Häst som hoppar urhagen!

Sv: Häst som hoppar urhagen!

Nejdå, inte om dom är oskodda, vilket den här var. Annars får man köpa gummidojjor åt hästen, eller sy tofflor. ;)
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Hämtade hem en ny häst i fredags, ett 6-årigt sto, gudasnäll i all hantering. Problemet är dock att hon hoppar ur hagen! Hon kom sent i fredags så då fick de stå inne över natten för att bekanta sig med varandra osv. Vi släppte ut dem på lördagen, men tog in dem ganska tidigt för att vi ville ha lite koll. Ihopsläppet gick bra, hon fick stå med två valacker, en fjord och en shettis.
På söndagen gick allting också bra, men så igår så skulle hästarna skos.

Vi tog in två av de hästar som inte går med nya hästen i hagen, och de andra fick vara ute så länge. Efter tio minuter har vi en lös häst springande på gården. Inga problem att fånga in, och stod och åt vid en grästuva. Då tog vi in henne med. Vi började fundera på om hon ville ha mer mat i hagen, så vi la in mer men hon hoppade ur när maten tog slut.

Då flyttade vi om dom tills idag, så hon + fjorden går i en STOR gräshage, shettisen går i sandhage så han inte äter gräs och de två andra går i en stenhage. Det finns alltså mycket för dem att äta, och vi lade in extra hö.
Då rymmer SHETTISEN (:rofl:) så honom tar jag in i en box. Då hoppar stoet ur hagen och springer in i stallet, gör detta ungefär 5 gånger och sen får jag nog, så nu står de båda två inne i stallet.

Vad fan gör man?

Det låter på dig som om hon bara hoppar över när någon/några av hästarna tagits in i stallet?
Hon är ju alldeles ny noch det tar nog ett tag innan hon kommer underfund med att de inte försvinner eller att alla inte tas in samtidigt.
Är hon ranghög? Då har hon nog ett kontrollbehov ;)
Alternativt "jag vill vara med!" :p

Vad händer om du tar in henne med några andra och sedan släpper ut henne o låter de andra vara kvar inne? (alltså ut till sina hagkompisar)
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Ja, det kan nog ligga något i det där. Men hon har hoppat över trots att alla hästarna är ute, och hon går raka vägen in i boxen. Enligt tidigare ägare är hon väldigt låg i rang, skulle aldrig sätta sig emot en ledarhäst osv, men jag tycker det är tvärtom, väldigt "stoig" och ska helst bestämma.

Det har jag inte prövat, är så rädd att hon ska skada sig, men det är såklart värt ett försök!
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

:rofl::bow: Det är jag dock alldeles för feg för!

Äsch vadå´rå? Ett varningens ord bara, se till att inte chipsskålen står framme för hästar gillar både chips, jordnötter och popcorn. Jag vet inte hur många gånger jag fick poppa popcorn två gånger efter varann när märrskrället öppnade dörren och gick in och gav sig på chipsskålens innehåll när jag var ute. :D
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

förhöjda isolatorer + tråd sätter man upp på en halv dag ^_^satte sånna på hagen då jag köpte min stora häst, litade inte på att hon skulle hålla sig i en shettis anpassad hage med 90 stolpar
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Delvis KL

Hur gör vi NU då? :confused::mad:
Hela dagen har vi kämpat med att stängla om. Vi gjorde det över 180cm högt. Det såg ut att gå jättebra när vi släppte ihop dem (hon och ett annat sto) och det gick också bra i flera timmar framåt. Men nu hoppade hon. IGEN. Och den här gången hoppade hon igenom översta tråden.
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Jag har också en ganska ny häst som tycker om att hoppa ur hagen!
Första stället hoppade han ur hagen 3 gånger för att han var osäker och de andra jagade honom.
Andra stället hoppade han ur 7-8 gånger även om alla hästarna var kompisar... Då ställde han sig utanför hagen och åt, så jag sa till ägaren till stallet att ge honom MAT. Efter att han haft fri tillgång på mat har han inte rymt.
Detta är en nordsvensk unghäst, han brydde sig inte om varken höjd, ström eller saker som stod i vägen.

Men om det är en trygg flock och de har mat och är utom fara så bör de inte hoppa ur. Jag tror du ska ge det ett par dagar innan du gör fler åtgärder. Min häst lugnade ner sig i varje fall.
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Har du tillräckligt med i el i tråden?

Ett tips är att sätta två staket med ca två meters mellanrum. Båda ska vara ordentligt höga.

Kolla om det hjälper att byta hagkamrat.

;) Krocket. Har också en smitare, men med 2 m högt staket har han hållit sig i hagen senaste halvåret (peppar, peppar :crazy:)
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Min häst gjorde det förut. Men han stannade alltid utanför hagen och letade mat eller sällskap. Detta trots sällskap i hagen, stor hage och fri tillgång på hösilage ^^

Kan dock inte ge några tips, eftersom han helt plötsligt slutade en dag. Hoppas jag :eek:
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Jag trodde ju också att det var maten det hängde på först, men nu har hon gått i en hage med massor gräs. Idag tänkte jag testa släppa ut henne själv. Blir galen!
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Elen skall inte vara några problem med nu sen vi stängslade om.
Dubbelstaket har vi runt om, förutom vid just grinden, ska vi sätta dubbelt där med alltså?

Bytt hagkamrater har vi gjort, gillar ingen av dem, men stoet har ändå gått bäst :p Som sagt, idag ska vi nog testa att ha henne själv i hagen.
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Jag föreslår dubbla staket runt om - även vid grinden. Det ska bli spännande att höra om hon lyckas ta sig över dem. Då har du kanske snart henne såld? :angel:

;) Krocket
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 477
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 584
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Lutten
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 677
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp