Gynekologisk undersökning inför betäckning?

eldkyss

Trådstartare
För mig som är ny på avel så känns det naturligt att man låter stoet genomgå en gynundersökning inför betäckning. Är det en rutin som är att rekommendera? Eller är det inte nödvändigt? Gör ni det enbart på förstagångsston eller rent allmänt alltid inför varje betäckning?
 
Mina kollas alltid status på innan seminering.
jag har ett sto med en cysta som vi ska kolla på fölbrunsten - ser det bra ut semineras hon då eller på nästa brunst. Jag tar inte baktprov rutinmässigt om de semineras med färskt, men alltid om de ska semineras med fryst
 
Köpte ett avelsto nyligen där vi gjorde en gynundersökning, dels för att se att såg bra ut, dels för att se vart hon befann sig i brunsten. Vissa ston kan ha gått i sönder invändigt och det ser man inte med en yttre koll. Har de gått i sönder är det tydligen slutavlat enligt min veterinär så alltså rekommenderade hon att göra en gynundersökning innan man ska betäcka. :)
 
Har ett tips bara, lyssna på veterinärpoddens senaste avsnitt! Jätteintressant och lärorikt för oss som inte har någon koll på det här med seminering.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 873
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 831
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 707
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp