Hästkrafter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästkrafter

En porsche, 928 s ;)

Molly; näe men hästen är en levande sak :) det kan vara bra med lite förkunskaper om ex. Foder :) men om han känner att han orkar, har lust, tid och vill och allt det där tycker jag att han borde köra igång och försöka :) han kan ju ta hjälp av en snäll tjej/kille som kanske kan vara medryttare? Så kan dem hjälpas åt :)
 
Sv: Hästkrafter

En porsche, 928 s ;)

Molly; näe men hästen är en levande sak :) det kan vara bra med lite förkunskaper om ex. Foder :) men om han känner att han orkar, har lust, tid och vill och allt det där tycker jag att han borde köra igång och försöka :) han kan ju ta hjälp av en snäll tjej/kille som kanske kan vara medryttare? Så kan dem hjälpas åt :)

928an är en trevlig bil:) V8 om jag inte minns fel.
Min pappas kompis hade en sån. Den var automat och jag fick låna den i en hel timme. Bland dom roligaste bilar jag någonsin har kört:bow:
Varför tror alla att det är hjärnfysik att klara av att ha en häst?
Sunt förnuft gäller eller hur?
 
Sv: Hästkrafter

Varför tror alla att det är hjärnfysik att klara av att ha en häst?
Sunt förnuft gäller eller hur?

Jo sunt förnuft gäller men det är svårt att vara förnuftig kring något man inte vet något om.

Att folk tycker att det är viktigt att man kan sina saker med en häst och att man ser till att lära sig innan man skaffar en är dels för att vi tycker om djuren och det finns så himla mkt som kan gå fel om en person inte vet vad den håller på med. Om du t.ex. inte vet hur en halt häst ser ut så kan den plågas länge utan att få vård. Och om du inte vet hur symptomen på kolik ser ut så kan din häst dö en plågsam död. etc.

Sen så är det faktiskt så att som du sa- polarens schäfer var stark men hästen var oändligt mkt starkare. Det är ett stort djur och om man inte uppfostrar den och tränar den på rätt sätt så kan den bli livsfarlig. De flesta hästar är snälla men jag har fått dras med några som gett sig på människor med hovar och tänder för att de som hanterat dem innan inte kunnat sätta gränser på rätt sätt. Sen är det inte bara dig det gäller. Jag har 18 års erfarenhet av hästar och det hände ändå så sent som för 5-6 år sedan att jag tappade en häst. En lös häst kan, om den råkar komma i närheten av en väg, orsaka att flera människor dör.

sen för personlig del så är jag fortfarande nyfiken på om du verkligen är seriös eller om du är ett troll. Och då kan du ju lika gärna få lite tips på vägen.
 
Sv: Hästkrafter

En bekant till mig har en av Sveriges snabbaste motorcykel. En MC-tidning ville göra ett reportage, men tackade nej. (Eller flera tidningar, även utländska)

Han rider, som jag kan rekommendera att du provar. För bekanten säger att "raca" med en häst är bra mycket häftigare är motorcykeln...Känslan.

Så åk till ridskola, prova å lär. Tar ett tag att lära, men sen...
 
Sv: Hästkrafter

Om jag vore du skulle jag nog försöka skaffa en flickvän som hade häst. Då slipper du ansvaret och söka kunskap kring hästhållning. ;)

Min "gubbe" gillar inte alls hästar utan vill gärna ha dom på tallriken men alla andra djur gillar han.

Appråpå att hästar är starka;
En 15årig tjejs bror tillsammans med pappan kom för att hämta hem tjejens lilla shettis och ena tävlingsponnyn från sommarbetet. Pappan gick ut och hämtade tävlingshästen i enbart grimman och vad den hästen kunde dansa :eek: Upp, snurra runt och snurra runt lite till. Men kontroll på huvudet hade han och hästen sprang ingen stanns. :D
 
Sv: Hästkrafter

Du bara snackar om din hoj hela tiden :crazy:. Och vill du lära dig ngt om hästar åk dit det finns sådana. Sitta på ett forum och tro du blir fullärd på ett år... Och du hästen bryr sig inte om din läggning. De dömer inte så.

Och lite om detta med vilken häst du tänkt dig. Köp isf någon som inte ska ridas, finns många sådana, sk sällskapshästar.

Jag bryr mig inte om du rider lr ej. Men köp då inte för guds skull en unghäst som har utvecklingsmöjligheter. Totalt bortkastat.

Sen ska du kunna diverse om foder, hovar, täcken, sjukdomar + sårvård osv.
 
Sv: Hästkrafter

Varför tror alla att det är hjärnfysik att klara av att ha en häst?
Sunt förnuft gäller eller hur?

Man behöver inte vara raketforskare för att klara av att ha hand om en häst.

Även om man använder mycket sunt förnuft krävs det lite basic kunskap. Men läser man lite, tar hjälp av personer som är mer erfarna så löser man det mesta. En kvinna sa till mej för många år sedan när jag fick hand om hennes unghäst "fråga många men sen gör du det som känns rätt för dig". Dvs man tar guldkornen från det man tyckte var bra.

Sen är det lite lättare att använda det sunda förnuftet om man är van vid djur tidigare eller uppväxt på en gård med andra sorters djur.
 
Sv: Hästkrafter

Jag har ingen aning om du klarar av en häst eller inte, säger bara att man kan ha häst även om man inte vill rida.:)
 
Sv: Hästkrafter

Jo sunt förnuft gäller men det är svårt att vara förnuftig kring något man inte vet något om.

Att folk tycker att det är viktigt att man kan sina saker med en häst och att man ser till att lära sig innan man skaffar en är dels för att vi tycker om djuren och det finns så himla mkt som kan gå fel om en person inte vet vad den håller på med. Om du t.ex. inte vet hur en halt häst ser ut så kan den plågas länge utan att få vård. Och om du inte vet hur symptomen på kolik ser ut så kan din häst dö en plågsam död. etc.

Sen så är det faktiskt så att som du sa- polarens schäfer var stark men hästen var oändligt mkt starkare. Det är ett stort djur och om man inte uppfostrar den och tränar den på rätt sätt så kan den bli livsfarlig. De flesta hästar är snälla men jag har fått dras med några som gett sig på människor med hovar och tänder för att de som hanterat dem innan inte kunnat sätta gränser på rätt sätt. Sen är det inte bara dig det gäller. Jag har 18 års erfarenhet av hästar och det hände ändå så sent som för 5-6 år sedan att jag tappade en häst. En lös häst kan, om den råkar komma i närheten av en väg, orsaka att flera människor dör.

sen för personlig del så är jag fortfarande nyfiken på om du verkligen är seriös eller om du är ett troll. Och då kan du ju lika gärna få lite tips på vägen.

Ska jag behöva lägga upp bilder på mig när jag är i ett stall???
Ja jag är seriös, Varför skulle jag vara ett troll? Vad får jag ut av det?
Hästen kommer ju att vara i ett stall så det finns ALLTID erfarna människor runtomkring den. Jag vet att det finns hästar som är agressiva av naturen också. Det fanns en häst som blev galen bara man tittade den i ögonen så sånt där vet jag om.
 
Sv: Hästkrafter

att jag funderar på om du är ett troll är för att du verkar vilja ha en quick-fix. Å ena sidan så säger du att du inte kan något å andra sidan så säger du att en massa saker inte är några problem, leda hästar, veta om att det finns de som är svåra etc. Många av dina inlägg skriker okunskap samtidigt som du verkar försöka säga att du visst kan och eftersom du redan kan så mkt så är det här med att försöka lära sig genom att bli skötare eller regelbundet hjälpa till med någon annans häst inget för dig. - Din ovilja att ta till dig våra bästa tips och råd får ju mig att tro att du är här för att skojja runt och provocera.

Men jag sa inte att du var ett troll bara att jag var nyfiken.

men är du seriös så ta till dig av råden du har fått. Läs dig till så mkt kunskap du kan - och sen umgås med hästar. För en häst föds sällan galen och en snäll häst kan bli knäpp om den får en okunnig ägare. Den dagen du kan se på en häst om den är rädd, arg, osäker, spänd, avslappnad, glad, busig, trotsig och sen veta hur du ska hantera hästen och faktiskt kunna utföra det. Den dagen kan du förmodligen tillräckligt för att skaffa en egen.
Och sen så är det faktiskt så att man kan aldrig vara helt säker på att man har kunniga hästmänniskor runt sig hela tiden. Att du har varit i ett stall ett par eller ett hundratal gånger gör faktiskt ingen skillnad om du ändå inte har kunskapen och skickligheten som behövs.

och nej - ingen häst är aggressiv av naturen. De kan bete sig aggressivt i vissa situationer men en häst är aldrig aggressiv till sin natur.
 
Sv: Hästkrafter

att jag funderar på om du är ett troll är för att du verkar vilja ha en quick-fix. Å ena sidan så säger du att du inte kan något å andra sidan så säger du att en massa saker inte är några problem, leda hästar, veta om att det finns de som är svåra etc. Många av dina inlägg skriker okunskap samtidigt som du verkar försöka säga att du visst kan och eftersom du redan kan så mkt så är det här med att försöka lära sig genom att bli skötare eller regelbundet hjälpa till med någon annans häst inget för dig. - Din ovilja att ta till dig våra bästa tips och råd får ju mig att tro att du är här för att skojja runt och provocera.

Eh? Jag har i mina trådar skrivit att jag inte kan så mycket om hästar, Det är därför jag är här. För att jag vill lära mig, Sen så verkar det som att folk inte vill att jag skaffar en häst bara för att jag inte har kunskap. Jag skrev tidigt i en av mina trådar att jag ska skaffa häst inom ett år. Det är därför jag registrerade mig på detta forum. Men det verkar som att jag kommer att få försvara mig istället för att lära mig något om hästar.
Jag älskar hundar och katter också men det var ingen som svarade på min fråga om en häst går ihop med en schäfer eller en rottweiler?
Det är sånt jag också vill veta. Har haft hund förut så det har jag inga problem med.
 
Sv: Hästkrafter

Det är helt ok att inte kunna något. Men du verkar bara bli irriterad när vi säger till dig att en viktig ingrediens till att kunna skaffa en häst och ha kul med den samtidigt som du kan vara säker på att ge den ett bra liv är genom att umgås mer med hästar. Det finns bitar som du inte kan läsa dig till utan det måste till erfarenhet och åter erfarenhet så att man ökar sin egna förståelse och sina reflexer.

Din fråga om en häst går ihop med en schäfer eller rottweiler hade jag helt missat; För att en häst ska gå ihop med hundar så krävs det att den dels lär sig att inte vara rädd för hunden men också att hunden lär sig hur den ska bete sig i närheten av hästen. Vissa hundar gör utfall mot hästar som då kan bli väldigt skrämda om de inte är vana. Är de vana så brukar de inte bry sig nämnvärt vad hunden gör så länge den inte blir för jobbig eller biter. Har man en väldigt väluppfostrad hund så brukar många hästar snabbt lära sig att inte behöva bry sig om hunden.
 
Sv: Hästkrafter

Varför inte bara skaffa en sköthäst eller bli med"ryttare" fast i skötväg istället, vet att många hästägare uppskattar om någon vill pyssla med deras häst plus att det är gratis. Då slipper du allt jobb runt omkring hästen, du slipper även bekymra dig om ifall hovslagaren är rätt eller när den ska vaccineras och att åka ut flera gånger per dag för att spraya på flugmedel på sommrarna, köpa foder osv.

Det är svårt att lära sig något om hästar på ett forum, det bästa är att vara ute i stallarna och umgås med dom och prata med folk och fråga hur och framförallt varför dom gör som dom gör.

Alla hästar är ju individer också, det man lär sig om en häst fungerar inte på en annan. Man får pröva sig fram helt enkelt.

Alltid bra och kul med folk som vill lära sig om hästar men det är svårt på ett forum. Det är mycket jobb och mycket man måste tänka på som hästägare. Det är mera jobb och bekymmer än man kan tro att vara hästägare. Och inte tala om tiden och jobbet att ta hand om en konvalecent om det händer någonting. Är du beredd på den biten också?

Sen är ett alternativ också att ha hästen helinackorderad på ett stall där personal sköter om allt som har att göra med hästen plus rider den om det behövs så att du bara kan ägna dig åt att borsta och pyssla med den. Dyrt sätt att ha häst på men det är ett bra alternativ om man inte kan någonting men vill äga en häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästkrafter

Min häst älskar gårdens schäfer men å andra sidan har den hunden lärt sig den hårda vägen vad det innebär att bli sparkad av en häst.

Man behöver inte kunna ALLT för att skaffa en häst bara det finns ett genuint intresse och man har kunnigt folk omkring sig som kan stödja och hjälpa till. Du kommer säkert lära dig en del genom att läsa runt här på forumet, annars finns det bra böcker att köpa och läsa.
 
Sv: Hästkrafter

kl

Jag älskar hundar och katter också men det var ingen som svarade på min fråga om en häst går ihop med en schäfer eller en rottweiler?

Eh.

Här blev det klart. Nån som snabbsurfat buke lite för att hitta alla knappar att trycka för att reta upp bukemänniskor. :grin:
 
Sv: Hästkrafter

kl

Bara som en ren parentes så finns det visst stallplatser utanför Stockholm under 5000 spänn :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp