annie_
Trådstartare
Jag har börjat fundera på lite grejer angående min unghäst (hbl 3 år iår) som jag vill prova allt med, vill ha en riktig allroundhäst med inriktning på hoppning.. Men har lite tankar kring detta!
Är det "möjligt" att ha en häst att tävla och träna hoppning med som man även rider western på (inte mer än hobbynivå, utan mer för skojs skull och för att variera)?
Vad är det som skiljer ridstilarna (engelsk vs western) åt, ridmässigt och signalsmässigt (gentemot hästen)? "Korrekt ställning" osv?
För- och nackdelar att ha hästen med ett ben i "båda läger" sas?
Hanteringsmässigt?
Skulle det på något sätt bli konstigt för hästen med så mycket olika signaler som det lär bli(?)? Stjälper mer än va det hjälper?
Någon annan som har en och samma häst och rider på detta viset? Erfarenheter?
Hur skulle man gå till väga, lära engelskt först eller western? Upplägg?
Vad tycker ni, synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt! Både från "engelska ryttare" som "westernryttare".
Gärna bilder!
Är det "möjligt" att ha en häst att tävla och träna hoppning med som man även rider western på (inte mer än hobbynivå, utan mer för skojs skull och för att variera)?
Vad är det som skiljer ridstilarna (engelsk vs western) åt, ridmässigt och signalsmässigt (gentemot hästen)? "Korrekt ställning" osv?
För- och nackdelar att ha hästen med ett ben i "båda läger" sas?
Hanteringsmässigt?
Skulle det på något sätt bli konstigt för hästen med så mycket olika signaler som det lär bli(?)? Stjälper mer än va det hjälper?
Någon annan som har en och samma häst och rider på detta viset? Erfarenheter?
Hur skulle man gå till väga, lära engelskt först eller western? Upplägg?
Vad tycker ni, synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt! Både från "engelska ryttare" som "westernryttare".
Gärna bilder!
Senast ändrad: