ha häst och barn

Mirre

Trådstartare
Ni som har småbarn och häst.
Hur får ni ihop det?
Har ni hästen hemma eller inackorderad?
Om ni har den inhyrd nånstans hur långt har ni till stallet?
Hur får ni tiden att räcka till åt både häst och barn?
tävlar ni?
 
Sv: ha häst och barn

Har ni hästen hemma eller inackorderad?
Egen gård
Om ni har den inhyrd nånstans hur långt har ni till stallet?
Hur får ni tiden att räcka till åt både häst och barn?
Barnen går först, minskat hästarna till "bara 6 st", en gammal fjording med föl, barnens 4 shettisar. Alla ädla ponnisar och storhästar har sålts. En ponny utlånad
tävlar ni?
Nä, har bara varit avelsintresserad och haft ridhäst
 
Sv: ha häst och barn

Har ni hästen hemma eller inackorderad?
vi har hästarna hemma och inackordering för att få lite avlastning.
har en treåring, och ett dräktigt sto med föl vid sidan.

Hur får ni tiden att räcka till åt både häst och barn?
barnen är med mycke i stallet men när det ska jobbas med hästarna får "pappa" rycka in.

tävlar ni?
tävlade lite förra året. (då var barnen 1,5 år)

jag tycker att det funkar bra att ha både hästar och småbarn, man hinner kanske inte rida varje dag och allt blir inte som man har planerat, men vad gör det i långa loppet?
 
Sv: ha häst och barn

Det får jag inte :crazy:

Har bara 2 ponnyer hemma just nu. Som stora tjejen tar hand om mest, jag hinner inte.

Prioriterar barn och jobb just nu. Jag vill inte ha häst om jag inte kan träna och tävla på mina villkor. Så framtiden får utvisa om det blir mer ridning senare.

Men det finns massor av folk som klarar det, menar inte att "negga", bara svara på frågan ;)
 
Sv: ha häst och barn

Ni som har småbarn och häst.

Hur får ni ihop det?
Det är kärvt. Ofta dåligt samvete åt något håll. Men med medryttare o en pappa som klarar ungarna på egen hand samt inga jättehöga krav på vad man ska hinna med med häst o med familj så funkar det.

Har ni hästen hemma eller inackorderad?
hemma.

Om ni har den inhyrd nånstans hur långt har ni till stallet?
-

Hur får ni tiden att räcka till åt både häst och barn?
Som sagt, det blir lite dåligt samvete. Man hinner inte vara exemplarisk överallt hela tiden. Försöker få barnen o mannen att vara med ibland så att man smäller alla flugor men det går nästan aldrig. När barnen blir lite äldre än pyttesmå hänger de dessutom mycket hos kompisar. Vi försöker ta hem dotterns dagiskompisar ibland o det gör att hon får följa med andra hem ibland så då får man loss ett par timmar.

tävlar ni?
Nej
 
Sv: ha häst och barn

Så här såg det ut tidigare:

Ni som har småbarn och häst.

Hur får ni ihop det?
Medryttare 2 dagar i veckan, 1 vilodag, 1 dag longering och 1 riddag på veckodag+red helger...

Har ni hästen hemma eller inackorderad?

Inackorderad m. kallhyra.

Om ni har den inhyrd nånstans hur långt har ni till stallet?

ca. 5 km 10 min. m. bil.

Hur får ni tiden att räcka till åt både häst och barn?

Jag tyckte det var en balansgång lite dåligt samvete åt båda håll som någon skrev, men det fungerade med duktig medryttare... Men min kar var av helt annan mening (Ville att jag skulle sluta med hästar helt!) Hade 4 st när jag träffade honom och har bara 1 kvar nu... :cry:

tävlar ni?

Tävlade i distans... (vilket medför att träningen var periodvis rätt tidskrävande)

Denna lösning var inte optimal!!! Och funkade inte... bevisligen, vi har separerat...

Så här ser det ut nu: (fortfarande bökigt)

Ni som har småbarn och häst.

Hur får ni ihop det?

Har sonen varannnan vecka! vilket kan vara en lättnat i jämnförelse mot jämnt... Mindre dåligt samvete mot hästen den veckan ialf. ;)

Har ni hästen hemma eller inackorderad?

Hemma hos föräldrarna... på mamma och pappas gård, bor i närheten.

Om ni har den inhyrd nånstans hur långt har ni till stallet?

Hur får ni tiden att räcka till åt både häst och barn?

De dagar jag jobbar, jobbar jag 2 skift med fyra timmars rast emellan, då är sonen på dagis och då passar jag på att rida! :D

De andra dagarna jag har sonen är han också på dagis på fm. för annars skulle han endast vara där ca. 3 dagar i månaden med mina arbetstider och eftersom jag har honom varannan vecka... Så då passar jag också på att rida... ;)

Sen har jag en mor som får vara mkt barnvakt pga. mitt arbetsscema som innefattar kvällar och helger! Utan henne skulle inte livet gå runt just som det ser ut idag!!! :bow:

Sonen ser jag dock mer av nu än tidigare, då jag i samma veva bytt jobb från tidigare dagtid heltid till nu 73% med varierande arbetstider... :) Dessutom hälsar jag ofta på honom och pappan, när det är pappans vecka, jag kan ju rida under mitt 4 timmars break i arbetet.. :banana:

tävlar ni?

Skolar om till att tävla western istället... Inte lika tidskrävande som distansen bland annat... (finns fler anledningar som inte är relevanta här dock)...
 
Sv: ha häst och barn

Ni som har småbarn och häst.
Hur får ni ihop det?
Har ni hästen hemma eller inackorderad?
Om ni har den inhyrd nånstans hur långt har ni till stallet?
Hur får ni tiden att räcka till åt både häst och barn?
tävlar ni?

Hästen står i ett kollektivstall 3 mil bort. Tävlar inte.

Jag har en tjej som hjälper mig två dagar i veckan. Hästen promenadrid endast. Jag har altså inga stora ambitioner i dagsläget. Nästa år kommer vi att flytta till "rätt kommun", jag kommer att få närmre till hästen. Och då planerar jag att ta upp hästen i konditon. Träna och ev tävla på lägre nivå. Jag åker altså till stallet 5 dagar i veckan. Tar del av kollektivet och alla andra sysslor. Det fungerar när man har en angagerad pappa till barnen som förstår vikten i att man som hemmavarande förälder behöver "lufta hjärnan" lite utanför hemmet. hur vi löser det när jag börjar jobba blir en annan femma. jag kommer vara beroende av någon som hjälper mig under veckorn även då såklart ... Sen jobbar jag inte heltid så jag lyckas nog lösa det på ett eller annat sätt.
 
Sv: ha häst och barn

Fullskötsel stall är att rekommendera! Gör bara det viktigaste med hästen.

För att slippa dåligt samvete -åk till stallet sent på kvällen när barnet/en somnat, våra sover oftast vid åttatiden.

Tänk på vad mycket gott ridningen för med sig, tycker inte man ska ge upp sina vanor och intressen bara för att man blir förälder. Skippa tv:n så hinns det med så mycket mer...Motion behöver man ju också i vilket fall...

Jag stressar av i stallet, har ett jobb med mycket "deadlines". Där får jag bara vara jag och slappna av och slippa krav från alla håll. Ett måste för att jag ska må bra.
 
Sv: ha häst och barn

tycker inte man ska ge upp sina vanor och intressen bara för att man blir förälder.

Men man måste oftast omprioritera, och det rejält. Man kan inte sätta sina egna intressen för barnen, och sedan umgås med barnen när man har tid. Jag tycker det är fel. Därmed inte sagt att man inte ska ha kvar sina intressen.
 
Sv: ha häst och barn

Ni som har småbarn och häst.
Hur får ni ihop det?
Har ni hästen hemma eller inackorderad?
Om ni har den inhyrd nånstans hur långt har ni till stallet?
Hur får ni tiden att räcka till åt både häst och barn?
tävlar ni?

Har hästen inackorderad ca 2 km hemifrån. Familjen som äger stallet har barn i samma ålder som mina, de är även skol- och dagiskompisar. Ofta får mina ungar, 8 och 5 år, följa med till stallet...då leker de ibland med gårdsbarnen medan jag sköter stallsysslorna. Ibland roar de sig själva bland halmbalarna på logen.
Rider gör jag oftast på kvällarna när barnen somnat, förutom på helgerna då man får passa på att ta sköna uteritter i dagsljus.

Har nog lite dåligt samvete för det mesta, både för hästen och ungarna :crazy:
Å andra sidan är det faktiskt väldigt mycket så att hästen gör mig till en glad mamma! Hon ger mig så otroligt mycket i glädje och avkoppling, som ju kommer ungarna till godo.
 
Sv: ha häst och barn

Jag har en son på snart två år och två hästar, varav bara den ena rids. De står hemma. Det fungerar än så länge helt OK, men nu när vi planerar barn nummer två, och vi dessutom antagligen kommer att flytta ifrån gården inom ett år har jag i princip bestämt mig för att inte ha kvar hästarna. Det kommer inte att finnas tid och ork helt enkelt. Precis som Bananabambi skrev så måste man prioritera, och hästarna måste ju komma i sista hand... efter barn, familj, hem, skola och jobb.
 
Sv: ha häst och barn

Saknar hästarna nåt så enormt och har fått ett erbjudande
om att köpa en unghäst som ska säljas om 1 ev 2 år. Absolut tidigast om 1. Känner ägaren väl och hon är enormt duktig på hästar. Han (valack) får alltså jättebra träning och skötsel nu:)

Han är jättefin och otroligt trevlig och hantera, helt underbar.
3 färgad skäck:love: Tränas med inriktning på att bli westernhäst vilket är precis vad jag vill hålla på med. Blir lagom stor för att passa som trailhäst.:)

Har haft en skada (sparkskada i bogen) men det är helt utrett och utläkt nu. Inget han får några men av.

Men funderar på hur man får ihop det med tiden.
 
Sv: ha häst och barn

Min yngsta dotter är då ej småbarn länge men jag svarar på detta ändå :) . Har ett eget stallhemma med hästar och ponnyer. Alla mina tre döttrar på 10 , 13 & 15 rider så jag får mycket hjälp från dem med att mocka , fodra , in & ut släpp. Men när "hela högen " var mindre var det svårare. När jag bara hade min nu älsta dotter fick jag precis ihop det då min man ställde upp mycket. Men Sedan när de andra och sista barnet kom fick jag anställa en stalldreng :)
 
Sv: ha häst och barn

Saknar hästarna nåt så enormt och har fått ett erbjudande
om att köpa en unghäst som ska säljas om 1 ev 2 år. Absolut tidigast om 1. Känner ägaren väl och hon är enormt duktig på hästar. Han (valack) får alltså jättebra träning och skötsel nu:)

Han är jättefin och otroligt trevlig och hantera, helt underbar.
3 färgad skäck:love: Tränas med inriktning på att bli westernhäst vilket är precis vad jag vill hålla på med. Blir lagom stor för att passa som trailhäst.:)

Har haft en skada (sparkskada i bogen) men det är helt utrett och utläkt nu. Inget han får några men av.

Men funderar på hur man får ihop det med tiden.

Vad tror ni om ovanstående?
Kan det gå att få ihop det?
 
Sv: ha häst och barn

Visst kan det gå, men jag skulle försöka hitta en medhjälpare/medryttare som avlastning. Det är guld värt när/om allt kör ihop sig.
 
Sv: ha häst och barn

:)
Funderar på om man kunde göra upp nån deal med ägaren att hästen får stå där och man kan få lite hjälp av henne kanske eller så. Mot att hon får betalt/hjälp med sina pållar såklart.

Eller dela hästen med någon.
Hästen i fråga är ca 2 år när han säljs då, så ren medryttare känns inte aktuellt då.
 
Sv: ha häst och barn

Ni som har småbarn och häst.
Hur får ni ihop det?
Får ihop det bra även om jag inte kan vara ute i stallet & fixa på dagarna då min son hatar att ligga i barnvagn som inte rör sig:angel:
Just nu har mina hästar haft en höstvila & det har kommit snö så jag måste få på dem nya skor med broddar innan jag kan sätta igång med ridningen igen.
Det enda problemet jag kan hitta är att inte kunna gå ut & fixa i stallet på dagarna , tex med nya hagar, när sambon kommer från jobbet är det redan mörkt & man ser inget utomhus, sånt får jag lösa på helgerna helt enkelt.

Har ni hästen hemma eller inackorderad?
Eget stall på gården.


Hur får ni tiden att räcka till åt både häst och barn?
Jag är mammaledig(borde heta mammajobb ist) på dagarna & i stallet på kvällarna.


tävlar ni?
Ja, men här uppe sträcker sig bara säsongen från maj till september & få tävlingar dessutom.
 
Sv: ha häst och barn

Har hitills inte hunnit rida eller ens borsta hästarna sedan bebben föddes :angel:. Har hästarna hemma på gården och en bebis som inte behagar sova dagtid! Och på kvällen är det becksvart ute och man ligger halvdöd i soffan.. Nåväl, småbarnstiden är kort och hästarna överlever. Om några år rider och tävlar jag förhoppningsvis igen, men dottern och en ponny på släptåg :p
 
Sv: ha häst och barn

Har haft en (1) stallkväll sedan sonen föddes för 2 veckor sedan. Nu börjar vi i och för sig få lite ordning på rutinerna, så tanken är att jag i alla fall ska få en timme med hästarna varje kväll. Är verkligen lättad över att vi i tid insåg det nödvändiga i att flytta över hästarna till lösdriften i stället för att ha dem i boxar i stallet över vintern, förenklar något enormt att inte vara bunden på samma sätt av utfodrings- och rengöringstider! Har hästarna hemma på gården också...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 309
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
920
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Takire
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 822
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp