Ha samma häst i hoppning/dressyr som western..?

annie_

Trådstartare
Jag har börjat fundera på lite grejer angående min unghäst (hbl 3 år iår) som jag vill prova allt med, vill ha en riktig allroundhäst med inriktning på hoppning.. Men har lite tankar kring detta!

Är det "möjligt" att ha en häst att tävla och träna hoppning med som man även rider western på (inte mer än hobbynivå, utan mer för skojs skull och för att variera)?

Vad är det som skiljer ridstilarna (engelsk vs western) åt, ridmässigt och signalsmässigt (gentemot hästen)? "Korrekt ställning" osv?
För- och nackdelar att ha hästen med ett ben i "båda läger" sas?
Hanteringsmässigt?

Skulle det på något sätt bli konstigt för hästen med så mycket olika signaler som det lär bli(?)? Stjälper mer än va det hjälper?

Någon annan som har en och samma häst och rider på detta viset? Erfarenheter?

Hur skulle man gå till väga, lära engelskt först eller western? Upplägg?

Vad tycker ni, synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt! Både från "engelska ryttare" som "westernryttare".

Gärna bilder! :D

Senast ändrad:
Sv: Ha samma häst i hoppning/dressyr som western..?

Puttar! :p

Ingen som ens vet skillnaden mellan ridstilarna?? Bara för att få igång denna tråd lite, så kanske den som vet, dyker upp!
Är det möjligt öht? Eller blir det helstopp i hästens huvud med alla signaler?

Ingen som vet?

Alltså, jag har ju då testat det flesta ridstilar. Och det jag inte kunnat testa på min egen häst (connemara) har jag testat på andra hästar på andra ställen.

Körning har jag praktiserat på Flyinge, Trav och Islandshästar har jag praktiserat på Wången.

Dressyr, hoppning, western (alla vanliga halter- och ridgrenar), galopp, engelska ridklasser och utställning har jag gjort med min häst. På klubb- och lokal nivå.

Jag tror att vill man komma riktigt långt och tävla högt måste man nog satsa på EN gren till 100%.
Jag som vill testa allt, gör det helhjärtat men tävling för mig är bara att åka ut och slå mitt eget personbästa. Dvs, vi är knappast några rosettplockare men kommer ofta hem nöjda ändå!!

Det enda jag inte provat på är väl fälttävlan, själva terrängridningen. Men det beror på att jag är för feg för att hoppa höga fasta hinder (allt över 50cm är ju döhögt!!)
Men visst hoppar vi nedfallna träd och diken när vi är ute och lullar i skogen ändå ;)

Och det jag skulle komma till, är att när man varit ner i varje ridgren, rotat runt, och vänt igen så kommer man fram till en sak: ALL RIDSPORT (och även körning) har samma grunder och samma mål. Man har bara olika sätt att ta sig dit.
Målet är en lydig, välbalanserad, smidig häst som utan krångligheter ska göra de uppgifter vi ber den om :)

kolli.jpg

Mitt tips till dig är att hitta en ridstil som du och hästen fattar.
Exempel: Bara för att någon i dressyr säger att du ska fatta galoppen med innerskänkeln och tränaren i western säger fatta för rösten och hopptränaren säger fatta för yttern... Så betyder ju inte det att du måste ändra din galoppfattning efter vilken gren du rider för dagen. Du väljer naturligtvis ETT sätt att fatta galopp på som du använder samma i varje gren :) Då blir det inte virrigt!

Senast ändrad:

Åhh, tack för bra inlägg! :bow:

Tanken är väl att jag vill ha en tränings- och tävlingskompis i främst hoppning, men om man provar på lite allt möjligt så har jag fått för mej att man vågar lita på varandra och den ena dagen blir inte den andra lik (man tröttnar inte, och tragglar inte i samma spår).

Ditt exempel med galoppfattning var precis min undran, om man var tvungen att ändra beroende på vilken "gren" man red. Min tanke är att unghästen ska få vara hos mej tills hennes liv slutar, så det kommer knappast bli en traditionell inridning då jag vill ha något som funkar för OSS. Plocka tekniker/kommandon från lite här och var, bara vi båda är nöjda med det. :)

Men du tror/tycker att man bara ska fokusera på EN "sport" om man vill komma någon vart (som jag då som 'satsar' på hoppningen)?

Det är klart att en häst kan göra flera saker... men det kan nog vara en fördel att rikta in sig på en gren senare i hästens liv (i yngre år ska den ju ändå bara göra allt så basic att det inte är så mycket att fundera på).

Men det är snarare för att om man ska satsa så kostar det pengar i träning och tävling, och tid också. Det blir mer att träna och mer att åka om man ska hålla en häst på MSV nivå i två grenar än i en gren (till exempel). Men hästen bryr sig nog inte nämnvärt om att den åker och tävlar hoppning på helgen och sedan får lattja lite hemma på banan med westernsadel på sig under veckan eller åka på någon helgkurs då och då...

Jag rider fälttävlan, så mina hästar är ju automatiskt allroundtränade. Och jag rider alla mina hästar i alla grenarna (som jag utövar), oavsett fallenhet för det, när de är yngre. Alla unghästar kan lika gärna lära sig lite av varje, då är det enklare att plocka fram det senare i livet.

Plocka tekniker/kommandon från lite här och var, bara vi båda är nöjda med det. :)

Så har jag gjort och jag och min häst har haft väldigt många roliga händelserika år och som du säger, man tröttnar aldrig på att rida samma häst dag ut och dag in för ingen dag är den andra lik :laugh:

Men du tror/tycker att man bara ska fokusera på EN "sport" om man vill komma någon vart (som jag då som 'satsar' på hoppningen)?

Frågan är väl hur högt du menar med när du säger satsar, på vilken nivå.
Snackar vi elit internationellt så tror jag att du ska hålla dig till en gren.

Eller snackar vi ut och tävla "varje helg" hela säsongen och gör allt för att nå pallplats, då kanske du heller inte hinner med att testa olika grenar.

Men snackar vi ut och tävla kanske varannan-var tredje helg så absolut hinner du med andra roliga saker :)

Men jag tror fortfarande inte du kan tävla tex. elit hoppning samtidigt som elitwestern på samma häst...
Eller klart det går men frågan är om du får några resultat.

Jag har ridit allting på hobbynivå. Men jag är inte så duktig heller och ej heller satsande i någon speciell gren. Men jag tror du kommer känna vartefter hur det går för er och vad du och din häst behöver träna mer på och vad ni tycker är roligt.

Det tycker jag är viktigast, att man har kul :)

Jag har min till lite allt möjligt.
Jag skaffade häst för att jag älskar hästar och för att det är roligt.
Sen har vi råkat komma med i några enklare klubbtävlingar och sådär.
Jag är intresserad av allt möjligt och vill prova så mycket som möjligt. Ju mer jag kan och ju mer hästen kan desto erfarnare blir vi ju!

Jag och Jum-Jum väntar på att få starta våran första Lc1.
Att hästen inte går bättre än vad han gör beror på att jag inte är en tillräckligt bra ryttare.

Här har vi precis avslutat ett LB1-program.

Hoppningen är nog den gren som vi känner oss mest orutinerade i. Jum-Jum tyckte till en början att det var ganska onödigt att hoppa över saker som man faktiskt kan springa förbi, men nu har han börjat tända till och förstå att han får springa och ha roligt när vi hoppar! (Dressyr är också kul, men man få rinte springa så mkt då! Bara jobba!)

Här är vi i alla fall utklädda under en maskeradhoppning.

Och sedan har jag provat lite western också.
Jag har tävlat i Western riding, Trail, Western Pleasure och Western horsemanship.

Forts.

Här ska vi försöka backa genom en vinkel. Tyvärr hade Jum-Jum kopplat ur hjärnan precis innan och visste inte hur man backade helt plötsligt.

Här ska vi passera genom en repgrind. Jag fick på den, men inte på rätt sätt tyvärr. Dessutom få rman se upp med Jum-Jum eftersom han kan bita tag i snöret och börja dra... :crazy:
Bägge bilderna är från tävling på D-nivå.

och här har v varit och tävlat i 5 klasser western (prova på och E-nivå) och det har, som du ser, gått bra. (så bra att rosetterna ramlade av från huvudlaget!)

Tränar gör jag mest engelsk, men jag använder mig en hel del av det lilla western jag kan.
Det är en väninna som hjälper oss med westernridningen och hon har tex hjälpt oss att backa för skänkelhjälp och lite neckreining (alltså att de går undan för tryck med tygeln på halsen). Om jag höjer handen när jag rider så sänker han huvudet, också något vi har tränat in. Sen har vi massor kvar att lära ändå!

Jag har också en framtida förhoppning om att han en dag ska gå att köra :)

Ditt inlägg gör mig GLAD!!!! Hästeriet växer ju mer man upplever och erfar! Man behöver inte ha "spets/lyckas/elit/prestation" som mål. Målet kan också vara att bredda sig och att ha/uppleva så mycket kul som möjligt!

Jag har tävlat elit i ett antal westerngrenar, samtidigt som jag på hemmaplan hobbyhoppade och utbildade hästarna i dressyr. I nuläget är jag mest intresserad av dressyren men har elever från båda diciplinerna.

Den häst jag har kvar, ett quartersto, har gått SM i western (ridgrenarna) och gör högre skolorna i dressyr (piaff, passage, piruetter, byten...). Löshoppad 1.30. Även tricktränad. I år kanske vi startar distans. :)

Mitt mål med ridningen är att ha ett så komplett signalsystem att jag kan be hästen flytta sig i alla riktningar och på olika sätt. Och sålänge jag har ett genomtänkt signalsystem spelar själva rörelserna ingen roll för hästen.
T.ex. bakdelsvändning, spinn och piruett är ju alla en vändning på bakdelen men i olika gångarter.
Alla hästar mår bra av att jobbas både i låg och hög form. Angeånde tygelkontakt tycker jag att de ska kunna ridas med kontakt såväl som lång tygel, så detta krockar inte heller om det lärs in korrekt.
Jag kan be hästen om minskat tempo i traven så att det blir jogg, och jag kan be om minskat tempo men med mer bakbensaktivitet så att det blir t.ex. passage.

ALLA hästar kan ju röra sig på ALLA sätt*, det gäller bara att som ryttare kunna plocka fram det.

(*självklart är rörelsernas tävlingsmässiga kvalitét av olika grad beroende på hästens fysik)

Med min häst red jag både dressyr, hoppning, fälttävlan, western, centrerad ridning, akademisk ridkonst, tömkörning, långa tyglar, lite körning och lite trickträning. Började också träna distans ett tag, men lade ner det när jag märkte att rumpmusklerna "blev fel" (jag ville ju ha bulliga dressyrmuskler och distansträningen gav mer långsmala, seniga muskler).

Men jag har ju aldrig varit intresserad av tävling, endast tävlat på lokal nivå (ngn western-tävling på regional), det blir nog svårt att tävla både hoppning och western på nationell nivå. Däremot ser jag inte att något hindrar dig från att rida western på hobbynivå och hoppning på hög nivå, vilket ju verkar vara vad du tänkt.

Min dressyrtränare har tom uppmanat mig att använda mig av mina westernkunskaper för vissa hästar/övningar. Numera har jag också stor hjälp av mina år på islandshäst, eftersom jag börjat rida en varmblodstravare som lätt hamnar i tölt-takt i traven och pass-takt i skritten. Tack vare islandsridningen vet jag hur jag ska hantera det och få gångarterna renare.

Jag tycker absolut man ska prova så mycket olika man kan/har möjlighet till, alltid lär man sig något som man kan ta med sig till sin "huvud-disciplin"!

Ett tips; använd olika utrustning för de olika disciplinerna, min pålle lärde sig väldigt snabbt skillnaden mellan westernsadeln, hoppsadeln och dressyrsadeln och visste redan innan jag suttit upp vad som gällde den dagen. Jag hade också olika bett (och även olika bettlösa alternativ).

(Vadå? Har inte alla fyra olika sadlar och sju olika träns med olika bett på och dessutom ett antal lösa bett att byta med?);)

Jag har gått från hoppryttare till numera helfrälst westernryttare, western halkade jag in i på ett bananskal, hästen var inte riktigt med mig i den klassiska ridningen, det var bara en massa frågetecken kring alla hjälper och tygeltag.. När jag senare för westerntränare längde ut tyglarna och fick börja om från grunden blev hästen som förbytt, DET var hennes grej helt enkelt!

"Gör om, gör rätt" blev måttot. I dagsläget så kan jag naturligtvis plocka upp tyglarna och rida klassiskt igen utan problem, men jag föll stenhårt för den enkla mattematiken och känslan av att släppa kontrollen och lita på att hästen litar på mig.

Adrenalinkicken att göra en riktigt najs rollback med minimal ansträngning, den satt precis lika fint som vilken trippelbarr som helst ;)

Den stora skillnaden jag märkt mellan klassisk och westernridning(och jag vet att detta är lite tabu att kasta ur sig, men jag talar endast från egna erfarenheter) det är att inom westernfilosofin så är man ute efter att få hästen att arbeta så självständigt som möjligt, dvs du ber hästen om t.ex en skänkelvikning, när hästen påbörjar skänkelvikningen så blir du "tyst" och hästen ska då fortsätta med skänkelvikningen tills du säger annat.
I klassiska ridningen (så som den lärs ut i mina hemtrakter iaf.) så ber man och ber och fortsätter så, tills man har något nytt att be om. Man lägger sig alltså i och korrigerar och kontrollerar varenda litet steg hästen tar.

I grund och botten är ju dock de flesta kommandon likadana, sedan som någon tidigare skrivit, det handlar i grund och botten om att du och hästen är överrens om ett kommando vid t.ex ryggning, halt, galopp osv. Dessa går ju lätt att tillämpa i alla grenar eftersom samtliga är någorlunda överrens om att ridningen kommer från sitsen, inte från handen:)

Sedan kan du tänka på fördelarna:
Tränar du western och lär dig kontrollera tempot och gångarterna på långa tyglar, så kommer det underlätta på hoppbanan, då du förhoppningsvis slipper sitta och hålla hästen i munnen när det väl gäller osv.

Vad kul att det finns flera "gott och blandat" ryttare hära :D

Visst händer det då och då, i sommarens ljuvaste väder, att jag kastar på min stackars pålla någon passande hoppsadel och tvingar henne över dedär märkliga färgglada bommarna, bara för nostalgins skull, men någon hopphäst lär hon aldrig bli;)

5093_1095378862979_1181806668_241516_1604058_n.jpg

Hoppning ala westerntygeln..

5400_1104879740495_1181806668_271670_7680116_n.jpg

Wester au natural

166113_1612078380144_1181806668_1390596_1739685_n.jpg

Dressyr, med BA stång, och för korta läder:angel:

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 113
Senast: Myrten
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 296
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 208
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30