Hade ni fodrat? *bilder*

O

OkAttFodra

Jag har funderingar kring hösilage / ensilage.
Hela vintern har jag köpt balar utav en granne.

De har varit lite sisådär i kvalité dock.
Ibland har jag bett honom hämta balen igen och han har ställt dit en ny.
Min kasserade bal använder han sedan till sina hästar, de plockar bort det dåliga och fodrar med.
Sista balen sorterade han bort 30 kilo på sedan var den "Ok!".

Sent igår kväll kom han med en bal.
Idag när jag kollar den ser den ut såhär:

DSC02415.jpg

DSC02416.jpg

Hade ni fodrat med sådan bal?
(Detta är ett par lager in i balen.)

Jag börjar bli riktigt trött på att trassla med dessa balar.
Hur säger man på ett snyggt sätt att nu får det vara bra, jag köper från någon annan?!
Vi bor nära varandra och jag har verkligen ingen lust att komma ihop mig med honom!

Sv: Hade ni fodrat? *bilder*

Hej!

Jag har fått lära mig att om det är trådar eller "päls" eller grönt är det mögel.

Såna jästinväxter (eller vad dom nu är) är mer vita och spridda och varken trådiga eller luddiga.

Som nedre bilden ser ut hade jag inte fodrat med.

/Lavinia,

Det är en salig blandning utav vita "pluppar" och luddigt grön/grått.

Jag har fått lära mig att är det mögel i en bal så finns det mögelsporer i hela balen.

Svårt att säga på ett bra sätt att jag inte vill ha flera balar bara!! :confused:

Det är la bara att sluta köpa helt enkelt, sluta beställ fler balar. Om han frågar varför är det bara att säga att du inte varit nöjd med kvalitén. Är du rädd att han blir sur kan du ju säga att din häst inte verkar "tåla hans hö", att den blir lös i magen osv och att du pga det byter hö för att testa.

Ang bilderna, nej, jag hade inte fodrat, inte ens om man rensat ut det mögliga.

Nej han får hämta balen ikväll och köra upp en ny!!

Utan att egentligen ha fattat läget "bokade" jag ett antal balar.
När jag sedan hittade en annan leverantör som hade väldans mycket billigare balar så var det som sagt "redan bokat balar hos mig!" så jag tog inte striden utan nöjde mig med det och han har levererat balar under vintern.
Det har varit lite varannan gång sådär. Ena gången fina, andra gången inte så fina.
Men jag har kunnat ta bort fläckvis och sedan har det varit ok.
Men när de sett ut såhär får han hämta dom igen och leverera en ny.

Nästa år blir det annan leverantör det kan jag säga!

Den åkte ut! Han var här och hämtade den och jag fick en ny.
Sista balen från honom kan jag säga.
Nu har jag fått nog!

Eftersom han inte verkar så noga om han fodrar med det själv skulle jag inte köpa mer där. Är balarna oöppnade när du får dem så måste det vara skador i plasten. Det behövs inte så mycket.
Sådana balar ska kasseras direkt och inte användas, inte ens delvis.

Jag hade aldrig gett det där till mina hästar.

Säg till honom att du inte vill köpa mer eftersom balarna inte är hygieniska. Eller sluta bara att komma och hämta.

Jag hade inte fodrat med det där.

Jag hade som regel att om det inte försvann när man tog bort första lagret så var det en dålig bal. Det kan ju nämligen bli lite kondens på insidan av plasten och då bli vita fläckar, men de brukade aldrig gå inåt så att säga.

Min leverantör tog alltid tillbaka, de få gånger det hände att balen var dålig, men gav inte sina djur dålig balar heller.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 386
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia