Häst som hoppar urhagen!

Energi

Trådstartare
Hämtade hem en ny häst i fredags, ett 6-årigt sto, gudasnäll i all hantering. Problemet är dock att hon hoppar ur hagen! Hon kom sent i fredags så då fick de stå inne över natten för att bekanta sig med varandra osv. Vi släppte ut dem på lördagen, men tog in dem ganska tidigt för att vi ville ha lite koll. Ihopsläppet gick bra, hon fick stå med två valacker, en fjord och en shettis.
På söndagen gick allting också bra, men så igår så skulle hästarna skos.

Vi tog in två av de hästar som inte går med nya hästen i hagen, och de andra fick vara ute så länge. Efter tio minuter har vi en lös häst springande på gården. Inga problem att fånga in, och stod och åt vid en grästuva. Då tog vi in henne med. Vi började fundera på om hon ville ha mer mat i hagen, så vi la in mer men hon hoppade ur när maten tog slut.

Då flyttade vi om dom tills idag, så hon + fjorden går i en STOR gräshage, shettisen går i sandhage så han inte äter gräs och de två andra går i en stenhage. Det finns alltså mycket för dem att äta, och vi lade in extra hö.
Då rymmer SHETTISEN (:rofl:) så honom tar jag in i en box. Då hoppar stoet ur hagen och springer in i stallet, gör detta ungefär 5 gånger och sen får jag nog, så nu står de båda två inne i stallet.

Vad fan gör man?
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Vi satte upp en extra tråd på höjden, så då vart min häst kvar i hagen :D
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Svarar er båda!

Dubbla staket har vi överallt förutom vid grinden. Strömmen bryr hon sig inte om, hon hoppar bara ännu högre :p Jag var faktiskt så grym att jag gav henne en stöt, men som sagt, då hoppar hon bara högre.
Det är bara högre staket som gäller då, hur sjutton ska vi lyckas med det? :eek:
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Sätt distansisolatorer uppepå stolparna. På så sätt blir staketet ca 20 cm högre ganska enkelt!
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Vilken sits du hamnat i. Känns som att risk för skador är väldigt stor, och det är väl det sista man vill ha på en ny häst. Eller ja en häst överhuvud taget.

Men distansisolatorer kanske kan fungera? Eller så vore det kanske bättre om man kunde skaffa något ännu högre så hon verkligen inte ger sig på att hoppa. Hur högt staket har ni nu?
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Svarar båda igen!

Distansisolatorer var riktigt smart, hoppas det räcker!
Hur högt det är nu vet jag inte, normalhögt? Finns den höjden? :p
Jag är 177 och staketet når mig upp till brösten ungefär. Men hästakraken är 174 och hoppar som en häst :D
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Tillägg:

Högre staket ska vi ju självklart försöka ordna på något sätt, men det går ju inte stängsla om hagarna på en dag. Känns inte sådär jättekul att ha henne inne hela tiden heller..
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Det finns ingen mindre hage ni kan börja med att stängla om (eller ja,, lägga till en tråd!)
Det går ju iaf att göra på en förmidag( om man är lite snabb och morgonpigg!) så har du i alla fall en hage till hoppstjärnan så länge, meddans du fixar den större hagen rymningssäker..!
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

två vallacker och ett sto är ingen bra kombination ... flera ston och en vallack går bra, men aldrig ett sto med flera vallacker.

men om du nu har en rymmare till häst så skulle jag ha fler trådar, högre staket och kanske högre ström. Om vi har en häst som rymmer lätt så brukar vi sätta in den i får hagen.. där stakeket är lite högre, fler trådar och mycket högre ström styrka.
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Det får nog bli så! Och jag som trodde jag köpte en dressyrhäst :p:D

saraandersson:
Nu har hon ju förvisso gått med två valacker förut, och det är just därför hon fick gå så här. På torsdag flyttar den ena hästen, en valack, så då kommer vi släppa ihop henne med ett sto.
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Det får nog bli så! Och jag som trodde jag köpte en dressyrhäst :p:D

saraandersson:
Nu har hon ju förvisso gått med två valacker förut, och det är just därför hon fick gå så här. På torsdag flyttar den ena hästen, en valack, så då kommer vi släppa ihop henne med ett sto.

Du skulle kanske sadla om och fundera på hoppkarriär...:laugh:
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

:eek: Det var det värsta jag hört, jag som knappt tar mig över nergrävda bommar
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Min ponny hoppade över staketet i uppförsbacke :P Men nu har han börjat att springa under, men han gör det bara iblan, när han känner för det. Haha jag vet inte vad du kan göra förutomm vad de andra har sakt. Du kanske borde börja hoppa med henne, hon verkar tycka att det är superkul!
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Jag hade en sån häst en gång och jag löste det med att ta bort staketet helt. Hon gick alltså helt fritt men rymde aldrig, däremot var hon med överallt och låg gärna på mattan framför tv-n.:p
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Jag hade en sån häst en gång och jag löste det med att ta bort staketet helt. Hon gick alltså helt fritt men rymde aldrig, däremot var hon med överallt och låg gärna på mattan framför tv-n.:p

:eek: Ser min egen häst ligga på mattan framför TV´n och inser att jag själv inte skulle få plats i vardagsrummet samtidigt :rofl:.
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

:eek: Ser min egen häst ligga på mattan framför TV´n och inser att jag själv inte skulle få plats i vardagsrummet samtidigt :rofl:.
Äsch, se den som den förvuxna hund den egentligen är. Dom är perfekta fotvärmare iallafall. :p

Zorba1.jpg
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

två vallacker och ett sto är ingen bra kombination ... flera ston och en vallack går bra, men aldrig ett sto med flera vallacker.

men om du nu har en rymmare till häst så skulle jag ha fler trådar, högre staket och kanske högre ström. Om vi har en häst som rymmer lätt så brukar vi sätta in den i får hagen.. där stakeket är lite högre, fler trådar och mycket högre ström styrka.

De va de löjligaste jag någonsin har hört. Här utanför stod de i sommras 1 sto med 3 valacker. Även i stallet jag jobbade i hade vi en hage med 1 sto och 5 valacker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 477
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 584
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Lutten
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 677
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp