ha häst och barn

Sv: ha häst och barn

Har haft en (1) stallkväll sedan sonen föddes för 2 veckor sedan. Nu börjar vi i och för sig få lite ordning på rutinerna, så tanken är att jag i alla fall ska få en timme med hästarna varje kväll. Är verkligen lättad över att vi i tid insåg det nödvändiga i att flytta över hästarna till lösdriften i stället för att ha dem i boxar i stallet över vintern, förenklar något enormt att inte vara bunden på samma sätt av utfodrings- och rengöringstider! Har hästarna hemma på gården också...

Så har vi också gjort. Har hästarna på lösdrift med fri tillgång på mat. Det enda man MÅSTE göra varje dag är att fylla på vatten. Och med 3 hektar skogshage roar dom sig själva ganska bra. I alla fall den knasiga finnhästen :angel:
 
Sv: ha häst och barn

Ehum... inte nog med att du övergivit oss i den "där underbara tråden" dessutom får man se det här...

Är det något du glömt att berätta för oss???
 
Sv: ha häst och barn

Ni som har småbarn och häst.
Hur får ni ihop det?
Barnen har också häst och är gärna med i stallet,den stora tjejen 4år kan klara vara inne själv en stund,jag stannar dock på gården.
Har ni hästen hemma eller inackorderad?
Hemma och det är nog det som gör att man orkar.
Om ni har den inhyrd nånstans hur långt har ni till stallet?
Hur får ni tiden att räcka till åt både häst och barn?
tävlar ni?
Har en man som ställer upp till 110%.
Vi har två små barn på 2 och 4 år som också har häst som ska pysslas ridas,men dom är gärna med ute.
Hade häst fram till första dottern föddes som såldes, skaffade häst igen när dom var 1 och 2,5 år gamla då var det deras shettis.
Sedan köpte vi min Islänning när dom var 2 och 3,5 år gamla som nu också är dräktig och jag ska nog behålla fölisen.

Jag försöker träna min häst minst 5 dagar i veckan ibland 6.
Det blir många dagar då ridning inte går, jag rider endast om maken är hemma eftersom barnen är för små att lämna.
Jag rider för dressyrtränare minst 1 dag ibland 2 dagar i veckan,sedan rider jag ut när maken kommer hem från jobbet andra dagar.
Är jag ensam med barnen blir det löslongering,longering,tömkörning eller löshoppning.
Hon är en unghäst men vi har iaf hunnit med fyra tävlingar och två kurser sen jag köpte henne för 9 månader sen.:love:
Kan tillägga att jag endast jobbar 70% annars hade jag nog inte orkat.
 
Sv: ha häst och barn

Tycker absolut att du ska köpa hästen om det känns rätt för du ska ju givetvis köpa en häst DU vill ha!!:)
Personligen är jag emot att ha medryttare, tycker inte om att ngn annan rider eller tränar min häst för man kan ju inte ha superkoll hela tiden.
Skulle aldrig ha medryttare på unghäst, men jag har iof bara dåliga erfarenheter av medryttare.

Lycka till och det är klart du kan få ihop det!!:)
 
Sv: ha häst och barn

Jag har en son på 5 månader och just nu fungerar det fint :) Har tre hästar, två ridtravare och en shetlandsponny. Eget stall hemma och för mig är det nog förutsättningen för att det ska fungera + gulliga medryttare. Annars skulle det inte gå.

Mockar dagtid eftersom jag är mammaledig och rider själv ca 4-5 dgr i veckan under eftermiddag/kväll. Ibland dagtid tillsammans med medryttaren när hon är ledig och sonens farfar kan vara barnvakt.

/snurpe
 
Sv: ha häst och barn

Ja du jag undrar också hur man får ihop det...

Under föräldraledigheten var det inga problem.

Men nu när jag jobbar vet jag ärligt talat inte hur det ska gå.
Jag hade fixat medryttare 3 dagar i veckan eftersom 4 stalldagar kändes lagom för mig med litet barn- då skulle jag ha 3 vardagar då jag bara kunde vara hemma med sonen efter jobbet. Det kändes bra och fungerade bra.

Men så gick hästen och fick ont i ryggen så jag blev ensam med honom. Det kändes ohållbart, jag hann se min son max 1 timme per dag i veckorna. Så jag skickade hästen till ett rehabiliteringsstall. Ska ta hem honom om en vecka, då har han varit borta totalt ca 3 månader.
Och jag vet ärligt talat inte hur jag ska klara det. Han ska börja ridas igen 2 dagar i veckan, tömköras/köras resten. Och att hitta en medhjälpare som mest vill tömköra och dessutom kan det verkar svårt. Hästen har ryggförändringar på rönten som är kroniska och han kommer för all framtid behöva jobbas mest från marken, så det är inget tillfälligt heller.

Hästen är inackorderad, tar 15 min att köra, kollektivstall.
Jag tävlar inte, har inget intresse och absolut inte tid, men vill gärna kunna träna.

Har faktiskt börjat fundera på att sälja hästen som körhäst vilket han fungerar utmärkt som. Innan jag fick barn skulle jag ALDRIG I LIVET ha tänkt säljar- tankar. Men men vi får se hur det blir.
Jag ska försöka få till deltidsjobb, det känns som en nödvändighet för att få allt att flyta någorlunda.
 
Sv: ha häst och barn

Än så länge är jag ju mammaledig så då tycker jag inte det är något större problem. Antingen åker man till stallet när pappan har kommit hem eller så tar man med bebben till stallet. Min lilla tjej har hittills sovit snällt medan jag grejat med hästen vid 2 tillfällen, min förhoppning är att hon ska sova i vagnen så man kan rida en stund men vi får se hur det går. Är hon vaken sätter jag henne i bärsele på min mage och så får hon åka med när jag longerar, borstar hästen, går promenad med hästen eller mockar. Det är lite bökigare men det går och hon är helnöjd.

Sen måste ju jag tänka ett par varv extra när det blir dags för jobb igen eftersom jag aningen måste jobba deltid, hitta ett jobb närmare hem eller sälja hästen. Sälja hästen känns inte som ett alternativ så även om jag självklart prioriterar min dotter främst så får hästen mig att må bra och jag tror att min dotter mår bättre med en mamma som mår bra. Förhoppningsvis hittar jag ett jobb närmare hem!!!
 
Sv: ha häst och barn

Är hon vaken sätter jag henne i bärsele på min mage och så får hon åka med när jag longerar, borstar hästen, går promenad med hästen eller mockar. Det är lite bökigare men det går och hon är helnöjd.

Oj, vad modig du är :o. Min lilla vägrar att ligga i vagnen medan jag håller på med stallsysslor, och bärselen törs jag inte ha henne i. Tänk om man råkar bli översprungen, eller nockad.. Jag låg på sjukhus för ett år sedan med spräckt skalle- översprungen av snällaste gammelhästen på stallbacken.
 
Sv: ha häst och barn

Hur får ni ihop det?

Har en son som är två år och som tur är har en mkt förstående pappa. Vi har två hästar som jag lägger minst tre timmar varje dag på, då är jag iof sig arbetslös nu och kan vara i stallet när min son är på dagis. Tidigare jobbade jag förmiddagar och fick ge mig iväg i mörker på kvällarna. Då är det bra med belyst paddock eller ridhus!

Har ni hästen hemma eller inackorderad?

Min sons första år hyrde vi ett helt stall och hyrde ut boxar. Det kunde vara väldigt jobbigt ibland med in/utsläpp + fodringar. Det var bara att bita ihop och hoppas att han skulle sova snällt i sin vagn.
Nu har vi hästarna i ett inackorderingsstall där jag gör hälften av allt dagligt jobb för lägre hyra. Var jättejobbigt innan man fick rutin på det. Ibland händer det ju oxå att dagis är stängt eller att pappa jobbar helg, då följer min son med. Tips är att ta med tex Bobbeycar och små redskap tex kratta och kvast för att få barnet delaktigt och tycka det är kul att vara med. Säkerheten är såklart superviktig, väst och hjälm på så länge det finns hästar i stallet eller i rörelse på gården.

Om ni har den inhyrd nånstans hur långt har ni till stallet?

Det tar ca 10 min att köra med bil

Hur får ni tiden att räcka till åt både häst och barn?

Ibland vill man bryta ihop men vill man verkligen ha hästar är det bara att kämpa på. Har man fler än en häst är ju medryttare bra att ha.

tävlar ni?

Försöker tävla minst en gång i månaden under månaderna med bra väder. Min son var på sin första tävling när han var 6 veckor gammal. Men det är klart, vet man att det blir en lång dag får mormor rycka in.
 
Sv: ha häst och barn

Har som tur e bara en ponny till dottern men det blir tufft ändå.Som tur e för mig så har jag hästen hemma där jag bor plus att jag satte ut en annons om medryttare.Så nu blir han motionerad mera igen.Sen kan man ju ta med sig den lilla ut och köra det funkar bra för min del iallafall.
 
Sv: ha häst och barn

Ååh.... det är det ständiga pysslande med tider:( Men det funkar, nu iaf.
Hästen står ca 10 min körväg hemifrån i ett stall med helinakodering:love: Guld värt för en småbarns mamma med häst.

Det blir många tidiga mornar då jag är ledig (jobbar innom vården = dagar o kvällar om vart annat). Vill hinna rida innan sambon åker till jobbet kl 7.30. Alltså måste jag sitta på hästryggen senast 6.15. Skönt att ha klart hästen på morgonen så kan jag umgås med lillkillen (3år) hela dagen. Hästen vilar ca 2dagar i veckan, oftast när jag jobbar lång dag o då åker jag inte ut alls. Jobbar 80%

Tävlar och tränar. När jag tränar hjälper stallägaren mig med lillen o jag hjälper dom med hästarna om dom åker bort. Toppen att kunna byta tjänster.

Tidigare hade jag hästen i ett kollektivstall o det var betyligt mer stress o tider att passa. Nu åker jag ut när det passar familjen.

Det som tyvärr blivit sämre är ekonomin, det är inte gratis att ha heliakordering i ett toppenstall med nytt ridhus.:crazy:
 
Sv: ha häst och barn

Jag måste bara fråga...ni som planerar att ha/har barnet i vagnen medan ni ex rider...vad gör man om barnet vaknar? Skulle själv tycka det vore väldigt jobbigt om måste avbryta mitt i passet...men man kna ju knappast låta barnet ligga och skrika?

Har börjat ha med sonen i vagnen ut när jag utfodrar och gör rent, men det är ju så lätt att avbryta för att trösta om ungen vaknar.
 
Sv: ha häst och barn

Det funderar jag också på.
Hur gör ni om ni rider ut?

Självklart går det inte att rida ut om man har barnet sovandes i vagnen.
Jag hoppas verkligen att ingen lämnar sitt barn på det viset!:eek:
Men de som rider i ridhus eller på ridbana har väl vagnarna utanför staketet så de har uppsikt.
 
Sv: ha häst och barn

Nej jag hoppas att ingen låter barnen ligga & skrika, då är det bättre att skaffa barnvakt eller vänta tills pappan kommer från jobbet om man vill motionera hästen ostört.
 
Sv: ha häst och barn

Det gäller att planera tiden väl och passa på att t ex motionera hästen medans barnet sover i vagnen bredvid ridbanan om man har hästen hemma , har man inackorderat har man större möjligheter om det finns ridhus eller ridbana tillgängligt . Annars är det pappan eller diverse barnvakter som gäller tills barnen är så pass stora att de kan vara med utan 100% passning . Jag har 2 barn som hängt med rätt mycket i stallet och det har oftast funkat .
 
Sv: ha häst och barn

Självklart går det inte att rida ut om man har barnet sovandes i vagnen.
Jag hoppas verkligen att ingen lämnar sitt barn på det viset!:eek:
Men de som rider i ridhus eller på ridbana har väl vagnarna utanför staketet så de har uppsikt.
Håller med chrysler - självklart kan man inte rida ut om man inte har barnvakt! De gånger jag rider när sonen är med är när han sover i vagnen. Nu är han så stor (snart 2 år) att han har en fast sovtid på ca 1,5 timme varje dag - alldeles lagom för att ta in hästen, borsta av, rida och släppa ut den igen. När han var bebis var det stressigare att rida medan han sov eftersom han kunde vakna när som helst. Jag gjorde det bara vid ett enda tillfälle.
 
Sv: ha häst och barn

Jag har ett barn på 4,5 år, och ett barn på sex veckor. Jag sköter barnen nästan själv, eftersom jag ammar, och pappan jobbar väldigt mycket just nu. (Eget företag i en branch som har högsäsong nu.)

Samtidigt sköter jag våra 14 hästar. Rida hinner jag däremot inte göra så mycket.. Så hade jag bara en häst, är det inget snack: Jag hade hunnit rida! Vi har hästarna hemma, vilket ju är en förutsättning, så att jag kan dela upp arbetet i så många pass som det behövs. jag har dessutom begåvats med väldigt snälla barn.
Min man tränar de hästar som ska tränas (travare) och sköter traktorkörandet.

Den som rider mest i familjen för tillfället är vår dotter på 4,5 år. Hon rider nästan varje dag. Då sover lillasyster i vagnen utanför ridhuset under tiden.

* Via- uppvuxen i traktor/ skördetröska/ you name it , med föräldrar som var bönder.*
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 309
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
920
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Takire
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 822
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp