Häst skadad i hyrd transport

Var i samma sits för några år sedan, lånade släp (mitt gamla som jag sålt till en kompis) för att åka till klinik. Hästen spunkade i transporten, det bara dundrade till, sen vart det stilla, efter ett tag kände jag hur han trampade runt lite grann, så vi rullade vidare. Väl framme vid kliniken upptäcker vi att han tryckt ut ena fönstret fram och lyft taket, av skrapen på insidan att döma så hade han varit över bommen och tillbaka. Hursom, hästen hade också skurit sig illa, så han fick sys. Men det var bara att ringa min kompis tala om vad som hänt, hjälpa till att få det reparerat och sålt (då hon köpt nytt och skulle sälja) och sen betala mellanskillnader för vad hon skulle fått annars, så att inte hon gick back iallfall. Säger som Tuaphua, dyra läropengar...
Tack snälla för ett trevligt svar.
 
Ingen försäkring täcker skador inne i transporten, det är kostnader som man får täcka ur egen ficka.

Jo, det finns visst försäkringsbolag som täcker skador som hästen orsakat inne i släpet! Jag har själv varit med om samma sak, hyrde släp av en kompis, min häst fick panik av okänd anledning och sparkade sönder släpet, både tak, mellanvägg, bommar och fönstret fram behövde bytas. Försäkringsbolaget (har för mig att det var Trygg-Hansa) stod för reparationerna, jag betalade givetvis självrisken.
 
Jag tycker det är skillnad på att låna ut ett släp och på att hyra ut ett släp. Om man lånar håller jag med om att man får bära hela risken om ngt sker, men om man hyr så tycker jag att även uthyraren får bära en del av risken för en skada. Den som hyr ut borde ju ha upprättat ett kontrakt och tydliggjort ev ansvar f skador . Jag tycker ocks det spelar roll om hyran varit rent symbolisk eller om den har varit marknadsmässig. Samma sak m skruven. Om man hyr ut ett släp, så har man ett annat ansvar för släpets skick än om man lånar ut tycker jag. I det här fallet - om hyran inte varit rent symbolisk - så tycker jag det är rimligt att dela på kostnaden för reparationen.
 
Jag tycker det är skillnad på att låna ut ett släp och på att hyra ut ett släp. Om man lånar håller jag med om att man får bära hela risken om ngt sker, men om man hyr så tycker jag att även uthyraren får bära en del av risken för en skada. Den som hyr ut borde ju ha upprättat ett kontrakt och tydliggjort ev ansvar f skador . Jag tycker ocks det spelar roll om hyran varit rent symbolisk eller om den har varit marknadsmässig. Samma sak m skruven. Om man hyr ut ett släp, så har man ett annat ansvar för släpets skick än om man lånar ut tycker jag. I det här fallet - om hyran inte varit rent symbolisk - så tycker jag det är rimligt att dela på kostnaden för reparationen.
Fast varför? När jag hyrde släp på macken så stod det klart och tydligt att man var ersättningsskyldig för alla eventuella skador hästen orsakade.
 
Oj. Lugna ner er!

Jag har aldrig sagt att jag INTE ska betala. Däremot blir jag väldigt chockad när hon kommer 2 månader senare. Utan ett ord innan.
Och dessutom påstår att jag ljuger om skruven.
Därav min undran.
Jag tycker faktiskt att det är lite dåligt av din kompis att Inte säga ett ord på två månader.

Finns det någon möjlighet att det har tagit två månader för henne att få reda på att släpet varit skadat?

Har man orsakat en skada så skall man ju också få en chans att (fackmannamässigt) åtgärda skadan.

Nu säger jag inte att du gjort så men en gång när jag lånade ut mitt släp så lossade gummimattan på lemmen. De hade tydligen lasttränat en häst som hade varit helt tokig. Dom sa inget till mig utan häftade bara fast gummimattan med en vanlig häftapparat. Sen sa dom inget och jag såg inte detta förrän flera veckor senare när jag skulle köra min egna häst. När jag då påpekade att detta ej var en korrekt lagning så påstod dom att den lagningen redan funnits där innan dom lånade släpet.

Efter det lånade jag aldrig mer ut mitt släp. Har även varit med om bästa vänner som blivit bittra fiender över ett trasigt släp.

Har du frågat varför det tagit två månader för henne att höra av sig?
 
Vänta nu.

Ts har redan från början erbjudit sig att stå för kostnaden. Hästen har tydligen varit skadad, och dessutom tar det lite tid att reparera skador och få utlåtande från försäkringsbolag.

Varför skulle det vara underligt att det dröjt två månader innan ägaren kommer och vill ha betalt? Det är väl en fin gest av ägaren att vänta till allt är klart, snarare än att gå ch tjata varje vecka?
 
Vänta nu.

Ts har redan från början erbjudit sig att stå för kostnaden. Hästen har tydligen varit skadad, och dessutom tar det lite tid att reparera skador och få utlåtande från försäkringsbolag.

Varför skulle det vara underligt att det dröjt två månader innan ägaren kommer och vill ha betalt? Det är väl en fin gest av ägaren att vänta till allt är klart, snarare än att gå ch tjata varje vecka?
Om man inte säger ett ord och sedan kommer två månader senare och skall ha betalt så ja det tycker jag är en aning dåligt.
Skillnad om man sagt från början att man skall ta det med försäkringsbolaget eller kolla upp kostnaden för att laga väggen och sedan återkomma med vad det kostar.

Men att inte säga något alls på två månader det kan vara något lurt det också.

Likväl som jag varit med om att folk försökt komma undan med att laga det dom gjort sönder likväl har jag varit med om folk som plötsligt vill ha betalt för sådant som varit trasigt innan.

Man skall göra rätt för sig men det betyder inte att man inte skall vara vaksam.
 
Ingen försäkring täcker skador inne i transporten, det är kostnader som man får täcka ur egen ficka.
Det kan nog finnas försäkringar som täcker skador som hasten orsakar. Men ett ytterligare problem är att försäkringar på slap som ägs av privatpersoner inte gäller (eller ibland inte gäller) om man hyr ut eller lånar ut. Därför har jag slutat vara bussig och låna ut mitt släp, just för att folk inte är skyddade om något händer. Vill man hyra ut ska man skriva over släpet på en firma och ha en firmaförsäkring.

TS: Trist att ni inte redde ut ansvarsförhållandena innan du lånade kärran och hoppas att det inte rör sig om allt för mycket pengar!!
 
Fast varför? När jag hyrde släp på macken så stod det klart och tydligt att man var ersättningsskyldig för alla eventuella skador hästen orsakade.

Hyr man på macken så har man väl kontrakt/skriver på papper av något slag? Jag har hyrt privat men aldrig skrivit på något. Kontrakt är en väldigt viktig del om man vill kunna komma med någon typ av krav i efterhand.
 
Hyr man på macken så har man väl kontrakt/skriver på papper av något slag? Jag har hyrt privat men aldrig skrivit på något. Kontrakt är en väldigt viktig del om man vill kunna komma med någon typ av krav i efterhand.
Gör ens häst sönder någons transport så betalar man vad det kostar att laga den (om ägaren till transporten begär det).

Precis som andra skriver så är sådana här problem anledningen till att jag slutade att låna ut min transport.
De två-tre hundra som folk betalade var inte värt strulet som kunde hända.
 
Nu kan man väl inte riktigt jämföra snubbla i hagen med att det sticker ut en stor skruv i en hästtransport...
Enorm skillnad. Men visst borde jag ha inspekterat den före, fanns tyvärr i min världsbild att det skulle behövas, att det skulle finnas något att skada sig så illa på.

Ja, enorm skillnad.
Men du borde ha kollat transporten så den var OK.
Det faller på dig.
 
Jag förstår inte rimligheten i att man tycker att den som äger transporten man lånat ska stå för reparation av skador på släpet som ens häst orsakat? Skillnad om det är slitage grejer som tex elen börjar krångla när du just kör släpet det är ju inte just den som lånat som orsakat, men om hästen sparkar sönder nåt så är det väl klart man lagar el ersätter?
 
Om man inte säger ett ord och sedan kommer två månader senare och skall ha betalt så ja det tycker jag är en aning dåligt.
Skillnad om man sagt från början att man skall ta det med försäkringsbolaget eller kolla upp kostnaden för att laga väggen och sedan återkomma med vad det kostar.

Men att inte säga något alls på två månader det kan vara något lurt det också.

Likväl som jag varit med om att folk försökt komma undan med att laga det dom gjort sönder likväl har jag varit med om folk som plötsligt vill ha betalt för sådant som varit trasigt innan.

Man skall göra rätt för sig men det betyder inte att man inte skall vara vaksam.

Men TS Hade direkt sagt att hen skulle betala. Då är ju det "klart" och man kan i lugn och ro få skadan kontrollerad och så vidare.

Jag blev påbackad av en annan bil. Såg ut att bara blivit en ytlig rispa. Men vi växlade uppgifter. Jag kollade hemma i dagsljus och en djup repa. Några dagar senare kom min bror och bad honom kolla då han är mekaniker. Han konstaterade snabbt att det var betydligt mer skador och visade att kofångaren blivit helt sned. Fick tid för skadebes 3 v senare och tid för rep 2 mån senare. De fick byta ut kofångaren, lacka om osv.

Jag blev påbackad i november, i början på mars var allt klart och bilen reparerad. I samma veva fick den andra bilföraren troligen en räkning på självrisken i sin trafikförsäkring.
 
Men TS Hade direkt sagt att hen skulle betala. Då är ju det "klart" och man kan i lugn och ro få skadan kontrollerad och så vidare.

Jag blev påbackad av en annan bil. Såg ut att bara blivit en ytlig rispa. Men vi växlade uppgifter. Jag kollade hemma i dagsljus och en djup repa. Några dagar senare kom min bror och bad honom kolla då han är mekaniker. Han konstaterade snabbt att det var betydligt mer skador och visade att kofångaren blivit helt sned. Fick tid för skadebes 3 v senare och tid för rep 2 mån senare. De fick byta ut kofångaren, lacka om osv.

Jag blev påbackad i november, i början på mars var allt klart och bilen reparerad. I samma veva fick den andra bilföraren troligen en räkning på självrisken i sin trafikförsäkring.
Jag förstod det som att ägaren till släpet först inte sagt ett ord fast @SkorpSmulan sagt att hon betalar för att två månader senare komma och kräva betalning.
 
Ja men inte vid uthyrning, så kolla försäkringen igen.

Helt rätt. Hyr man eller lånar ut sitt släp gäller inte normal privatpersonsförsäkring. Inte ens en företagsförsäkring gäller om man lånar/hyr ut släp. En sådan försäkring är så dyr att det inte är lönsamt att teckna den.
 
Helt rätt. Hyr man eller lånar ut sitt släp gäller inte normal privatpersonsförsäkring. Inte ens en företagsförsäkring gäller om man lånar/hyr ut släp. En sådan försäkring är så dyr att det inte är lönsamt att teckna den.
Jag fick faktiskt en prisuppgift på en företagsförsäkring som skulle gälla även vid uthyrning. Det var inte särskilt dyrt. Ska dock kolla igen så att bolaget inte missuppfattade min fråga! Vi har rotat I det här eftersom vi har ett par trailerlösa inackorderingar och jag vill inte att de åker försäkringslöst.
 
Kanske korkad fråga men det kan inte gå på en eventuell "drulleförsäkring" om TS har det?
Finns det någon slags drulleförsäkring för hästar...?
Om man har fullförsäkring i Agria så ersätter de för sånt som hästen kan orsaka men det gäller väl bara personskador?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 696
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 842
Senast: Oknytt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp