Bregen

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av ormbett på häst?

Min häst har varit svullen på mulen i en månad, veterinären som undersökte henne blev inte riktigt klok på vad det kunde vara men misstänkte ormbett.
 
Min ena häst blev ormbiten i mulen som fyraåring. Mulen blev jättesvullen på ena sidan, nästan som om någon stoppat in en halv handboll under läppen. Hon var klart smärtpåverkad. Hade veterinären ute samma dag, hon fick smärtstillande/antiinflammatoriskt och penicillin. Penicillinet var nog mest förebyggande om jag minns rätt, det är 10 år sen nu. Svullnaden gick ner relativt fort om jag inte minns fel, inom en vecka i alla fall.

Hon är än idag lite "sned" i mulen, det är som att hon inte har lika mycket muskler på den sidan som hon fick bettet. Antagligen gav bettet en mindre nervskada eller nåt sånt. Men inget som märks i övrigt.
 
Vad har ni för erfarenhet av ormbett på häst?

Min häst har varit svullen på mulen i en månad, veterinären som undersökte henne blev inte riktigt klok på vad det kunde vara men misstänkte ormbett.
Min ponny blev enligt veterinär förmodligen ormbiten i tungan. De funderade mellan orm och geting. Men veterinär hittade två märken på tungan och trodde orm pga det, att man sedan sett huggorm och annat jag inte minns. Stallägaren hittade honom förmodligen rätt fort efter bettet iom att hon nyligen varit där och de såg ok ut och sen var dit snabbt där igen för att fortsätta jobba bredvid hagen. Så vi fick ut veterinär fort.
Han svullnade upp så att tungan blev som tennisboll och mulen som en fotboll med tapirnäsa. Han var superhängig stackaren. Men det gick bra. Det svällde av och han fick inga men av det.
 
Min blev biten en sommar, blev supersvullen på ena sidan och kunde inte stänga munnen så dreglade konstant. Hade ont så fick antibiotika och smärtstillande, svullnaden var borta efter en vecka ca, inga men efteråt. Dock oklart om det var orm, men hittade två små hål i h inget tydligt getingstick så misstanken var orm.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Hästvård I fredags kväll när jag hämtade hem hästarna från sommarhagen såg min lilla (156 cm, nordsvensk/varmblod) ut så här. Självklart ringdes...
2
Svar
39
· Visningar
3 889
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 213
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 139
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp