Hackamore!

Sv: Hackamore!

Är det inte meningen att man ska styra hästen med skänklarna och sätet? jag kan styra min häst utomordentligt på hackamore, endå är det en 5-åring??

En del hästar nickar(gungar med huvudet) för att hålla balansen.

Cronis skrev:
Det funderade jag oxå på, det va därför jag undrade VARFÖR hon ska rida på det.
En kiropraktor kollar väl sällan munnen... :smirk:

Haha, nu har jag iofs ingen kiropraktor till hästen men väl en "alltiallo" (Equiterapueft) som kollar nästan allt. Ibland mest om jag själv har funderingar, som om jag testat en ny sadel och vill att han ska kolla hur hästen rör sej och om den fått spänningar, och ibland självmant, som att han påpekar om hästen blivit dåligt skodd/verkad och att kolla tänderna om han hör att hästen tuggar konstigt (och dessutom raspar om det behövs :) ), rätta till käken om den är ur led (vilket den lätt blir om hästen fått hakar eller snedslitit tänderna) med mera. En sån skulle alla ha tillgång till :D helst gratis då.. :angel:

majja22 skrev:
Det är individuellt, oftast kollar man väl tänderna varje år.
Mitt Fullblod har lätt att få hakar så hon kollas varje halvår och oftast behövs tänderna åtgärdas då också.
Enligt min vet. har just Fullblod lätt att få hakar :smirk:

Min häst behöver också kollas ofta. Än har jag inte tagit ut vet. och kollat ordentligt (men jag har bara haft hästen knappt ett år) men själva finslipningen, förutsatt att det inte är stora hakar längst in, det gör vi minst en gång i halvåret. Annars blir tänderna felslitna.

En äldre häst ska man inte raspa så ofta, en yngre minst 1 gång/år om inte annat för att kolla upp att allt är ok. Men som majja22 säger är det ju individuellt :p Kul att se att fler är lika pedantska med tandvården ;)

Nickningarna kan också ha med psyket att göra litegrann om hästen gör det även när man inte rider. Min kuse vevar ofta med huvudet. Vet inte riktigt varför, men jag antar att han vill demonstrera missnöje/överskottsenergi eller protestera mot något :D

Det kan också ha att göra med att hästen känner sej lite låst eller är liite öm i framdelen och det visar sej på så vis. Då borde symptomen vara större vid ridning eftersom den får mer motstånd och tryck uppifrån.

Tillägg: Framdelen, det innefattar också hovarna. Är hästen öm i en hov kan det visa sej på huvudet. Röta, lindrig spricka i hoven t ex.

Så sällan man kan. Hästar är inte som hamstrar där ny emalj skapas...Raspar man mycket försvinner emaljet och tandbenet kommer fram. Helst ska man åtgärda grundfelet istället för att raspa t.ex 1 ggr om året...

det är inte så sällan man kan, utan att man inte tar för mycket - bara det som behövs. Raspar man varannat år t ex kan hakarna blivit så stora att de hunnit orsaka problem och hästen måste raspas rejält. Tänderna slits ju också av att hästen får hakar och tuggar snett, så rättar man till liite varje halvår behöverman inte ta så mycket och hästen hinner inte få en massa problem under tiden.
På en gammal häst däremot ska man BARA raspa om den fått hakar som försvårar tuggandet, ch helst ska man ju inte vänta med att raspa första gången tills hästen är 17 år gammal :crazy: för är tänderna väl efterhållna innan den blir gammal behöver man inte oroa sej för att behöva raspa när tänderna redan är nedslitna..

Ja, fast man kan ju ändra sin ridning omedvetet. Det gör vi nog tyvärr de flesta av oss titt som tätt!
Det kan ju också vara så att du börjat ställa mer krav på hästen. Och kräver jobbiga/för jobbiga saker. Om de inte riktigt orkar med kan de tex börja nicka ofta i tillsammans med att flyr i tempot (både upp och ner i tempo) lite.
Men kolla först och främst att hästen är frisk överallt. Hela kroppen hänger ihop och skador i en kroppsdel kan ge symptom i resten av kroppen.
Därefter skulle jag kolla hur jag verkligen rider. Om jag gör något fel. Och se till att jag inte kräver för mkt av hästen.

Lycka till iaf!

tuaphua skrev:
Ja, fast man kan ju ändra sin ridning omedvetet. Det gör vi nog tyvärr de flesta av oss titt som tätt!
Det kan ju också vara så att du börjat ställa mer krav på hästen. Och kräver jobbiga/för jobbiga saker. Om de inte riktigt orkar med kan de tex börja nicka ofta i tillsammans med att flyr i tempot (både upp och ner i tempo) lite.
Men kolla först och främst att hästen är frisk överallt. Hela kroppen hänger ihop och skador i en kroppsdel kan ge symptom i resten av kroppen.
Därefter skulle jag kolla hur jag verkligen rider. Om jag gör något fel. Och se till att jag inte kräver för mkt av hästen.

Lycka till iaf!

Om hästen är "tygelhalt" dvs börjar nicka när man tar i tygeln eller kräver något är det utan undantag ett tecken på blockering eller riktig hälta omän mindre än om det skulle märkas även utan ryttare eller när man inte tar i tyglarna.
Det är inte ovanligt med blockeringar i hals/rygg, snarare fler hästar som HAR det än som inte har. Behöver inte betyda katastrof, kanske knappt märks, men hindrar hästen i viss utsträckning.

Så börjar häste nicka när man kräver något har man antingen själv blockerat hästen med tygeln, eller så sitter där en låsning, annars försöker den inte fly undan trningen på det viset. Finns alltid undantag förstås, men det är sällsynt. En helt fräsch och lös häst reagerar inte så. Förutsatt att man inte har ett alldeles för skarpt bett som i sin tur låser hästen.

Det finns många hästar som försöker slå sig fri från en för hård hand genom att slå med huvudet. Och sådanna hästar som lärt in det beteendet kan reagera med samma beteende på högre krav.
Det ser ju väldigt olika ut när en häst slår med huvudet och när den är tygelhalt. När hästen är tygelhalt syns det ju inte bara på huvud och hals.

tuaphua skrev:
Det finns många hästar som försöker slå sig fri från en för hård hand genom att slå med huvudet. Och sådanna hästar som lärt in det beteendet kan reagera med samma beteende på högre krav.
Det ser ju väldigt olika ut när en häst slår med huvudet och när den är tygelhalt. När hästen är tygelhalt syns det ju inte bara på huvud och hals.

En häst som slår med huvudet gör det för starkt obehag. Man måste alltså vara väldigt hård i handen eller ha en VÄLDIGT känslig häst för att det enbart ska kunna bero på ryttarens hand..
Tror att 90% av alla huvudryck uppåt ändå beror på obehag i nacke/hals/rygg, för annars visar som sagt hästarna det oftast på andra sätt. Att skaka på huvudet eller försöka dra tyglarna ur handen på ryttaren är väl typiskt såna exempel. Eller att låsa huvudet i en hög position.

Att det ofta beror på obehag i hals, nacke etc är jag helt med på. Och det framkommer ofta då ryttaren ger hästen en för trång form fram dvs rider med för hård/låst hand, har för mkt i tyglarna. Det behövs ingen hyper-känslig häst för det.
Men att vara tygelhalt är ju när hästen också visar hälta vid obehaget.
Och det behöver de inte alltid göra. Ofta när jag är i andra stallar än mitt eget ser jag hästar som kämpar mot tygeln, olika mkt. Vissa slår även med huvudet. Men de visar oftast ingen hälta eftersom problemet än inte gått så långt.
Att rida med för okänslig hand är tyvärr ett ganska vanligt och utbrett problem. Detsamma problemet med att inte veta vad en korrekt form är och hur man uppnår den. Folk som tror att hästen går i form när de dragit ner skallen på den, tror att hästen måste hänga i handen för att den är för svag, eller bara så enkelt att de bjuder in den till att hänga utan att veta om det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 804
Senast: Bri
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17