Ha skydd när man löshoppar?

C

CarenSidney

Hejsan!
Jag undrar om det är någon som brukar ha skydd på sin häst när man löshoppar?
Eller som tycker att man ska ha det?

Sv: Ha skydd när man löshoppar?

Jag har alltid senskydd på min häst när han löshoppas, precis som han har när jag sitter på ryggen.

Jag har det av den enkla anledningen att det är ett enkelt och bra sätt att skydda senorna!

Okej :)
För jag har tänkt att köpa nå skydd till när man ska hoppa!

Okej :)
Haha tänkte just fråga om vad ni brukar använda för skydd :rofl:

Har alltid senskydd på mina när jag hoppar, oavsett om det är uppsutten hoppning eller löshoppning. För det mesta även kotskydd bak, men det är lite beroende på häst.

bra att veta:)
Jag hade som inte tänkt på att man ska ha skydd när man löshoppar men sen kom en tjej och sa det till mig och då började jag fundera, för ingen i mitt stall har skydd när dom hoppar dom tycker det är onödigt :(
Fast min häst är iof inte lika rutinerade som deras är!
Fast jag brukar ha bakskydd när jag hoppar uppsuttet :)

Har alltid senskydd fram o kotskydd bak vid all sorts banhoppning oavsett om de är skodda eller inte. Ser nästan ännu mer anledning till att ha det vid löshoppning (spec unga obalanserade hästar) då hästarna ibland kan vilja lite mer än vad ridhusbottnen o väggarna vill :angel: Tur min är civiliserad så jag slipper den skräcken att han ska sladda in i sargen :crazy:

aah skydd är bra :)
Aah min är inte särdkilt civilicerad, hon bockar och rejsar gärna efter höga hinder :crazy:
Men hon kanske vänjer sig efter ett tag och tar det lungare sedan.
hue ska man göra för att lunga ner dom lite efter hinderna finns det några knep eller? :)

Jag har ALLTID skydd både fram och bak. + kotringar bak för att han stryker kotorna väldigt mycket. Jag ser ingen anledning att inte använda skydd i löshoppningen när jag använder skydd uppsuttet.

Ellen

Jag tycker inte man ska göra någon skillnad på när man hopptränar/tävlar eller löshoppar. Skaderisken är minst lika stor vid löshoppning. Speciellt viktigt med skydd på unghäst!

Använder senskydd fram samt damasker bak. Hästen är orutinerad och knappt hoppad uppsutten, ej direkt heller löshoppad men rutinen kommer framöver.

Skydd i alla former är en mycket BILLIG FÖRSÄKRING!
Får hästen sig ett slag på senan och kommer att vara tvungen att stå i ett par månader tror jag aldrig att du kommer att förlåta dig själv!
Använder alltid något sorts skydd på alla mina hästar i alla väder och alla dagar.
Vanlig ridning använder jag elastiska lindor för stöd och vid ren hoppning använder jag senskydd och vid all ridning kotskydd bak.

jag har senskydd fram och kotskydd/lindor bak, lite beroende på vad hästen trivs med.

men jag hör ju till skaran som anser att det är slarvigt att inte rida med skydd så... :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 569
Senast: morgaine
·
IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
258
Senast: KesoNeso
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Fordon Förvarar ni era bilnycklar i ett RFID skydd? Funkar det som utlovat? Det sipprar inte ut några signaler?
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 674
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård