrafter

Hon menade att alla galna motorcyklister är organdonatorer:)
,,,,,,,,vilket är en ren myt för när det gått rätt in bland stock och sten så finns det inte så mycket användbart sen att donera enligt min kompis som är ambulanssjukvårdare. :cool:

Hej Midnightman förresten, jag är också kille, dessutom nu legitimerad hästkramare :p och jag började med hästar för nästan 30 år sen, först på ridskola och sen egna. Hästar är som folk är mest, ston är precis som tjejer för när det inte passar så får man direkt veta var skåpet ska stå och är det inte ens egen ragata så är deras mattar etter värre tro mig, jag har LÅÅÅÅNG erfatenhet! :cool:


MacG - hästbiten både här och DÄR,,,,,,,,, :crazy:
 
Sv: Hästkrafter

Jag har träffat på en och annan som du, som skaffat häst för att de är fina, men inte haft intresse hästskötsel, ridning, körning eller liknade. Eller rättare sagt, jag har träffar på deras hästar. De själva hade tröttnat eller fått annat för sig, de bara betalade för den. I något fall stod hästen på ridskola, i ett annat var det en duktig tjej som hade hästen som sin egen, i ett annat fall var det ett helt gäng som grälade om vems tur det var att rida och sköta.

Hoppas i alla fall du hittar en duktig ryttare som kan rida och sköta hästen - den personen har ett drömläge!
 
Sv: Hästkrafter

kl

.......och jag är helt övertygad om att den här tråden är fejk;)

Det är lixåm "to much" av det hela...

Vill ha en brun häst,MÅSTE va en brun... ha den som en betesko...betala flera tuuuusen kronor för häst,sen skötsel/stallplats/veterinär/skor etc etc för att fotografera :rofl::rofl:

Haha, sjukt ju....

Egentligen tor jag TS vill kunna ragga runt lite..antingen här, eller i värsta fall köpa en häst för å impa på tjejer:cool:
 
Sv: Hästkrafter

Tyvärr finns det ju faktiskt en hel del människor med för mycket pengar och för lite vett. Jag tror heller inte denna tråden är på riktigt men tragiskt nog så finns det en del sådanna människor i stallarna.
 
Sv: Hästkrafter

Om det var hästar TS var intresserad av hade han nog inte inlett med att berätta om sin sexuella orientering.
 
Sv: Hästkrafter

Jag struntar i er som misstror mig. Det kanske var ett misstag att regga sig på denna sida.
Jag lär mig nog mer utan kritik och misstro.
Det enda jag ville var bara att bli mer insatt i hästvärlden.
Stort tack till er som har skrivit långa inlägg och försökt att hjälpa mig!
Försökte ladda upp en bild för att inte bli tagen för ett troll men tyvärr så går det inte, Man måste tydligen länka till internetlänkar (URL) för att kunna ladda upp bilder.
 
Sv: Hästkrafter

Men.. Om du kollar igenom alla dina inlägg, hur tycker du själv att det ser ut? :confused:

Om du nu verkligen VILL lära dig om hästar, allt vad det innebär..
Sök dig till ett stall där du i alla fall kan börja umgås med djuren, för att sen efter ett tag utvärdera och verkligen känna efter om det är något för dig, eller inte? :)

Att köpa en häst, i 50'klassen, för att klappa osv, sen komma på några månader senare, att nej, detta vill jag inte mer. Antagligen kommer inte hästen längre vara i samma skick, dvs muskulärt. (Jag säger inte att du inte kommer ta väl hand om den). Då kommer du förlora på det hela, du får inte igen dem pengarna, om hästen tappar muskler o kondis. :(

Jag förstår att det kan vara svårt som kille o nybörjare, att ta sig in i hästvärlden, det är svårt för alla. MEN, börja umgås med hästar i ett stall, där du inte behöver ha ett ansvar. :D

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Hästkrafter

Jag struntar i er som misstror mig. Det kanske var ett misstag att regga sig på denna sida.
Jag lär mig nog mer utan kritik och misstro.
Det enda jag ville var bara att bli mer insatt i hästvärlden.
Stort tack till er som har skrivit långa inlägg och försökt att hjälpa mig!
Försökte ladda upp en bild för att inte bli tagen för ett troll men tyvärr så går det inte, Man måste tydligen länka till internetlänkar (URL) för att kunna ladda upp bilder.

Om du är seriös så borde du också inse att det inte är snällt varken mot häst eller din egen ekonomi att skaffa en häst för att förhoppningsvis kunna träffa den 4 dagar i veckan. En häst är ett stort ansvar som man inte lämpar över på vem som helst som du verkar vilja göra. "Se till hästen" säger du att dom andra kan göra, men allt annat som krävs runt omkring hästen då? Vem gör det? Vem tar ansvar om hästen skadar sig och kräver betydligt mycket mera vård?

Det är en sak att redan ha en häst och hamna i en tillfällig situation där tiden inte riktigt räcker till och då kanske ev ta till en medryttare dom andra dagarna. Men att börja hästlivet med för lite tid över, det är inte snällt mot någon.

Börja rid på ridskola, skaffa en sköthäst som du kan fota och gosa med hur mycket du vill, åk ut till ett privatstall någonstans och fråga om du får klappa på hästarna där. Det finns många olika alternativ annat än egen häst.
 
Sv: Hästkrafter

Det enda jag ville var bara att bli mer insatt i hästvärlden.

Det gör du bäst i ett riktigt stall, med riktiga hästar och någon som kan visa dig tillrätta.

Om du bara ska ha en häst att fota och klappa får du a) leta upp ett stall med fullskötsel b) åka till ett handelsstall och peka ut en brun häst som faller dig i smaken c) leta upp någon som kan sköta och träna din häst och c) betala en massa räkningar.

Att folk inte tar dig på allvar får du vänja dig vid. Vad skulle du tyckt om någon utan mc-körkort som köpt en motorcykel bara för att den var snygg, hyrt in den i ett garage, överlåtit på bekantas bekanta att köra och sköta den men betalt alla utgifter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp