Häst som sparkar

Lisen82

Trådstartare
Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang och flyr så fort min tar bak öronen. De har gått bra ihop i ca 7 mån tid, de delar vindskydd och går tätt ihop. Men nu för ca 2 veckor sedan så sparkade min häst till henne ordentligt, hon halta därifrån men dagen efter var hon inte halt eller svullen. Stallägaren särade hästarna direkt. Hon sa att min häst även sparkat mot henne när hon stod och klappa sin häst i hagen.

Såg efter vi sära dem att min häst var i brunst, kan de ha påverkat hennes beteende? Stallägaren säger om vi ska släppa ihop de igen så måste jag veta innan brunsten kommer så vi kan sära på dem annars får de gå själva. Men jag vet inte när hon börjar brunsta.. Men nu får min häst stå i egen hage utan vindskydd och de blir ju inte hållbart i längden.

Hur hade ni gjort här?
 
Senast ändrad:
Ingen ska behöva "offra" sin häst. Alla hästar går inte bra ihop med varandra. En del hagar eller lösdrifter är för små och har hörn där det lätt blir trängsel, vilket leder till ökade konflikter.

Givetvis kan sparkar och olyckor hända när som helst, men om det stämmer att din häst sparkade mot stallägaren/andra häatens ägare så är det ett jätteproblem, så kan man inte ha det. Där är vi många stallägare som drar en hård gräns, vid aggression mot människan.

Du får hitta en annan lösning för din häst. Köp en egen kompis till henne eller byt stall.
 
Ingen ska behöva "offra" sin häst. Alla hästar går inte bra ihop med varandra. En del hagar eller lösdrifter är för små och har hörn där det lätt blir trängsel, vilket leder till ökade konflikter.

Givetvis kan sparkar och olyckor hända när som helst, men om det stämmer att din häst sparkade mot stallägaren/andra häatens ägare så är det ett jätteproblem, så kan man inte ha det. Där är vi många stallägare som drar en hård gräns, vid aggression mot människan.

Du får hitta en annan lösning för din häst. Köp en egen kompis till henne eller byt stall.
Absolut men jag kan inte bygga ett eget vindskydd till henne på gården, å köper jag en kompis måste jag betala för 2 hästar vilket jag inte har råd med. De har gott om plats på sin lösdrift. Sen tänker jag om jag skulle flyttat henne till en större lösdrift så kommer där vara fler hästar. Förstår att man är rädd om sin häst, förstår om de hade varit så att hon gick ständig till atack, men de var en spark under 7 månader. Men ja jag får låta henne gå själv men tycker synd om henne att hon inte kan ta skydd vid dåligt väder.
 
Absolut men jag kan inte bygga ett eget vindskydd till henne på gården, å köper jag en kompis måste jag betala för 2 hästar vilket jag inte har råd med. De har gott om plats på sin lösdrift. Sen tänker jag om jag skulle flyttat henne till en större lösdrift så kommer där vara fler hästar. Förstår att man är rädd om sin häst, förstår om de hade varit så att hon gick ständig till atack, men de var en spark under 7 månader. Men ja jag får låta henne gå själv men tycker synd om henne att hon inte kan ta skydd vid dåligt väder.
Du får inte ha din häst på lösdrift utan skydd när sommaren är över. Det finns en lag på det.

Kanske finns det något stall i din närhet där hästarna står på box på natten och där hon kan gå själv eller med en annan kompis dagtid?
Jag har endast hästar ihop om de är kompisar, annars får man prova andra konstellationer alternativt ha egen hage. Det slutar annars med skadade hästar.
 
Du får inte ha din häst på lösdrift utan skydd när sommaren är över. Det finns en lag på det.

Kanske finns det något stall i din närhet där hästarna står på box på natten och där hon kan gå själv eller med en annan kompis dagtid?
Jag har endast hästar ihop om de är kompisar, annars får man prova andra konstellationer alternativt ha egen hage. Det slutar annars med skadade hästar.
Nej jag kommer inte stå kvar då om hon ej har tillgång till vindskydd, de har box också på gården. Vi har stall där jag bor men de är så små hagar och hon trivs inte alls. Tyvärr trivs hon bara på lösdrift men hon är en bitch emot andra hästar. Tråkigt men hon vill bestämma å visar att hon vill ha sitt space.
 
Absolut men jag kan inte bygga ett eget vindskydd till henne på gården, å köper jag en kompis måste jag betala för 2 hästar vilket jag inte har råd med. De har gott om plats på sin lösdrift. Sen tänker jag om jag skulle flyttat henne till en större lösdrift så kommer där vara fler hästar. Förstår att man är rädd om sin häst, förstår om de hade varit så att hon gick ständig till atack, men de var en spark under 7 månader. Men ja jag får låta henne gå själv men tycker synd om henne att hon inte kan ta skydd vid dåligt väder.
Fast nu är det väl inte att den andra hästen blev sparkad, sånt kan ju hända, men att din häst sparkade mot stallägaren som är det stora problemet. :(

Varför kan du inte bygga ett eget vindskydd?

Du får hålla koll på slemhinnorna om din häst inte visar tydlig brunst. Sära på blygdläpparna och se efter när de börjar bli laxfärgade, då är hon på väg in i brunsten.
 
Absolut men jag kan inte bygga ett eget vindskydd till henne på gården, å köper jag en kompis måste jag betala för 2 hästar vilket jag inte har råd med. De har gott om plats på sin lösdrift. Sen tänker jag om jag skulle flyttat henne till en större lösdrift så kommer där vara fler hästar. Förstår att man är rädd om sin häst, förstår om de hade varit så att hon gick ständig till atack, men de var en spark under 7 månader. Men ja jag får låta henne gå själv men tycker synd om henne att hon inte kan ta skydd vid dåligt väder.

Vad betyder gott om plats? Typ 1 hektar eller större, och ligghall på 36kvm+?
 
Du kan ju prova att ge något tillskott under sommaren och se ifall det mildrar hennes humör. Det finns olika så man behöver prova sig fram. Tex oestress, munkpeppar eller annat.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Man får ju acceptera att något kan hända när man har flera hästar tillsammans, så länge det inte är vanligt förekommande. MEN att din häst har sparkat efter en människa är ju en helt annan sak och det är det ju få stallägare som accepterar. Då får du nog vara glad över om någon vill ta in er alls.
 
För mig är det ett grundläggande krav att jag ska kunna hantera (visitera, klappa, hämta/släppa ut) min egen häst i lugn och ro i hagen. Jag hade inte accepterat att ha min häst i en hage med en häst som sparkar eller hugger emot mig när jag gör detta. Jag vill inte heller att hagkompisen beter sig illa (t.ex hugger, sparkar, jagar efter) mot min häst när jag är i hagen - det utgör en onödig risk för att jag ska bli skadad. När jag hämtar min häst ska det räcka med att jag säger nej för att vi ska få vara ifred.
 
Stallägaren vill inte släppa ihop de igen och jag har kollat på en annan lösdrift. Hon har gått på lösdrift hela sitt liv och funkat bra innan. Har hittat en där de går 4 ston och 2 ligghallar. Funkar de inte så får hon gå själv i ett vanligt stall utan lösdrift. Tips på de ska bli så bra som möjligt vid ihop släpp? Hob kommer gå bredvid i 2 v minst först
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 288
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: tessan.g
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 295
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 790
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Antarés träns
  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Ormbett

Omröstningar

Tillbaka
Upp