ha samma ras igen

S

Sickan

I våras fick min älskade tax avsluta sina dagar 16 år gammal. Han var för mig väldigt speciell och det var hårt att inse att hans liv var slut.
Nu har jag fått erbjudande att ta en likadan taxvalp på foder och fundrar på om man omedvetet försöker "få tillbaka" sin gamla hund, eller man verkligen ser den som en helt ny individ. Jag har alltid haft hund men av olika anledningar har det alltid blivit olika raser och storlekar som avlöst varandra och därmed har dessa tankar inte kommit upp.
Någon med erfarenhet av detta?

Sv: ha samma ras igen

Jag jämförde i början typ: "Sådär skulle aldrig Flisan gjort.." men det går ganska fort att få en ny relation med en ny idivid, även om det är samma ras så är det ju inte samma hund.

Alla de hundar jag ägt själv har varit cocker spaniels. När cocker nr 2 hastigt dog (bara 2,5 år gammal) var jag helt knäckt och ville naturligtvis ha tillbaka henne. Men när valpen flyttade in bara någon vecka senare (jag ville ha en ny cocker direkt, trots att dåvarande sambon hade två borzoier) blev det på några dagar klart att det här var en annan individ. Visst sörjde jag min gamla hund, men det var skönt att få något nytt att pyssla med.

Nu fyller "valpen" sju år till våren och har sedan ganska lång tid sällskap av en väninna (också cocker). Jag sörjer faktiskt fortfarande min förra hund, för hon var så speciell. Men det betyder inte att inte jag uppskattar och älskar mina nuvarande hundar för deras personligheter. Jag gillar och trivs med rasen.

dharmamaj09.jpg

Ja, det är nog så att man snabbt inser att det är en ny individ.

Nej, jag kände aldrig så att jag ville få tillbaka min förra hund (som också blev 16 år! :)) genom att skaffa en ny.

Nu blev det inte samma ras för mig av den anledningen att jag inte hittade någon av samma ras som jag kände mig nöjd med (såväl population och hälsostatusen hade hunnit ändras lite på 16 år. Istället blev det en hund av samma typ och liknande utseende, men jag har aldrig upplevt att jag har jämfört på ett negativt sätt. Det har mer varit konstateranden om likheter och skillnader. Varje hund har sin egen personlighet och det finns ingen motsättning i att älska båda. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 225
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 080
Senast: inverterad
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 746
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt