ha eller inte ha transportskydd? eller vad?

Sv: ha eller inte ha transportskydd? eller vad?

Ja jag sa ju det, Om hästen inte blir helt tokig av dem
jaja. men vi får la se om jag kan vänja honom eller om han kommer fortsätta att hata transportskydden. för skydd på benen ska vi ha. :smirk:

precis!
alltid skydd, men rätt skydd till rätt häst.
mår uppriktigt talat illa när jag ser folk som transporterar sina hästar i enbart senskydd/strykkappor eller ingenting alls...
även om hästen är lugn så behövs det bara en inbromsning eller att transporten kränger till och hästen trampar om för att hitta balansen, så kan olyckan vara framme...

precis!
alltid skydd, men rätt skydd till rätt häst.
mår uppriktigt talat illa när jag ser folk som transporterar sina hästar i enbart senskydd/strykkappor eller ingenting alls...
förstår det, men hatar hästen transportskydd så kanske det inte finns någon annan lösning än senskydd eller liknande. men man får ju försöka att vänja dom på hemmaplan innan man lastar. men som sagt rätt skydd till rätt häst. jag hoppas att jag lyckas få på honom mina höga transportskydd & att han lär sej acceptera dom. annars får jag linda eller nått. men ska ut till stallet nu & på med skydden & släppa honom i paddocken tänkte jag med dom på. så kan han ju sparka & fjanta sej så mycket han vill där. :idea: om jag får ut honom ur stallet med dom på så att säga. :rofl: annars får jag sätta på dom i paddocken & lämna honom med dom på, förr eller senare kommer han säkert att röra på sej. :p

även om hästen är lugn så behövs det bara en inbromsning eller att transporten kränger till och hästen trampar om för att hitta balansen, så kan olyckan vara framme...
mm precis. :crazy:

cerrox skrev:
ok. kom att tänka på det varför vill nh & western människor inte ha skydd på benen vid transport då?
Nja, en del använder skydd, andra inte, men det verkar finnas procentuellt sett fler som inte använder bland NH/western än bland de "vanliga" ryttarna.

Generellt sett är inte NH/western-anhängare lika förtjusta i att klä på hästen mer än vad som absolut behövs. Inte heller lika benägna att behandla hästarna som porslinsfigurer, bebisar etc. NH/western-hästägare lägger ofta en större vikt på att stalla upp, fodra, hantera och träna hästen på ett sätt som är mera logiskt och naturligt för hästen än vad hästläran inom dressyr/hoppning kan innebära ibland.

När det gäller just lastning och transportering har NH/westernryttarna, utifrån min erfarenhet, ofta gjort ett bättre jobb med hästens grundträning och lastträning än vad en del "vanliga" hästägare har gjort. Westernryttarna har dessutom ofta hästar med ganska coolt temperament som inte hetsar upp sig i onödan.

OBS! Jag är inte ute efter att starta en debatt om NH/western kontra "vanlig" svensk hästhantering. Det finns nog med sådana trådar på Buke. Jag påstår inte heller att hästar i "vanlig" hästhållning generellt sett har det sämre än NH/western-hästar. Det finns bra och dålig hästhållning på båda "sidorna". Utöver det så finns det nog lika många uppfattningar om vad som är bra hästhållning som det finns hästägare.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 484
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 873
Senast: Dorinda
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama