ha eller inte ha transportskydd? eller vad?

Sv: ha eller inte ha transportskydd? eller vad?

om han inte står ut med transportskydd bak utan sparkar hade jag satsat på lindor o boots istället. sparkar han är ju risken rätt stor att transportskydden kasar ner/lossnar hur bra spännena än är. men ett par korrekt lindade transportlindor med bra fäste bör sitta tycker man...
funderar på det ja. ska först se om man kan vänja honom vid transportskydden bak på marken innan transport. annars blir det nog lindor/annat skydd bak + ev. boots.

sen är det ju bara att träna träna träna. försök göra "transportlindning" till en rutinsak, linda på när du har tid och kanske ha dom på ett tag/gå en kortare promenad så han vänjer sig vid att det sitter åt runt benen.
ska & håller på för fullt med det. fram går ju bra, men bak är värre.

känns som om det är bättre att vänja honom o ha lindo rän att köra utan skydd. tro mig, transporttrampskador är inte att leka med..
ja, nått skydd ska han ha iallafall.

edit: ang. vilka paddar du ska använda. jag tycker att det bästa är dom stora dun(?)paddarna. fluffiga är dom iaf som man kan linda ner en bit över kotan och upp på knäet. jag skulle inte linda särskilt hårt, men samtidigt så fast/stadigt att det sitter.
undrar om han skylle acceptera så stora fluffiga saker på bakbenen om han inte vill ha transportskydden på sej!? :smirk:

det är ju iofs frågan ;)

min egen + förra medryttarhästen fullkomligt avskydde höga transportskydd bak, mest pga att det dels var dålig passform men även för att de inte satt särskilt tajt. om du förstår vad jag menar. de glappar ju ochs itter åt om vartannat, det gör enl. mig de flesta trad. transportskydd...

lindor sitter ju åt hela vägen uppifrån och ner och blir mer en enhet, eller ett "andra skinn" (om än långt ifrån iaf :smirk: ) eller en strumpa, än vad skydden blir.. så jag skulle prova! nån form av padd iaf + boots om det funkar.

edit: om du har problem med att han vägrar röra sig med grejer på bakbenen så håller jag med om vad ngn annan här i tråden skrev. sätt på lindorna/skydden (håller fortfarande på lindor :p ) och släpp i någorlunda slät hage/ridhus etc, lättare att driva på där än att gå med en trilskandes häst i grimskaft.. :D

Läs rådet jag gav om hur du kan göra för att vänja hästen vid att ha saker på benen en gång till. Även om det kanske är lite "brutalt" skrivet så har det en poäng. Du belönar hästen för att han har slutat bry sig om skydden genom att ta av dem. Om du tar av skydden medan han sparkar eller bryr sig på annat sätt belönar du det beteendet istället. Vilket beteende vill du ha hos hästen?

Och nej, jag bryr mig inte om folk har skydd på benen eller inte. Det är upp till var och en att göra som den tycker passar bäst utifrån sina värderingar och sin häst.

Vi har många hästar, och har avverkat många olika modeller av transportskydd och bandage. Numer kör vi med neopren boots runt om, och inget mer. Hästarna åker lugnt och stadigt, och det har hittills gått utmärkt. Många gånger stressar hästarna över skydden, så att de i sig är en fara.

aa, fattar vad du menar nu. så kan det ju faktiskt vara!! om det inte funkar med dom höga transportskydden bak så ska jag absolut prova med att linda med sådana där paddar. det låter som en bra idé.

han har haft skydd på sej i hage & box, men vett i tusan om man vågar ha transportskydden eller höga lindor på ute i hagen? eller vad tros? inte så lätt med slät hage med all denna snö & is & ridhus har vi inget.

jag läste det, men vet inte om man vågar släppa honom i snö & is hage med transportskydden eller höga lindor, så som han sparkar. eller hade du vågat det? annars kanske det vore en idé & jag förstår poängen & du har så rätt. alla tips & funderingar mm är jag jätte tacksam för.

Vi har många hästar, och har avverkat många olika modeller av transportskydd och bandage. Numer kör vi med neopren boots runt om, och inget mer. Hästarna åker lugnt och stadigt, och det har hittills gått utmärkt. Många gånger stressar hästarna över skydden, så att de i sig är en fara.
jo, det är ju det han gör. men om man försöker att vänja dom innan transporteringen, så borde dom ju förr eller senare acceptera det!?

Ja, det tror jag att jag hade vågat om det mesta i hagen är snö och inte blankis. Men du ska naturligtvis göra som du tror blir bäst och säkrast för din häst.

Skaderisken blir större om han står och trampar med tr.skydd än om han åker utan och är bekväm. Min d-ponny hatade bakskydd och åkte alltid utan, även till tävlingar ca 6 h bort, aldrig en skada.
Lycka till!!:D

Ja, det tror jag att jag hade vågat om det mesta i hagen är snö och inte blankis. Men du ska naturligtvis göra som du tror blir bäst och säkrast för din häst.
vi får se om jag gör så, för just nu är det mest snö i hagen iallafall.

Skaderisken blir större om han står och trampar med tr.skydd än om han åker utan och är bekväm. Min d-ponny hatade bakskydd och åkte alltid utan, även till tävlingar ca 6 h bort, aldrig en skada.
Lycka till!!
jo, det är just därför jag ska se om jag kan vänja honom vid det innan transport, om det inte går så får man kanske göra på annat vis.

Vi har försökt vänja honom i ett år, åker flera ggr i veckan, men han tjurar och vill inte ens gå på med skydd och när han väl är på så galopperar han sig genomsvettig och trailern gungar konstant så han får åka utan. Ibland tycker jag att vi tenderar att bli lite för mesiga... Om hästen står still så är risken liten att de ska skada sig. Westernhästar står sällan med transportskydd och många travare får också åka utan skydd, så varför är vi ridhäst-människor så mesiga?

Ja, jag undrar också ibland varför vi ridhästmänniskor är så mesiga. Jag använde alltid transportskydd (korta) förut, men när min unghäst efter ett antal resor sa "Matte, jag kan inte gå med de här sakerna på benen." och växte fast i stallgången så slapp han skydd. Han har hittills stått som litet ljus i transporten (peppar, peppar) och är lugn och fin att lasta. Dessutom har jag blivit påverkad av NH- och westernkompisar. Visst, om jag verkligen hade tyckt att han behövde skydd så hade jag drivit igenom min vilja, men nu tyckte jag inte det alltså.

Polly_Mulle skrev:
så varför är vi ridhäst-människor så mesiga?

undertecknad är fortsättningsvis alltid "mesig" eftersom bristen på transportskydd dödade min häst.
lånade ut min häst till lastträning när jag var sjuk. hon skulle lastas, stå ett par minuter, lastas av, för att visa en bekant till den som lånat henne hur det gick till. hon var van vid transport, stod alltid som ett ljus (förutom efter typ 2 timmar på tävlingsplats, då tyckte hon att det var tråkigt), och därför hade hon inga skydd den här gången, iom att hon inte skulle åka någonstans.

dock, hon stod ett par minuter i transporten, med stängda dörrar, och får - av okänd anledning- panik och börjar sparka hejvilt omkring sig. trampar/sparkar sig själv på kotan, det blöder mer än vadpersonen ifråga (som hållt på med nötdjur o hästar istort sett i hela sitt liv) någonsin sett innan.

för att göra en lång histora kort, såret läker inte, min häst får kronisk
lymfangit oh 8 månader senare tvingas vi avliva...

Så, även den lugnaste och mest trygga häst kan få panik, vi vet fortfarande inte varför. märk väl at tdet var i en stillastående transport dessutom.
DÄRFÖR kommer jag fortsätta vara mesig.

Har samma problem med min D-ponny, Så fort transportskydden åker fram, Då brakar h*lvetet loss, Hon studsar, sparkas, hugger vägrar stå still.Men visst efter en timma har man fått på dom, Och då är hon förbannad, Sen så stor hon och hoppar i transporten HELA tiden.. Hon blir sån så fort hon ser transportskydd. och hon har alltid tagit av sig minst två transportskydd när man har kommit fram peppar peppar hon har aldrig skadat sig.. Men jag gav upp och satte på benskydd och boots då står hon sketa snällt men jag tar mig tid och lindar om vi ska åka längre turer..
Men försök vänja din häst vid att benskydd och lindor inte är farligt, genom att linda dom över natten, ute, när ni rider osv

cerrox skrev:
det tycker jag också, men när inte hästen tycker om dom alls så får man försöka tänka om med andra lösningar. :smirk:

Ja jag sa ju det, Om hästen inte blir helt tokig av dem ;)

Vi har försökt vänja honom i ett år, åker flera ggr i veckan, men han tjurar och vill inte ens gå på med skydd och när han väl är på så galopperar han sig genomsvettig och trailern gungar konstant så han får åka utan. Ibland tycker jag att vi tenderar att bli lite för mesiga... Om hästen står still så är risken liten att de ska skada sig. Westernhästar står sällan med transportskydd och många travare får också åka utan skydd, så varför är vi ridhäst-människor så mesiga?
ok, det är så min pålle gör också, vägrar att gå med dom. men jag tänkte att jag skulle försöka att vänja honom iallafall, för jag känner iallafall att jag vill ha skydd på benen vid transport. hmm. varför vi är så mesiga? jadu, svår fråga.

Ja, jag undrar också ibland varför vi ridhästmänniskor är så mesiga. Jag använde alltid transportskydd (korta) förut, men när min unghäst efter ett antal resor sa "Matte, jag kan inte gå med de här sakerna på benen." och växte fast i stallgången så slapp han skydd. Han har hittills stått som litet ljus i transporten (peppar, peppar) och är lugn och fin att lasta. Dessutom har jag blivit påverkad av NH- och westernkompisar. Visst, om jag verkligen hade tyckt att han behövde skydd så hade jag drivit igenom min vilja, men nu tyckte jag inte det alltså.
ok. kom att tänka på det varför vill nh & western människor inte ha skydd på benen vid transport då?

usch fy vad hemskt, beklagar att din häst skadade så illa & inte blev frisk. :( förstår varför du gärna skydda benen vid transport. har också hört endel hemskheter & vill därför ha skydd på honom när vi åker, men som sagt det är ju bra om dom är lite vana innan, annars kan dom ju få panik för det också.

Har samma problem med min D-ponny, Så fort transportskydden åker fram, Då brakar h*lvetet loss, Hon studsar, sparkas, hugger vägrar stå still.Men visst efter en timma har man fått på dom, Och då är hon förbannad, Sen så stor hon och hoppar i transporten HELA tiden.. Hon blir sån så fort hon ser transportskydd. och hon har alltid tagit av sig minst två transportskydd när man har kommit fram peppar peppar hon har aldrig skadat sig.. Men jag gav upp och satte på benskydd och boots då står hon sketa snällt men jag tar mig tid och lindar om vi ska åka längre turer..
ojdå förstår att du inte vill ha transportskydd på henne. riktigt så illa är det inte med min pålle.

Men försök vänja din häst vid att benskydd och lindor inte är farligt, genom att linda dom över natten, ute, när ni rider osv
jepp, håller på & ska fortsätta att göra det, så får vi se hur mycket han accepterar.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 484
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 873
Senast: Dorinda
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama