Sv: gymkhana med stor häst?
Hej!
Tänkte bara komma med några svar på era frågor:
Det finns tyvärr ingen aktivt tävlande klubb från Falun. Det finns kanske däremot någon klubb på tränings nivå? Om man vill starta upp en träningsgrupp /lag så är det bara att höra av sig till Alleby ridklubb. De kan anordna uppvisningar.
Gymkhana TR finns att titta i, där står allt om höjder på häst /ponny.
Gymkhana tävlingar finns att tävla i lag, par och individuellt. Och ibland anordnas även "prova på" gymkhana. En clearround klass för de som har en ny häst eller själva är nya i sporten.
Ang upphopp:
Jag kan inte säga vad som är lättast men så som jag lärde mig var att jag började med höbalar, för att få in tekniken. Jag stog med vänster hand på balens kant (kortsidan) och sen "dansar" du. lägg vikten på höger fot, ta ett stort kliv fram med vänster, När du sätter vänster fot i marken så studsa upp och låt höger ben flyga över balen. Gör nu inte så att du tar en "dubbel studs" med vänster fot, utan när du sätter ner vänster foten så tryck ifrån, hårt! och svinga höger ben över balen. Detta är samma teknik som när du ska hoppa upp på en häst. Fast då håller du med vänster hand ganska högt upp i manen annars kan man hamna bakom sadeln. Och när du är mitt i upphoppet så tar du höger hand och sätter på framvalvet för att häva dig upp så att du inte crashar med hästen, haha!
Stillastående upphopp är svårast, sen kommer upphopp i skritt och lättast är faktiskt upphopp i trav och galopp. För då får du hjälp av hästen fart till att komma upp.
Upphopp i fart:
Lättast att lära sig är att börja i trav, antingen om någon hjälper dig och longerar hästen eller om du bara springer bredvid (dock finns risken att om hästen inte är van vid upphopp sen innan kan den stanna när du studsar av) Iaf när du ska göra ett upphopp i fart så har du inte kroppen vänd mot baken av hästen som vid stillastående utan du springer i samma riktning som hästen. först håller du i tygeln med höger hand, sen börjar du med "förflyttning". Höger hand på tyglen, förflyttar vänster hand till manen (fortfarande höger hand på tygeln), sedan flyttar du höger hand till sadeln (höger sida av framvalvet är lättast att hålla i det är stadigast) och sedan lyfter du båda benen och studsar till, använd armarna till att häva dig upp i luften! Studsen skall vara långt fram, ju högre fart desto längre fram ska du studsa annars finns risken att du hamnar bakom sadeln. Och ta hjälp av hästen va så nära som möjligt, du kan till och med luta dig mot hästens bog.
Detta är bara att upprepa tills du kan det, smidighet kan tränas fram. fråga om det kanske finns en möjlighet att låna en mindre ponny om du har en stor häst. Det är lättare att träna in tekniken på en mindre först och sedan "avancera" till större hästar :P
Om jag glömt något är det bara att fråga, Man blir lätt "hemma blind" och glömmer av det som för mig är "självklart" :P