Min gamle hingst får en rågad matsked om dagen för stela leder. Tycker han blir bättre av det. Läste på en del för länge sedan och insåg att det har en massa positiva egenskaper, så jag började äta själv (med peppar, ökar tydligen upptagningsförmågan med 2000 %). Superäckligt! Värken i lederna försvann på några dagar, men till slut stod jag inte ut med smaken och slutade att äta det. Då kom värken tillbaka. Hästen glufsar dock gladeligen i sig det.

Provade först nypon till mig själv, men det gav ingen effekt, så då testade jag inte på hästen heller. Tror dock att det är individuellt. Vissa saker funkar för vissa personer/hästar, medan andra saker inte funkar. Det ena behöver inte vara sämre för det.

Har läst att gurkmejan som säljs i affären som krydda är framtagen på ett sådant sätt att de verksamma delarna inte finns kvar, det är mest som färgämne i maten. Bäst är tydligen att köpa från en örtagård, eller liknande. Det är också sådan som smakar pyton. Själv köper jag från Salsta, mycket prisvärt och en fantastisk service. :)

jag ger nypon till min häst, inte märkt ngn skillnad riktigt men så går hon nu också bara i hagen ock skrotar pga spondylos..
men är gurkmeja också bra för lederna?
är det dyrare än nyponpulver eller typ i samma prisklass?
kan ju inte skada att prova tänker jag.

jag ger nypon till min häst, inte märkt ngn skillnad riktigt men så går hon nu också bara i hagen ock skrotar pga spondylos..
men är gurkmeja också bra för lederna?
är det dyrare än nyponpulver eller typ i samma prisklass?
kan ju inte skada att prova tänker jag.

Det ska dämpa inflammationer, t.ex. ledinflammationer, så ja. :) Jag köper ju billig mat-gurkmeja, billigaste ledtillskottet jag nånsin gett... :love:

@Terese - äter du det rent? Min make tar det för div problem, men vi blandar det i maten, dvs. använder det som krydda i såsar, kött, ris, +++. Då märks nästan inte smaken. :)

Jag betalde 160 kr per kg för ekologisk gurkmeja hos B. kryddgård. Helt okej pris tycker jag.
Min häst åt upp sin mat utan protester. Blandade dock in lite extra godsaker.

Först blandade jag det med mjölk, läste om "guldmjölk", men det var så äckligt att jag ville kräkas. Sedan provade jag i blåbärssoppa (tanken var att den har lite starkare smak i sig själv, funkade inte...), vatten och havregrynsgröt. Men det gick inte att få ner. Gurkmejan tog över smaken totalt. Förfärligt osmakligt, helt enkelt. Jag gav till slut upp. Minst illa var nog när jag blandade det i ett halvt glas vatten, då gick det åtminstone ganska fort att svälja ner, smaken satt dock kvar läääänge. Värst var det i gröten, då blev plågan väldigt lång och utdragen. Tanken slog mig att testa i mat, typ köttfärssås, men efter grötincidenten vågade jag inte, synd att förstöra en hel middag. ;)

Betalar förövrigt 130 kr/kg. Mycket billigare än nypon. Men äckligare. (Jag vet att man inte får säga att mat är äckligt, men gurkmeja är det vidrigaste jag har smakat, tror jag. Gurkmeja och lever. :yuck:)

Först blandade jag det med mjölk, läste om "guldmjölk", men det var så äckligt att jag ville kräkas. Sedan provade jag i blåbärssoppa (tanken var att den har lite starkare smak i sig själv, funkade inte...), vatten och havregrynsgröt. Men det gick inte att få ner. Gurkmejan tog över smaken totalt. Förfärligt osmakligt, helt enkelt. Jag gav till slut upp. Minst illa var nog när jag blandade det i ett halvt glas vatten, då gick det åtminstone ganska fort att svälja ner, smaken satt dock kvar läääänge. Värst var det i gröten, då blev plågan väldigt lång och utdragen. Tanken slog mig att testa i mat, typ köttfärssås, men efter grötincidenten vågade jag inte, synd att förstöra en hel middag. ;)

Det finns i kapslar till människor :) Googla på curcumin :)

Här kan man läsa mer om det verksamma ämnet i gurkmeja, curcumin.
http://curcumin.nu/

Ursäkta, men den där hemsidan fick mig att bli helt mupp.

Tex, sen när är ingefära ett ämne?

När mamma hade cancer fick hon stränga order om att inte äta för mycket blåbär och så, för tydligen gör antioxidanter att vissa sorters cancer växer fortare. (även om de i sig kan hjälpa till att förhindra det)

kvaliteter och egenskaper är inte fullständiga synonymer.

Diarré är tydligen en bieffekt som inte är en bieffekt för det har ämnet inga! :cautious:

Ursäkta, men den där hemsidan fick mig att bli helt mupp.

Tex, sen när är ingefära ett ämne?

När mamma hade cancer fick hon stränga order om att inte äta för mycket blåbär och så, för tydligen gör antioxidanter att vissa sorters cancer växer fortare. (även om de i sig kan hjälpa till att förhindra det)

kvaliteter och egenskaper är inte fullständiga synonymer.

Diarré är tydligen en bieffekt som inte är en bieffekt för det har ämnet inga! :cautious:

Som sagt, källkritik kan man med fördel ägna sig åt om man vill. Sidan beskriver vilka egenskaper curcumin sägs ha. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
460
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
534
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama