Hästkrafter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästkrafter

Men det verkar som att jag kommer att få försvara mig istället för att lära mig något om hästar.

Välkommen till internet :grin:

Jag tror att anledningen till att folk har svårt att hjälpa dig är att de inte riktigt vet vad de ska skriva (förutom det uppenbara som är deras åsikter om att en som inte har umgåtts mycket med hästar tidigare inte borde skaffa häst). Du skriver att du har uppstallningsmöjligheter (eller iaf att detta inte kommer bli något problem). Jag föreslår att du tar reda på exakt vad det finns för stall och vad som ingår, bara för att det kommer finnas hästkunniga människor där så betyder inte det att de kommer vilja hjälpa dig om du inte pratar med dem om det innan (alltså bör både de och du har något slags avtal klart). Vad jag undrar över är varför du är så bestämd när det gäller ålder och vad hästen ska kosta, fokusera hellre på vad du vill ha hästen till (körning, trickträning etc) och utgå från detta när du väl börjar leta häst. Att hitta en häst som passar utmärkt men är "för billig" verkar ju dumt, kan jag tycka... :crazy:

Men som många andra har sagt så är det svårt att lära sig saker bara genom att läsa, man lär sig betydligt mer genom att hålla på med hästar och umgås med dem. Det självklarar förslaget som jag skulle ge är ju att kontakta stall och hjälpa dem innan man själv skaffar häst, men detta verkar du inte vara intresserad av om jag förstått dig rätt?
 
Sv: Hästkrafter

Jag läste mig till mycket innan jag började rida, fick byta upp mig i ridgrupperna ofta för att jag kunde så mycket och var så duktig :) och om man inte kan lära sig enbart saker genom att läsa saker, varför tipsar då folk om böcker? Varför går man i skolan? ;) sen är det självklart att man måste ha lite praktiska erfarenheter också, men om man ska motarbeta killen så lär han aldrig vilja lära sig något :)

Att du har ridit innan är ett plus för då vet du vad det handlar om, vad hästar är för djur.
Hundras till häst? Spelar ingen roll, allt beror på hur DU uppfostrar vovven. Du väljer om den ska vara trevlig eller otrevlig mot hästar.

När det kommer till att välja häst, så gå på kvalite inte kvantite. En del säljer hästar till idiotpriser, så kanske man får en skithäst! Eller så hittar du en pärla till ett billigt pris :) hingst, sto eller valack, hingst kan bli väldigt jobbiga och kommer kanske behöva handskas med mer erfarna händer, en valack brukar alltid vara go och snäll (inte alla men majoriteten är underbar) och ston brukar kunna ha lite mer humör men i slutändan kan dem bli de roligaste hästarna :) Om du nu har mycket pengar, leta runt lite bland en utbildad häst, som kanske kommer kosta lite mer, kanske en inom just NH, där kan du ta kurser och lära dig massor och kommer inte rida alls :) ridning är egentligen en väldigt liiiiiten del i hästeriet om jag får säga det själv ;)
 
Sv: Hästkrafter

Tack för alla värdefulla tips. Jag tror att detta kommer att gå bra, Då jag inte ska rida på hästen så spelar det ingen större roll vad det är för typ av häst. Jag gillar bruna hästar som har en glansig päls. Jag har tittat en del på blocket och det finns några intressanta för försäljning. Har suttit och googlat frenetiskt om hästar dom senaste månaderna.
Betalar gärna någon som är villig att följa med och hjälpa mig när det börjar närma sig köp.
Hästen ska såklart ha ett id-kort och pass, sånt där vet jag. Sen så är det ju viktigt att ägaren till hästen är seriös också.
Då jag fotograferar mycket så ska det vara en ganska stor häst som gör sig bra på bild.
Vad är det för typ av häst man ska köpa då? Max 50 000:- får den kosta.
 
Sv: Hästkrafter

Hej!

Om du verkligen vill lära får du se till att leta reda på en häst att lära dig med:-).

Och någon som är villig att lära ut såklart (lämpligast en hästägare dårå):D

Om du inte vill rida alls kanske min hamster kan passa? (hon är arabhäst, men har varit skadad snart 1 år, därav hamster...)

/Lavinia
 
Sv: Hästkrafter

Hej!

Om du verkligen vill lära får du se till att leta reda på en häst att lära dig med:-).

Och någon som är villig att lära ut såklart (lämpligast en hästägare dårå):D

Om du inte vill rida alls kanske min hamster kan passa? (hon är arabhäst, men har varit skadad snart 1 år, därav hamster...)

/Lavinia

Hej!
Jag vet inte hur din häst ser ut, sen så tror jag inte att jag har den kunskapen som krävs för att ta hand om en skadad häst:(
Hoppas att din häst kryar på sig och blir frisk.
 
Sv: Hästkrafter

Bästa förslaget hittills är att du köper in dig i en travhäst.
Den motioneras av andra.
Den sköts av folk med kunskaper.

Du får fotografera och klappa så mycket du vill men behöver inte göra något mer (jo betala förstås)
 
Sv: Hästkrafter

Bästa förslaget hittills är att du köper in dig i en travhäst.
Den motioneras av andra.
Den sköts av folk med kunskaper.

Du får fotografera och klappa så mycket du vill men behöver inte göra något mer (jo betala förstås)

Jag tycker att trav är så förbannat tråkigt:(
Det är som speedway, bara runt och runt och inga omkörningar förrän dom 20 sista meterna.
Nej min häst ska ha det bra och inte bli piskad:)
 
Sv: Hästkrafter

Om du gillar stora hästar så finns det alltfrån olika fullblodsraser som är väldigt explosiva och lätta i kroppen till varmbloden som är lite medium i storlek och grovlek till olika kallblod som är maffiga med mkt man svans och hovskägg.

Googla lite bilder på fullblod, arabiska fullblod, halvblod och kallblod så kan du se de olika rastyperna och se vilken som du gillar rent fotogeniskt. Alla djur är individer oavsett ras men rasen har vissa generella drag på temperament som alla har sina egenheter. De rena svenska halvbloden brukar vara de dyrare, men individen och dess talanger och utbildning styr ofta priset. En varmblodig travarhäst är ofta bruna och mycket vackra. En sådan kan vara väldigt billig om den pensioneras från sin trav-karriär.

Om du vill fota hästar fram till den dagen du kan skaffa en egen så tror jag att det finns många som är glada över att få fina bilder på sina hästar. vill du så kan du t.o.m besöka utställningar eller tävlingar för att fota. Tävlingar finns att besöka i sthlm's området nästan varje helg. Utställningar ordnas lite här och var t.ex. är det en utanför uppsala i helgen om du är nyfiken.

Om du vill att din framtida häst ska ha ett bra liv så skulle jag leta efter olika lösdriftsalternativ- en häst som står på stall är under många timmar på dygnet förhindrad att bete sig naturligt. Och om den då inte motioneras ordentligt och får använda huvudet på olika sätt så blir den lätt olycklig. En häst som går på lösdrift är så nära sitt naturliga beteende som möjligt under fångenskap och man kan ändå rida, fota, klappa - ja träna den på vad sätt man vill.
 
Sv: Hästkrafter

Ok ja man vet ju aldrig. Du verkar ju ha lite udda krav. Fast jag har iofs alltid velat ha en svart hingst å ett vitt sto, då jag var liten alltså var drömmen så. Och här står jag med en svart valack (skaffa inte hingst om du inte har ett eget stall, extra bök bara) och skimmelsto. Men det är bara en ren slump vill ja tro :p. Nästa måste bli fux :rofl:...
 
Sv: Hästkrafter

Nu börjar jag att få den informationen jag var ute efter.
Jag är ledig i helgen så jag kommer definitivt att åka till uppsala med kameran i högsta hugg.
Egentligen så har jag inte så udda krav. En stor brun häst kan väl inte vara så svårt att hitta?
Tur att ni finns här på forumet och kan hjälpa mig med mitt hästköp.
Jag bifogar en länk som är en riktlinje på den typen av häst jag söker.
http://gothamist.com/2008/06/06/belmont_preview.php
 
Sv: Hästkrafter

Hej!

Jag skulle såklart aldrig låta någon ta hand om henne utan en ordentlig upplärningsperiod- skadad eller ej:-). Prinsessan skulle inte heller tillåta det, även om hon gillar män:)

/Lavinia
 
Sv: Hästkrafter

Hej!

Jag skulle såklart aldrig låta någon ta hand om henne utan en ordentlig upplärningsperiod- skadad eller ej:-). Prinsessan skulle inte heller tillåta det, även om hon gillar män:)

/Lavinia

Jag kanske kan fota henne nån dag:)
Hon får stå bredvid hojen och posera.
 
Sv: Hästkrafter

Nej, man kommer inte upp i riktiga hastigheter på bana.
Inga möten och inga faror = ingen spänning.
Jag är en thrillseeker, skulle bara bli uttråkad på en bana. Gillar att sicksacka mellan bilar i 270 km/h. Vet inte varför jag inte har intresserat mig för bankörning:confused:

Ah, då såg jag dig igår :idea:
Du är ju en sån där... åh.. vad kallar de det?.. jag kommer snart på det..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp