Häst som hoppar urhagen!

Sv: Häst som hoppar urhagen!

Det farliga i ditt läge är ju att om hon hoppar ut och som du skrev igenom så kan hon skada sig om det är bättre staket eller högre.
Försöka hitta orsaken till varför hon hoppar, alt mindre hage så hon inte får något anlopp och kanske inte försöker hoppa ut.
Hoppas du kan hitta en lösning, för det verkar inte så sunt det hon gör just nu.
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

hur har hon gått hos förra ägaren? grannen har häst som stod i antingen en pytte liten hage och i en liten mörk box, eller på stoort sommar bete. nu så hoppar hon ur hagen/skenar runder om hon går i en normal stor hage men går lugnt i en liten grus hage på 6*8m.
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Ar nyfiken, hur har det gatt med den glada hopphasten och staket? Ar Algen snart ny hastagare??

Tack och lov har jag inte problem med hoppehastar, men ligga ner och krypa under gar bra det ocksa.. sa nu har jag 4 tradar.. lol
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Självklart försöker jag hitta orsaken till att hon hoppar, just nu känns det mest troligt att det är pga hagkompisarna. Vi har tagit kontakt med den som hade henne på inridning som 4-åring, och då hade hon hoppat ur hagen pga en elak hagkamrat. Troligen känner hon sig väldigt osäker, och det kan man se när hon väl är I hagen (:p), hon vill inte gå för långt bort i hagen.

Nu när man har sett henne hoppa blir jag bara livrädd :rofl: Hon går fram till staketet, tittar sig omkring och hoppar glatt över. Stillastående. 1.60.
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

:rofl: Älgen får hålla sig till tåls ett tag till. Igår gick det nämligen jättebra! :banana:
Jag släppte ut henne själv, med hästkompisarna i andra hagar, och då stannade hon minsann. Dock var det bara korta stunder när vi var med. Cirka 30 minuter varje gång.

Jag har tänkt så att det får vara korta stunder, och att hon inte kommer in i boxen genom att hoppa, utan att VI ska LEDA in henne. Vad tror ni om det?
 
Sv: Häst som hoppar urhagen!

Ni är galna hela bunten! :eek::D

Haha :p Iallafall jag och min häst :D

Gör en fålla vid grinden, det gör att hon inte riskerar att fasna och hon kan samtidigt inte fortsätta hoppa (Om hon inte hoppar studs på 160 cm :P)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 477
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 584
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Lutten
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 677
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp