ha eller inte ha transportskydd? eller vad?

C

cerrox

har en liten kille på 4,5 år som verkligen HATAR att ha transportskydd på sej, är inte direkt glad överhuvudtaget att ha något på benet alls. men det är säkert en vanesak? frambenen är ok att ha senskydd, lindor, boots mm, men bakbenen är det inte lika ok, där vill han helst inte ha mer än låga skydd & inte för klumpigt & då framförallt inte transportskydd. har försökt att vänja honom vid både låga & höga transportskydd, har haft på dom i boxen osv, men han tycker inte alls att det är något vidare kul, framförallt inte bak. för han bara sparkar i luften & håller på & grejjar. men då han är skodd så vill jag gärna 'klä på' honom något på benen iallafall som skyddar. sist hade vi senskydd fram + boots & heltäckande låga benskydd bak. det är ok för honom att ha det, men det verkar vara max.

hur tycker ni att jag ska göra förslag? räcker det med att ha det så som jag har det eller ska jag försöka på något annat vis? tips?

jag funderar på om man kanske kan ha transportskydden fram & kanske sådana heltäckande benskydd bak & kanske boots? fast det där med boots går nog inte bak kanske.

eller vad tycker ni? help me. ska iväg om en vecka & är fundersam på hur vi ska göra, är så rädd om hans små ben.

Sv: ha eller inte ha transportskydd? eller vad?

jag tycker absolut att du ska ha ngt på hans ben för skaderisken är ju mkt sor.... men du kanske skulle kunna linda benen och ha boots på honom?

jag tycker absolut att du ska ha ngt på hans ben för skaderisken är ju mkt sor.... men du kanske skulle kunna linda benen och ha boots på honom?
jo, det är ju så. svårt bara att vänja honom. men lindor fram är helt ok att ha & boots. men hur ska jag linda? har aldrig haft häst lindad i transport innan. räcker det att man har dom 'vanligt' lindat med sådana 'vanliga' paddar eller ska det vara något speciellt i transporten? bak vett i tusan om han vill stå lindad, han är inte så glad för det. boots blir nog inte lätt heller. men jag ska prova ikväll & se om han 'klarar av' att stå med det i boxen ett tag. kan ju se hur han reagerar. men ska jag linda 'vanligt' även bak?

hellst ska man ju ha stora paddar under.... men om du rider några gånger med vanliga lindor på bakbenen så kanske han vänjer sig med det?

hellst ska man ju ha stora paddar under.... men om du rider några gånger med vanliga lindor på bakbenen så kanske han vänjer sig med det?
jo, det kan man ju också göra. har faktiskt inte ridit honom lindat så mycket just pga att jag vet att han inte gillar det. men som sagt ännu en gång ju mer jag gör det desto mer lär han vänja sej vid det & acceptera det. men nu så är det besök till veterinären på klinik som vi ska åka till. därför kommer han inte ridas direkt nu, men man kan ju ha dom på när man skrittar honom för hand eller nått & även i boxen kanske. dock har jag inga stora paddar att ha.

Måste bara tillägga att även om han inte trivs med det i boxen, så glömmer han nog bort det då han går in i transporten, för då finns det så mkt annat att tänka på. Om han nu inte är väldigt, väldigt transportvan.

Jag tycker man ska ha bra transportskydd om hästen inte blir helt tokig av dem. Det förhindrar många onödiga skador.

cerrox skrev:
har en liten kille på 4,5 år som verkligen HATAR att ha transportskydd på sej, är inte direkt glad överhuvudtaget att ha något på benet alls. men det är säkert en vanesak? frambenen är ok att ha senskydd, lindor, boots mm, men bakbenen är det inte lika ok, där vill han helst inte ha mer än låga skydd & inte för klumpigt & då framförallt inte transportskydd. har försökt att vänja honom vid både låga & höga transportskydd, har haft på dom i boxen osv, men han tycker inte alls att det är något vidare kul, framförallt inte bak. för han bara sparkar i luften & håller på & grejjar. men då han är skodd så vill jag gärna 'klä på' honom något på benen iallafall som skyddar. sist hade vi senskydd fram + boots & heltäckande låga benskydd bak. det är ok för honom att ha det, men det verkar vara max.

hur tycker ni att jag ska göra förslag? räcker det med att ha det så som jag har det eller ska jag försöka på något annat vis? tips?

jag funderar på om man kanske kan ha transportskydden fram & kanske sådana heltäckande benskydd bak & kanske boots? fast det där med boots går nog inte bak kanske.

eller vad tycker ni? help me. ska iväg om en vecka & är fundersam på hur vi ska göra, är så rädd om hans små ben.

När jag ska iväg och träna med min lilla pålle, åker i transporten ca 10 min så brukar jag ha senskydd och boots fram och låga senskydd bak. Sen är hon lugn av sig av naturen men man vet ju aldrig... Om det inte går att ha höga transportskydd bak så kan man låga senskydd eller höga, fast det har inte jag testat. Kan förstå att du villa ha något på hans bakben eftersom skador i transport är välidt lätt hänt.

Men testa senskydd om det inte går... testa boots också om han accepterar det. Lycka till!

Jag kör min häst utan transportskydd och tycker att det går utmärkt med min häst. Men om man nu vill ha skydd och hästen inte trivs med grejor på benen - gör som du gjorde:

Sätt på honom prylarna och ställ in honom i boxen eller släpp honom hellre i hagen. Då finns ingen risk att han sparkar i boxväggen. Låt honom ha skydden på sig tills han inser att han inte blir av med dem hur mycket han än sparkar. Förr eller senare tröttnar han. Ta av skydden när han har slutat sprattla. Upprepa proceduren nästa dag osv tills han inte bryr sig alls.

Skulle aldrig transportera utan skydd!! :eek:

Alla hästar reagerar på dom i början, du får bara försöka vänja honom vid dom. Alternativet är såna jättestora paddar från equiline som går över knät och extra långa lindor.

Hästar måste lära sig att acceptera "saker" på benen. Vad gör du om din häst får en skada på ett bakben och Måste vara lindad? Lika bra att vänja honom på en gång!

Kom på lite mer. ;)
Försök att gå med honom med skydden på, runt på gårdsplanen. Så ser han att det faktisk är helt okej att röra sig med dom på. Gör ingen stor grej ut av det, sätt bara på dom och gå som vanligt, bry dig inte om att han sparkar eller stampar, led bara fram honom. Ha lite godis i fickan som han kan få för att han är duktig. :)

Btw, min ena häst älskar verkligen att ha på sig lindor, han står och njuter när jag sätter på dom och lägger huvudet intill sitt ben och gosar med dom och luktar på dom. Trots att han nästan alltid har lindor så det är ju inget ovanligt. :D

Senast ändrad:

Att ha skydd på dem om de inte accepterar/trivs i dem kan göra mer skada än nytta.
Min häst åker i hellånga skydd fram (upp över knäna modell) men helt utan skydd bak, han spänner sig och åker sämre med bakskydd och håller sig lugn och skadefri utan dem.
Brorsans häst galopperar i transporten om han måste ha skydd på sig. Är han broddad har han boots fram, men helst vill han åka helt naken - det är helt enkelt mindre skaderisk med en häst som står still utan skydd än en som hoppar runt med skydd.

Hästen jag tävlar kan inte heller ha skydd bak. Provade först vanliga skydd, men han slog så mycket att risken för skador var större med skydd än utan. Sen testade jag boots+lindor. Lindor är han ju van att ha men bootsen gick inte. Han sparkade tills de ramlade av. Så nu lindar jag bara med fleecelindor. Testar att linda lite längre ner för varje gång så han inte märker nåt, nu kan ju linda en bit ner på kronan. Även fast det inte skyddar hela benet så är det ju bättre med lite skydd än utan. Så testa att linda!

om han inte står ut med transportskydd bak utan sparkar hade jag satsat på lindor o boots istället. sparkar han är ju risken rätt stor att transportskydden kasar ner/lossnar hur bra spännena än är. men ett par korrekt lindade transportlindor med bra fäste bör sitta tycker man...

sen är det ju bara att träna träna träna. försök göra "transportlindning" till en rutinsak, linda på när du har tid och kanske ha dom på ett tag/gå en kortare promenad så han vänjer sig vid att det sitter åt runt benen.

känns som om det är bättre att vänja honom o ha lindo rän att köra utan skydd. tro mig, transporttrampskador är inte att leka med.. :crazy:

edit: ang. vilka paddar du ska använda. jag tycker att det bästa är dom stora dun(?)paddarna. fluffiga är dom iaf :D som man kan linda ner en bit över kotan och upp på knäet. jag skulle inte linda särskilt hårt, men samtidigt så fast/stadigt att det sitter.

Senast ändrad:

Måste bara tillägga att även om han inte trivs med det i boxen, så glömmer han nog bort det då han går in i transporten, för då finns det så mkt annat att tänka på. Om han nu inte är väldigt, väldigt transportvan.
det vart precis så vi gjorde & trodde första gången då jag köpte honom. på med transportskydden, men han vägrade röra sej ur fläcken med dom på, sparkade bara irriterat & vi kunde stått där ännu om vi inte hade tagit av dom. å nej han är inte väldigt väldigt transportvan, men med transportskydden på så vägrade han gå. så fort dom rök av då så passade det. :smirk:

Jag tycker man ska ha bra transportskydd om hästen inte blir helt tokig av dem. Det förhindrar många onödiga skador.
det tycker jag också, men när inte hästen tycker om dom alls så får man försöka tänka om med andra lösningar. :smirk:

När jag ska iväg och träna med min lilla pålle, åker i transporten ca 10 min så brukar jag ha senskydd och boots fram och låga senskydd bak. Sen är hon lugn av sig av naturen men man vet ju aldrig... Om det inte går att ha höga transportskydd bak så kan man låga senskydd eller höga, fast det har inte jag testat. Kan förstå att du villa ha något på hans bakben eftersom skador i transport är välidt lätt hänt.
min är också väldigt lugn i transporten, men man vet ju aldrig. men något vill man ju ha på benen ändå, men man vill ju att han ska trivas med det & acceptera det. så får se om jag gör som förra gången, typ som du gör eller hur man ska göra.

Men testa senskydd om det inte går... testa boots också om han accepterar det. Lycka till!
senskydd har vi ju haft innan & boots också, men bara fram.

Jag kör min häst utan transportskydd och tycker att det går utmärkt med min häst. Men om man nu vill ha skydd och hästen inte trivs med grejor på benen - gör som du gjorde:
utan vill/vågar jag inte köra, vill gärna ha något skydd på benen. men det är inte lätt när dom inte trivs med det.

Sätt på honom prylarna och ställ in honom i boxen eller släpp honom hellre i hagen. Då finns ingen risk att han sparkar i boxväggen. Låt honom ha skydden på sig tills han inser att han inte blir av med dem hur mycket han än sparkar. Förr eller senare tröttnar han. Ta av skydden när han har slutat sprattla. Upprepa proceduren nästa dag osv tills han inte bryr sig alls.
ska göra & håller på med detta att vänja honom vid att ha grejjer på benen.

Skulle aldrig transportera utan skydd!!
nä, man vill ju inte göra det.

Alla hästar reagerar på dom i början, du får bara försöka vänja honom vid dom. Alternativet är såna jättestora paddar från equiline som går över knät och extra långa lindor.
hur länge är början? antar att jag inte har försökt vänja honom tillräckligt!? vad göra det för skillnad att ha jättestora paddar & lindor istället för transportskydd?

Hästar måste lära sig att acceptera "saker" på benen. Vad gör du om din häst får en skada på ett bakben och Måste vara lindad? Lika bra att vänja honom på en gång!
han måste ju göra det. måste han vara lindad så har vi ju inget annat val. men jag håller på & ska fortsätta försöka vänja honom. vi får se hur det går.

Kom på lite mer.
Försök att gå med honom med skydden på, runt på gårdsplanen. Så ser han att det faktisk är helt okej att röra sig med dom på. Gör ingen stor grej ut av det, sätt bara på dom och gå som vanligt, bry dig inte om att han sparkar eller stampar, led bara fram honom. Ha lite godis i fickan som han kan få för att han är duktig.
om han inte rör sej ur fläcken då? :smirk:

Btw, min ena häst älskar verkligen att ha på sig lindor, han står och njuter när jag sätter på dom och lägger huvudet intill sitt ben och gosar med dom och luktar på dom. Trots att han nästan alltid har lindor så det är ju inget ovanligt.
dom är lite olika dom små liven & givetivs är ju det också hur dom är vana.

Att ha skydd på dem om de inte accepterar/trivs i dem kan göra mer skada än nytta.
ja, det är så jag tänker, men får helt enkelt försöka att vänja honom vid att ha det.

Min häst åker i hellånga skydd fram (upp över knäna modell) men helt utan skydd bak, han spänner sig och åker sämre med bakskydd och håller sig lugn och skadefri utan dem.
det är så jag tänkte också att ha transportskydd fram för det accepterar han & att sedan ha typ några 'vanliga' benskydd bak & ev. boots. men jag ska se om vi kan träna lite med transportskydden bak så får vi se hur det går.

Brorsans häst galopperar i transporten om han måste ha skydd på sig. Är han broddad har han boots fram, men helst vill han åka helt naken - det är helt enkelt mindre skaderisk med en häst som står still utan skydd än en som hoppar runt med skydd.
usch då, ja sånt är inte kul. men har ni försökt att vänja honom?

Hästen jag tävlar kan inte heller ha skydd bak. Provade först vanliga skydd, men han slog så mycket att risken för skador var större med skydd än utan. Sen testade jag boots+lindor. Lindor är han ju van att ha men bootsen gick inte. Han sparkade tills de ramlade av. Så nu lindar jag bara med fleecelindor. Testar att linda lite längre ner för varje gång så han inte märker nåt, nu kan ju linda en bit ner på kronan. Även fast det inte skyddar hela benet så är det ju bättre med lite skydd än utan. Så testa att linda!
bra tips med lindorna, kanske man skulle prova. :)

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 484
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 873
Senast: Dorinda
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama