Häst- och ridrelaterade skador

Reville

Trådstartare
De flesta som håller på med hästar har väl på ett eller annat sätt råkat ut för diverse skador så som avramlingar, blivit sparkad eller trampad etc.

Berätta gärna om hur din skada skedde och vart på kroppen du blev skadad. Stora som små skador räknas, allt i från sjukhusvistelser till en blå tå räknas ;)
 
Det värsta är avslängd på en stor sten - spricka i en av ländkotorna. (korkat nog aldrig läkarundersökt förns 2 år efteråt..)

Senaste var stämplad ordentligt av en häst med brodd kvar ..inte så trevligt.
Självdiagnostiserad till en lättare spricka.

...Hästarna kollas för minsta lilla..sällan jag själv ;)
 
Blev sparkad i magen i vintras ocv flög baklänges in i en boxdörr. Strödde klart mina boxar efteråt innan folk från stallet fick iväg mig till akuten (kändes inte så farligt). Jag blev kvar på sjukhuset två nätter. Hade en liten blödning på levern som de ville ha koll på. Ridförbud i 4v. Inte känt av det mer efteråt. Däremot fortfarande ont i en ryggkota -troligtvis den som tog smällen när jag träffade dörren. Känns inte vid rörelse utan bara vid beröring.
 
Jag har brutit revben när jag ramlade av häst på hård grusväg. Då kunde jag inte andas för det gjorde så ont så jag fick åka ambulans.

Jag har fått en fraktur på kotor i ryggraden när jag inte ramlade av *s* Hästen bockade, vi kom i någon konstig otakt så när jag var på väg ner i luften var hästen på väg upp. Min rygg trycktes liksom ihop av krocken när vi möttes där på mitten.

Jag har brutit handleden när jag blev omkullsprungen av en häst i stallgången och landade på betonggolv. Jag tog väl emot mig antar jag. Hästen sprang omkull mig för att andra hästar sparkade på henne, jag fick också en spark och hade samtidigt en rejält snygg lårkaka.

Sen har jag blivit biten i bröstet också. Skulle hålla en häst medan en bekant skulle dra åt sadeln på den. Hugg sa det bara så tog den tag rakt i ena bröstet. Det gick hål precis över bröstvårtan så när jag kom hem hade bh´n torkat fast i såret. Det gjorde ont! Mest nöjd över att den inte nöp loss hela bröstvårtan *s*
Bjussar på bild på bröstet. Stjärnan är då bröstvårtan. Sett rakt uppifrån typ.
qQe_tFuD2mnxUXd6VUqh5ef5_KMvEIBm_Utr1J27Qv0=w240-h180-p-no


Det är nog mina värsta tror jag. Annars är det mest trampade fötter, tappad luft när jag ramlat av och sånt.
 
Jag har gått omkull och brutit ryggen.
En gång red jag barbacka på en lånad islänning, ramlade av och landade på huvudet/axeln men krossade foten som jag inte ens minns att jag slog i O_o:confused:
Har blivit sparkad i magen och på låret har fortfarande märke av en hästsko på låret sisådär typ 20 år senare....
En gång fick hästen spunk i transporten när jag lastade och jag var kvar i spiltan med hästen, lyckades fastna och få grimskaftet runt halsen så jag blev strypt och mina stämband gick sönder och började blöda.
Oerhört obehagligt och blev ambulans in till sjukan och sen fick jag ligga där tills jag kunde andas och inte blödde i halsen mer vilket tog över en vecka.
Har fina ärr runt halsen efter det. Det var nog det läskigaste jag någonsin varit med om, jag trodde jag skulle dö på riktigt. Kunde inte andas och blödde ur munnen. Vidrigt!

Å en hel drös med andra lite mindre händelser också...
 
När jag var sju så red jag min storasysters ponny (ganska kraftig carmargue häst som väger ca 350 kg) och jag hade ridit honom såå många gånger innan (hon red min ponny) och eftersom jag inte hittade min hjälm så tog jag en av mina storasyskonet hjälm, självklart så trillade jag av hjälmen åkte på sniskan och jag hamnade med huvudet först på en frusen grusväg, efter det vrider han sig typ och jag hamnar under.
Blev trampad på fotleden, låret, magen och näsan, blev dock trampad mest på låret. Resulterade i en allvarlig hjärnskakning, en allvarlig spricka i fotleden och hälen på andra foten blev kraftigt överansträngd. Nu vet jag i alla fall hur det ser ut att ha hovavtryck på låret:angel:
Ett halvår senare så skenar samma ponny iväg med mig och jag hamnar med huvudet först igen och spräcker hjälmen:banghead:
När jag skulle mata min unghäst ur en hink så blev han rädd för något och slog upp huvudet på min käke, flera sprickor på käken och en hjärnskakning, till:angel:
En gång så skenade min ponny in i en stor gren och jag fick en spricka i nyckelbenet:banghead:
När mina tränare fått reda på detta så fattar inte många att jag fortfarande håller på:D Men jag lever, kan både gå och se så då kan jag rida:D
 
spricka i revbenet när en unghäst fick fnatt på väg till hagen.
spricka i foten då hästen så fint ställde sig på den och vred till.. 2 år senare och jag ser fortfarande hov märket.

sen har man ju fått div lårkakor, mindre hjärnskakningar och bett som lett till känsel bortfall och ärr, men inget mer som behövt läkarvård.
 
Oj haha jag har många historier att berätta :o :p :angel:

1) Red i full galopp på min dåvarande b-ponny. Blev en lite för snäv sväng vilket resulterade i en sadel (med för stor sadelgjorde) som hängde under magen och jag låg på backen med andnöd. Inga skador dock :)

2) Red ett busigt russ som bockade av mig vilket resulterade i troligtvis spricka i underarmen (kollades aldrig upp).

3) Sparkad på knäet av en minishettis vid tömkörning. Fick ett blåmärke men inte mkt mer.

4) Red barbacka på min dåvarande medryttarponny. Kompisen gick bredvid och vi pratade. Ponnyn blev rädd och hoppade åt sidan. Jag gled under magen och lyckades bli trampad på foten och vaden. Blev en bruten fot och död vävnad i vadmuskeln (har ett hov avtryck kvar i vaden). Som tur var var kompisen med så hon kunde slänga upp mig på ponnyn igen. Kunde inte stödja på foten :p

5) Samma ponny som ovan. Hoppade upp barbacka utan hjälm i hagen (dum som jag var..). Ponnyn bockade (första gången på 10 år som han gjorde ett bocksprång..) och jag ramla av och slog i huvudet i en sten. Hjärnskakning.. :banghead:

6) Hoppade en orutinerad häst. Vi kom knasigt över ett hinder så det blev ett stort hopp. Jag hamna framför sadeln på halsen. Precis efter landningen bytte hästen galopp och jag åkte i backen. Hjärnskakning igen.. :meh:

7) Hoppade en haflinger med mycket egen vilja på skolan. Självklart var det en inhyrd duktig tränare som vi tränade för. Vi skulle hoppa ett räcke och byta varv över hindret. Han tyckte vi skulle fortsätta åt höger på volten men jag tyckte vi skulle till vänster. Vi kom självklart in på volten till höger. Precis när vi var jämsides med sargen bestämde han sig för att lyda och tvärvände och sprang åt vänster. Det resulterade i att jag flög in i sargen, skrapade upp hela armarna, blev trampad på låret (fick en ordentlig lårkaka) och tappade andan.

8) Red min favorithäst på skolan under en hopplektion. Vi hoppade bana. Kommer in fel på tredje hindret och blir i obalans. Fjärde hindret kom tätt därpå. Han sköt rygg över hindret och slängde ner huvudet i landningen och bockade järnet. Jag gör kullerbytta över halsen och landar på rygg. Fick en nervskada i bröstryggen som jag fortfarande efter snart 3 år har stora problem med.

9) Satt upp på unghäst under inridning med pall. Hästen tar ett steg åt sidan och trampar då på pallen som välter mot henne. Hon blev rädd och sparkade hysteriskt och jag åkte av. Blev en stukad hand.

10) Unghäst under inridning. Han var backskygg och vi tränade på uppsittning. Han blir rädd när benet kommer över rumpan, sliter sig och galopperar iväg mot stallet. Jag hamnar bakom sadeln på rumpan och försökte stanna. Kände att han inte kommer lyssna och såg stenarna komma närmre och närmre. Bestämde mig för att hoppa av och gjorde det i farten. Tyvärr landa jag illa med ena foten vilket resulterade i en illa stukad fot. Svullen i en vecka.. :p

11) Unghingst under inridning. Blir rädd för en bil och knuffar till ledaren så han ramlade ner i diket. Hästen panikar och ledaren släpper till slut taget om grimskaftet. Hästen tvärvänder och bockar järnet. Jag känner att han inte kommer sluta förrän jag åkt av, så jag släppte allt. Gjorde en kullerbytta snett över halsen och landade med ländryggen på dikeskanten. Bröt första ländkotan. Blev operation dagen efter samt 4 månaders sjukskrivning. Har en del problem av skadan fortfarande 1,5 år senare.



Rider fortfarande och rider fortfarande in unghästar ;) :D.

Folk frågar mig ofta varför jag väljer att sitta upp igen. Svarar då "om du skulle krocka med bilen, skulle du aldrig köra eller åka bil igen?" :p
 
Jag har under mina 27 år med hästar klarat mig relativt bra, förutom en gång då jag liksom "tog igen" det ordentligt ;) En unghäst hivade av mig så att jag flög jättehögt och liksom kom dalande ner med sidan av bröstkorgen som ett gångjärn över sargkanten... Det bidde plockepinn av revbenen och ett hål i lungsäcken (de kunde inte ens räkna hur många som var av, då de var av på så många ställen). Hade ingen väst på mig då detta hästskrälle var fantastiskt nervig och inte lät mig ens komma i närheten av att komma upp på honom med den på :angel: Det gjorde sjukt ont i många månader och krävde en del starka tabletter, men det värsta var nog ändå den första tiden när jag skulle sova (halvsittandes, uppallad med kuddar från alla håll) och hemmet var tyst och det liksom frasade och krasade när jag andades :D
 
Åkte av under en fotosession då några rådjur ville medverka utan hästens godkännande, hade varken hjälm eller väst på (eller skor för den delen, haha) och lyckades landa sittandes så att ryggraden trycktes ihop. Lite krossade diskar och spruckna kotor blev domen efter ambulansfärd till sjukan, och daglig irritation över att en rygg kan göra så j*vla ont som efterskalv, samt minnesförlust som sträckte sig från några veckor innan olyckan och framåt. Kom ihåg sporadiska händelser men mycket försvann, huvudet undersöktes för övrigt aldrig och ung o dum som man var så kollades det inte upp heller.

Utöver det så är det diverse spräckta revben, sprickor i fingrar/tår/fötter, lårkakor och hjärnskakningar som berikat livet i stallet, de gamla vanliga som man inte orkar söka vård för eftersom det "ändå läker av sig självt" som så många hästmänniskor lever efter.:angel:

Senaste "större" skadan var på förra arbetsplatsen. Skulle provhoppa en nyanländ häst och vi kommer tokknas in i en kombination så hästen drar vid sidan rakt upp i luften och jag landar platt på backen. Luften går ur men det är väl inte värre än så tänker jag, så sitter upp igen och hoppar ett hinder innan vi travar av.
Det var inte fören sadeln skulle av som smärtan sköljde över, att köra till sjukhuset kvällen efter när jag insåg att starkare tabletter än ipren behövdes var fasiken bland det värsta jag varit med om.. En timme själv i en bil med spräckta revben på var sida om bröstkorgen är lite lagom trevligt, det var knappt att jag fick loss handbromsen först men vad ska man göra när ingen kan hämta en ute åt helvete, hoho jaja.
 
Senast ändrad:
Tog ut min egna häst ur sin egna box en helt vanlig dag, hästen går ut helt lugnt och stilla och kliver på matte och får av tre tår på mig. Fattar fortfarande inte hur det gick till. I vanlig ordning försökte jag rida först, vilken inte gick hur mycket jag än bestämde mig. Innan jag åkte och kollade foten.
Dagens pucko var när jag skulle ta in samma häst från hagen, tycker att han haltar, frågar min kompis som går bredvid (jo...båda har hållt på med hästar sen hundra år tillbaka) Då föreslår kompisen att jag ska springa med min hungriga häst en bit i allén hästen naturligtvis bara iförd grimma och grimskaft. Själv tycker jag tydligen också att det låter som en bra idé. Hästen brallar iväg, slår bakut och jag kommer ivägen och sparkas i princip över en häck.
Hade tur, sparken tog bara mjukdelar hade svårt att ta mig ur sängen dagen efter, men ytterst så jäkla amatörmässigt.
 
Tack alla som delar med er, intressant läsning!

@purity_666 :eek: Aj det såg minst sagt oskönt ut, stackars bröstet!

@pulkaskurk otäckt med grimskaft runt halsen, påverkar det dig fortfarande? Hur illa drabbades stämbanden?
 
Jag själv har inte råkat ut för så mycket, har bara lyckats med att stuka fingrar, krossa ena handleden, fått spark på ena vaden så den har fått en liten grop, blivit sparkad på låret några gånger samt blivit trampad otaliga gånger...

Enda sjukhusvistelsen var pga handleden och jag kommer ihåg att jag vart sur på läkarna för att de sa att det var ytterligare en hästrelaterad olycka till statistiken varpå jag påpekade att det faktiskt inte var hästens fel och tillade surt att om någon trillar i trappan så är det väl inte trappans fel heller, men de log bara vänligt och jag nästan hörde att de tänkte "hästfolk...":mad: :angel:
 
Kan ju tillägga att jag har trillat av många gånger i mina dar, men aldrig slagit mig värre än att jag känt mig lite mörbultad och fått blåmärken. Förutom när jag stukade fingrarna då. Och när jag krossade handleden. :D
 
Jag har som alla andra hästfolk råkat ut för allt det vanliga med otaliga blåmärken efter bett och sparkar, stukade hand- och fotleder samt diverse misstänkta sprickor i tår och liknande.

Men två skador utmärker sig. Den första var när jag hoppade med min sköthäst på ridskolan. Vi hoppade bana med ca 1 m höga hinder. Mitt i en trekombination mellan hinder nr 2 och 3 stannade hon och jag ramlade av över halsen och flög in i hinder nr 3. En av bommarna gick av och en av de vassa ändarna skar upp ett stort snitt på halsen upp mot käkbenet. Blodet forsade men jag märkte inget (fullt med adrenalin antar jag) utan var fort uppe på benen och redan uppe på hästen igen när min tränare blek i ansiktet sa åt mig att sitta av hästen och att jag måste åka till sjukhuset på en gång. Har ett stort ärr kvar efter den händelsen, rena turen att det inte snittade halspulsådern.

Händelse nr två skulle jag bara skritta ut en snabb vända, hästen blev skrämd av något och tvärvände. Det kändes som på tecknad film, hästen försvann under mig och jag satt kvar i luften. Landade platt fall med bakhuvudet först på stenhård grusväg. Hade tack och lov väst på mig. Ont hade jag så klart men upp på hästen igen och red klart som jag tänkt. Efter flera dagars kraftig huvudvärk och illamående började jag även få synstörningar och tog mig slutligen till akuten där det konstaterades att linsen inuti mitt ena öga var förstörd av den kraftiga smällen i huvudet. Har idag en synnedsättning på det ögat som jag får leva med.
 
Ojoj...
En "missbildad" stortå med nageltrång som jag haft i snart 30 år. En häst gick omkull (halt ute och jag ledde hästen), enda fästet den hittade med brodden var min tå. Jag kunde ju inte gärna putta omkull honom igen så jag stod där så snällt.

Fick näsan avslagen av en häst som blev rädd. Slog tillbaka den själv eftersom jag skulle rida, blev ganska bra ;)

Blev sparkad då jag satt till häst, man känner fortfarande märket in i benet. Ärr med såklart.

Båda meniskerna bortopererade samt halva korsbandet av på höger knä. Hästrelaterat. Det smällde ordentligt vid en lastning.

7 spruckna revben, 6 brutna. Blev påkörd av en kille som skulle köra full, spräckte då revbenen. Tre veckor senare provred jag hästar och blev avslängd. Bröt revbenen, fick en whiplashskada, kraftig hjärnskakning, inre blödningar, brutet finger och allmänt blåslagen. Men nog så köpte jag häst :)

Vid en omkullridning krossade jag vänster axel samt slet av muskler och ledband. Tog sju månader innan jag kunde rida igen.

Jag har fått så många hjärnskakningar så jag nu har sk "boxarskalle". Krävs bara en liten smäll så får jag hjärnskakning direkt. Men men, om man inte kräks är det bara att fortsätta ;)

Jag har blivit sparkad i bröstbenet så jag flög över ett staket. Inte så skönt. Kunde dock rida någon timme senare.

Det finns säkert mer men utöver det här så några brutna fingrar, bett, sparkar, blåmärken här och där, hjärnskakningar osv osv.

Jag tycker själv jag har klarat mig rätt bra under mina 30 år med häst men kanske inte iaf ;)
 
Kotkomprission. Svullnad i knä som inte vill ge med sig. Fönderfrusna fingrar, räknas det?
Sinnesrubbning pga att inte räcka till, pga att jag inte hinner med allt jag vill göra, och på grund att jag ibland blir tokig på mig själv eller hästen.
 
Slog över med min ponny när jag var yngre, han landade på mina ben/midja och kom inte upp på en gång. Fick fruktansvärt ont och kändes domningar i hela ryggen samt benen. Blev en ambulansfärd till sjukhuset, som tur var det bara mjukskador och jag fick gå med kryckor ett par veckor. Är otroligt tacksam att jag hade säkerhetsväst på mig!

För ungefär ett år sedan så lyckades min unghäst knäa mig rätt över ögat. Fick ont i huvudet först men efter några timmar så fick jag migrän och mådde fruktansvärt illa. På akuten konstatera de att ögat hade haft tur, fick tillbaka min fullständiga syn efter ett par dagar. Fick dock åka in och röntga huvud och axlar efter ett par dagar då migränen inte gav sig, men hade "bara" fått en ordentlig hjärnskakning. Låg i sängen i nästan två veckor, riktigt otäckt! Hjälm hade nog inte vart till så stor nytta då han fick en riktig fullträff mitt på ögat. Olyckor kan ske så lätt, skulle olja hovarna på honom och hade huvudet i vägen, absolut mitt egna fel.
image_52248dc89606ee75215c46e9.jpg

Såhär såg jag ut efter en vecka, när jag äntligen vågade mig ut bland folk ;) Innan svullnaden la sig så såg jag förskräcklig ut!
Behöver jag ens skriva att de på akuten skickade ut min stackars sambo i väntrummet och tog kort på mig? :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 719
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 111
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 899
Senast: MML
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 604
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp