Hästböcker till 8-årig POJKE?

trailtokan

Trådstartare
Är det någon som har några tips? :confused:Allt är ju så tjejigt när det gäller hästar! Min son älskar hästar och han rider western. Jag jagar ständigt saker med hästar på till honom men som inte är rosa eller glittriga eller med hjärtan på. Pennor, sudd, T-shirts, gympapåsar m.m m.m. Allt ska vara med hästar och det är verkligen jättesvårt! Nu vill han ha hästböcker för killar också! Snälla hjälp mig!
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

Accepterar han inte "vanliga" hästböcker med tjejer och ponnyer i huvudrollerna? Pia Hagmars Klara-serie är väldigt trevlig.

När jag var barn läste jag ett par böcker om en kille på Shetlandsöarna som gjorde cirkuskonster med sina shetlandsponnier, och ett par böcker om en romsk kille som hade en häst. Jag tycker att det borde finnas åtminstone något på westerntema och något på islandshästtema. Min bibliotekariemamma kommer på besök ikväll, jag ska försöka komma ihåg att fråga henne då.
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

Tack det vore jättesnällt! Jag ska kolla med biblioteket igen. Sist jag gjorde det kunde dom inte hjälpa mig särskilt bra!
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

Nu är han ju kanske lite för liten för dessa böcker, men: Svarta hingstenserien har ju en kille i huvudrollen och sen undrar jag om inte Min vän flicka mfl i serien också har en kille. Vildhästen Windy handlar om en ledarhingst, tror inte det var människor med i de böckerna.

En del av dessa kanske är magasinerade numera för det är gamla hästböcker.
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

Jag har ett minne av en bok som handlade om en döv pojke som fick en ponny. Den kan ha hetat "Ponnyn från heden" eller liknande. Den kanske inte är riktigt lämplig än men om ett eller ett par år så kan den nog vara intressant.
Sedan finns ju som sagt Svarta hingsten. Du kan ju även fundera på Gunilla Woldes böcker om Twiggy och Tessan de är ju realistiska och inte sådär övergulliga. Frågan är ju om de fortfarande går att få tag i.
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

Nu är han ju kanske lite för liten för dessa böcker, men: Svarta hingstenserien har ju en kille i huvudrollen och sen undrar jag om inte Min vän flicka mfl i serien också har en kille. Vildhästen Windy handlar om en ledarhingst, tror inte det var människor med i de böckerna.

En del av dessa kanske är magasinerade numera för det är gamla hästböcker.
Håller fullständigt med dig om dessa böcker! :bow: Underbara serier och jag tror tjej som kille uppskattar dem otroligt mycket.
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

Böckerna om Silas och den svarta hästen kanske?
Svarta hingsten som någon skrev
Daniel vill inte rida


Fakta böcker?
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

Min mamma hade helt glömt de där böckerna och jag lyckas inte spåra dem. Men jag surfade runt lite på Adlibris. Jag kan inte säga någonting om kvalitén på dessa böcker och heller inget om vilken ålder de passar till, men några av dem har i alla fall någon ridande kille i handlingen och några handlar på ett lite prärieromantiskt vis om vildhästar. Jag tänkte att det kanske passar till westerntemat... Du kan ju kolla och se vad du tror på.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163855259
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9132151543
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9132151535
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185199591
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172991127
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9132143281

Sen nämnde ju någon Gunilla Woldes Twiggy-böcker och där rider en lillebror ganska mycket, kommer jag ihåg. Det handlar en del om hur han som är liten och kort kämpar med ponnyn.
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

Tänker du på Vildhästen från Santander av Helen Griffits kanske?


Jag har ett minne av en bok som handlade om en döv pojke som fick en ponny. Den kan ha hetat "Ponnyn från heden" eller liknande. Den kanske inte är riktigt lämplig än men om ett eller ett par år så kan den nog vara intressant.
Sedan finns ju som sagt Svarta hingsten. Du kan ju även fundera på Gunilla Woldes böcker om Twiggy och Tessan de är ju realistiska och inte sådär övergulliga. Frågan är ju om de fortfarande går att få tag i.
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

Min pojke älskar Silas böckerna!!
Men annars läser han mycket faktaböcker, och böckerna om Putte.
Gunilla Wolde...?
För att inte tala om att alla leksakshästar fick namn ur Bröderna Lejonhjärta!!! =)
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

Nu vill han ha hästböcker för killar också! Snälla hjälp mig!

Men du, det är faktiskt bra om han även läser böcker med kvinnliga huvudroller också! :idea:

Tydligen är det ovanligt att pojkar/män läser böcker med kvinnliga huvudrollsinnehavare, men tvärtom är mycket vanligt. Det är ju bra om pojkar får lite insyn i det motsatta könets värld också!

Men jag förstår om du BARA hittar böcker med/för tjejer, då kan han bli avskräckt kanske, men smyg in lite tjejhuvudrollsböcker du också! :)
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

När Ingrid Andersson, Lotta Gyllensten och jag gjorde "Första Ridboken" tänkte vi lite extra på att försöka ha med killar på bilderna också. Så, vill han ha en Faktabok om ridning för barn, rekommenderar jag - den!:)
 
Sv: Hästböcker till 8-årig POJKE?

Min pojke älskar Silas böckerna!!

JAG älskade dem :o Kanske ska man vara lite äldre än åtta för att förstå dem ordentligt?

Har sparat en enda "barnbok" (och jag har läst många tusen) och det är "Rid i natt, Silas".

Lyckades inte helt få med sambon på att bebin skulle döpas efter den dock :p

Min 6-åring älskar riddare och allt som hör därtill, där finns många hästböcker med killar och hästar i.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 681
Övr. Barn Nån här som har en ridande son i skolåldern? Har själv en snart 8-årig kille som älskar hästar och ridning. Han rider både på ridskola...
Svar
5
· Visningar
1 693
Senast: ylvalill
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 124
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp