hackamore?

Sv: hackamore?

Gullan86 skrev:
oj syns ju verkligen at 9,5 är bra på din häst det har min islandhäst med...men har du raka bett kan det bli lite stumt om de är för korta men 9,5 funkar ju du kan även variera med 10,5 tror jag o se om det oxå ligger bra...

men 12,5 va ju verkligen flera cm för stor shit.

fullblod är inte så grova och har säkert mkt smalare skelett(där bettet ligger) än vad man tror definitivt flera cm kortare än halvblod iaf.

håller med!!!! har ju till å med bildbevis ;) hehe...

Gullan86 skrev:
alltså det går ju vist att rida volter/dressyr i skogen har du ridit henne överhuvudtaget? rid då lungt i skritt INNAN du går över i någon annan gångart så måste du ha koll på skritten skritta runt tränd=små volter som serpentiner blir uppmjukande och så måste hon tänka sig för vart hon går.

träna på ledaskapet du är ledaren hon ska lite bild på dig.

såg nu att du inte bör rida men gör det ja sa på tömmen då istället superbra och klättra mkt i skritt med henne det stärker ryggen o då måste hon söka sig neråt framåt för att orka uppför backen.
fast det där e lite svårt... ET sa att hon skulle gå RAKT fram, inga volter för att hon skulle bli liksidig...
sen det där med backar... man måste veta VAD det är för fel på hästen... backar kan tydligen göra mer skada än nytta i vissa fall...
min går sååå bredbent i backar å får nästan panik om de är lite brantare å rusar/studsar upp... lagom, då är hon bra :)
hon tycker att det är VÄLDIGT jobbigt...
jag ska iaf kolla upp hela hästen efter sommarbetet när jag tar hem henne igen!!! :)

Messy skrev:
tack för svaret!

grimma, då skulle jag åka!!!

jag brukar tömköra inspänd i skogen, då är hon snäll, men när man rider som hon är stark...
problemet är oxå att hon tar upp huvudet å studsar, sänker ryggen, och som sagt, hon är rygghäst :(
vill testa hackamore för å se om hon vågar slappna av mer och söka sig neråt...

jobbigt med ett överfriskt fullblod :p när hon ska jobba så hajjar hon inte riktigt, men hon blev bättre på det på slutet (innan långvilan som hon fortfarande är på)... sen blir hon LAT! å man vill ju inte driva på när man väl har coolat ner henne..., jaja....
jag vill bara få en så bra nystart som möjligt!
ska leta tömkörningskurser i höst!!
tips norr om sthlm någon?

finns det ens som "ridskolor" fast man tömkör? å helst sin egen häst då?

Vart norr om stockholm bor du? Jag bor också norr om och vet ett par duktiga...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 997
Senast: Bri
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 185
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 205
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix