Hästkrafter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästkrafter

Det var en bra idé du hade. Eftersom du kom på den så är du först i kön:p
 
Sv: Hästkrafter

Heheh, okej du har humor och det är bra:)
2 mil på 4:40min mestadels 70 väg =)
Har inte blivit ifrånkörd på landsväg än, men du kanske blir den första;)
 
Sv: Hästkrafter

Nej, man kommer inte upp i riktiga hastigheter på bana.
Inga möten och inga faror = ingen spänning.
Jag är en thrillseeker, skulle bara bli uttråkad på en bana. Gillar att sicksacka mellan bilar i 270 km/h. Vet inte varför jag inte har intresserat mig för bankörning:confused:
 
Sv: Hästkrafter

Du får sicksacka dig mellan hojarna istället då ;)

Spänning får du på banan också när du inser att du kommer att tugga granbarr för att bromskivorna exploderat eller skjutit motorn så däcken är täckta av olja :D

Bara dreva rätt så kommer du upp i hastighet, dessutom kan mormor också köra fort rakt fram!
Jag vill se dig snabb i kurvorna :d :banana: :bump:
 
Sv: Hästkrafter

Du är gullig, Jag har kört sporthoj sedan -96:)
Nej jag är inte en sån som bara kan köra fort rakt fram, jag kan dom där fraserna som att en apa kan köra fort rakt fram m.m Jag är old school.
Jag körde 1,2,3,4an upp till 220 Km/h på bakhjulet med min ZX-10R.
Går inte med R1an pga taskig drevning.
Du får videoklipp nån dag =)
Nu vill jag prata hästar och inte motorcyklar:)
Jag är uppväxt med motorcyklar så inga tips eller körteknik önskas.
Men vill du lära mig något om hästar så får du jättegärna komma med tips.
För min nya passion i livet just nu är hästar. Riktiga hästar:)
 
Sv: Hästkrafter

om vi ska lära dig något om hästar och inte om hojjar så kan ju du börja med vad du kan om pållar? Annars blir det svårt för oss att veta om vi ska börja med att diskutera fång, skolor, olater, gångarter, röta, mugg, foder, verkning, markarbete, tömkörning, trickträning, byten, halter. Ja som sagt.. listan kan göras oändlig.

Och bara föra att jag inte helt kan lämna eran hoj-diskussion så måste jag hålla med Pulkaskurk att det är synd att hålla en R1a borta från banorna - skaffa lite kraschkåpor så är det bara att köra sen. :D
 
Sv: Hästkrafter

På senare år så har jag blivit mer av en puts-människa. Hojen ska bara blänka:)
Jag har lekt av mig på motorcyklar för många år sedan. Har som sagt kört som en galning i över 15 år och jag lever fortfarande så jag får nog inte ut något av att ta ut min R1a på en bana:p
Det jag vill lära mig om hästar är hur jag ska sköta om dom så att dom mår bra. Jag gick på ridskola när jag var liten ( min mamma tvingade mig ) jag tyckte att jag så gay ut med ridhjälmen. Men intresset för hästar försvann aldrig. Jag älskar att fotografera så att fota min egen häst vore väldigt roligt.
Jag kan egentligen ingenting om hästar. Men vill lära mig allt innan jag köper en
Ps. Jag älskar hundar också. Kommer att köpa en hund samtidigt som hästen, Kommer det att bli något problem? Känner sig hästar trygga med hundar? Det blir nog en schäfer eller en rottweiler.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästkrafter

ok. Lära dig allt kommer du aldrig göra. Det kommer ingen av oss :D

Börja med att läsa böcker om hästar. jag skulle börja med t.ex. Mats mellbergs - hästhållning i praktiken. Den ger dig en grund. Sen kan du gå vidare till div. böcker om hästhantering, träning, utfodring och hälsa.

Sen så om du har kontakter för att kunna stalla upp en häst så använd dig av dem. Be dem att få följa med till stallet och lära dig. Det är en sak att läsa om hur en häst ska hanteras och en annan att faktiskt hantera ett djur av en hästs storlek som helt plötsligt bestämmer sig för att gå någonstans, eller för att inte gå någonstans, som helt plötsligt blir rädd, arg, orolig, dominant eller vad för situation man kan tänkas hamna i. För innan du köper en häst så måste du veta att du kan se på den när den mår dåligt och att du kan hantera den. När du övar på bekantas hästar så kommer du också komma fram till om du tycker om hästar tillräckligt mycket för att lägga ner så mycket tid som de tar.
 
Sv: Hästkrafter

ok. Lära dig allt kommer du aldrig göra. Det kommer ingen av oss :D

Börja med att läsa böcker om hästar. jag skulle börja med t.ex. Mats mellbergs - hästhållning i praktiken. Den ger dig en grund. Sen kan du gå vidare till div. böcker om hästhantering, träning, utfodring och hälsa.

Sen så om du har kontakter för att kunna stalla upp en häst så använd dig av dem. Be dem att få följa med till stallet och lära dig. Det är en sak att läsa om hur en häst ska hanteras och en annan att faktiskt hantera ett djur av en hästs storlek som helt plötsligt bestämmer sig för att gå någonstans, eller för att inte gå någonstans, som helt plötsligt blir rädd, arg, orolig, dominant eller vad för situation man kan tänkas hamna i. För innan du köper en häst så måste du veta att du kan se på den när den mår dåligt och att du kan hantera den. När du övar på bekantas hästar så kommer du också komma fram till om du tycker om hästar tillräckligt mycket för att lägga ner så mycket tid som de tar.
Jag har varit ute och gått mycket med hästar och jag vet att dom är jävligt starka, (jag trodde att polarens schäfer "nappe" var stark) En gång skulle jag ut med Ludwig. Hästen tittade mig i ögonen och vägrade röra på dig, Jag skulle gå in med honom i stallet. En 8årig hingst, En tjejkompis var med och jag bara bad till gud att hästen inte skulle skena för då hade jag fått min kväll förstörd, Så lite mod har jag i mig. Att gå med hästar är inga problem, och oftast så känns det som att det är jag som går med dom och inte dom med mig.
 
Sv: Hästkrafter

om du kan leda en häst är det en bra start, när det alltid är du som går med hästen och inte tvärtom kan du gå vidare. Sen kan du skriva upp på listan; Mocka, rykta, kratsa hovar, enklare sårvård, longera, tömköra (kanske t.o.m. köra om du nu ska motionera hästen utan att rida)
 
Sv: Hästkrafter

Jag tycker att du verkar modig som vill ta dig an det här med hästar, för det är bannemej inte lätt :)

Vill du racea så får du pallra dig te Bohuslän så får vi se vem av oss som vinner ;) jag tar min bil, så tar du din "lilla" hoj ;)
 
Sv: Hästkrafter

Jag tycker att du verkar modig som vill ta dig an det här med hästar, för det är bannemej inte lätt :)

Vill du racea så får du pallra dig te Bohuslän så får vi se vem av oss som vinner ;) jag tar min bil, så tar du din "lilla" hoj ;)

Vad har du för bil ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp