gymkhana med stor häst?

Sv: gymkhana med stor häst?

Såvitt jag vet är det nästan alltid i lag... Så du får hitta några till som kan hjälpa dig med utklassningen!

Kolla med Alleby Ridklubb, de är grymt stora inom gymkhana (det är de som tävlar i Scandinavium), de borde veta om mindre tävlingar

ja jo jag menar ju självklart att va i lag, men bara "lite lättare klass" :angel: så att man kan va med på icke optimala gymkhanponny (tänkte medryttaren får ta C-ponny med kallblodstravare i, = pigg och rysligt snabb, men har ju ändå inget att ge mot minifullblodet som tävlar i typ globen) själv hade det varit kul att vara med på min lilla 8men hästmått) spanjor :devil:

Hej!
Tänkte bara komma med några svar på era frågor:
Det finns tyvärr ingen aktivt tävlande klubb från Falun. Det finns kanske däremot någon klubb på tränings nivå? Om man vill starta upp en träningsgrupp /lag så är det bara att höra av sig till Alleby ridklubb. De kan anordna uppvisningar.

Gymkhana TR finns att titta i, där står allt om höjder på häst /ponny.

Gymkhana tävlingar finns att tävla i lag, par och individuellt. Och ibland anordnas även "prova på" gymkhana. En clearround klass för de som har en ny häst eller själva är nya i sporten.

Ang upphopp:
Jag kan inte säga vad som är lättast men så som jag lärde mig var att jag började med höbalar, för att få in tekniken. Jag stog med vänster hand på balens kant (kortsidan) och sen "dansar" du. lägg vikten på höger fot, ta ett stort kliv fram med vänster, När du sätter vänster fot i marken så studsa upp och låt höger ben flyga över balen. Gör nu inte så att du tar en "dubbel studs" med vänster fot, utan när du sätter ner vänster foten så tryck ifrån, hårt! och svinga höger ben över balen. Detta är samma teknik som när du ska hoppa upp på en häst. Fast då håller du med vänster hand ganska högt upp i manen annars kan man hamna bakom sadeln. Och när du är mitt i upphoppet så tar du höger hand och sätter på framvalvet för att häva dig upp så att du inte crashar med hästen, haha!

Stillastående upphopp är svårast, sen kommer upphopp i skritt och lättast är faktiskt upphopp i trav och galopp. För då får du hjälp av hästen fart till att komma upp.

Upphopp i fart:
Lättast att lära sig är att börja i trav, antingen om någon hjälper dig och longerar hästen eller om du bara springer bredvid (dock finns risken att om hästen inte är van vid upphopp sen innan kan den stanna när du studsar av) Iaf när du ska göra ett upphopp i fart så har du inte kroppen vänd mot baken av hästen som vid stillastående utan du springer i samma riktning som hästen. först håller du i tygeln med höger hand, sen börjar du med "förflyttning". Höger hand på tyglen, förflyttar vänster hand till manen (fortfarande höger hand på tygeln), sedan flyttar du höger hand till sadeln (höger sida av framvalvet är lättast att hålla i det är stadigast) och sedan lyfter du båda benen och studsar till, använd armarna till att häva dig upp i luften! Studsen skall vara långt fram, ju högre fart desto längre fram ska du studsa annars finns risken att du hamnar bakom sadeln. Och ta hjälp av hästen va så nära som möjligt, du kan till och med luta dig mot hästens bog.

Detta är bara att upprepa tills du kan det, smidighet kan tränas fram. fråga om det kanske finns en möjlighet att låna en mindre ponny om du har en stor häst. Det är lättare att träna in tekniken på en mindre först och sedan "avancera" till större hästar :P

Om jag glömt något är det bara att fråga, Man blir lätt "hemma blind" och glömmer av det som för mig är "självklart" :P

Senast ändrad av en moderator:

Gå in på Sveriges hemsida för gymkhana, så får du (ni) alla svar på alla frågor och den hjälp ni ev behöver för att eran ridklubb skall komma igång.
Tyvärr för er som har häst är det inte tillåtet att tävla på den i gymkhana, träna kan man ju alltid göra.
Gymkhanan är en ponnysport, som går efter längd och vikt regler för ryttaren, inte ålder. Det gör att många ryttare behåller sina ponnyer och tävlar upp till 30års åldern och ibland, speciellt utomlands ännu längre.
Mounted games (gymkhana) kan ju tävlas i lag om 5 ryttare, par eller individuellt. Allt detta och mycket mer finns att läsa på hemsidan.

www.gymkhana.nu

De klart! :) Jag tränade gymkhana (stavning?) i två år med min 1,60 cm häst. :P De gick inte lika fort för mig att hoppa upp.... Men fort gick de kan jag säga ;)

de klar de går men de är ju lite svårare;) Jag här ca 1.62-.165 o min häst är ca 1.60 men jag är oxå intresserad av att kke lära mig gymkana men jag tror att jag får börja på våran b-ponny;)

KL

Lite nyfiken på detta men min hæst ær 149 cm men ær det någon som vet helt sækert vad som gæller angående måtten i sverige?
Något TR fanns inte att se på nætet och på gymkhana.nu har dom en sida med regler som ær från 2003..
2004 vet jag att det intenationellt ændrades från 148 cm till 153 som tilåtna maxhøjd på "ponnyn" men att varje land sjælv kan vælja vad som gæller.
I usa har dom ingen maxhøjd och i Norge føljer dom den intrenationella bestæmmelsen.

Så någon som vet helt sækert vad som gæller i sverige idag?

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 984
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar