Försäkringsbolag och återbetalningsklausuler (utbruten från Skadade hästar och konvalescenter)

Ja känns vrickat på många sätt. Jag är glad att min är svenskfödd och obrutet försäkrad sedan föl, då har man ju det bästa försäkringsskyddet man kan få..
Jag valde faktiskt precis att plocka bort oanvändbarhets skyddet, för tagit beslutet att jag vill ha kvar henne oavsett om hon inte kan ridas, då tar jag föl på henne. Vi gjorde precis vetcheck och dom tyckte hon var väldigt fin. :heart blir halva försäkringspriset för oss då, så kör bara på liv och vet nu.

Jag pratade med min gamla veterinär häromdagen. Hon bedömde i nov-23 att hästen inte hade KS och därför står det inte någonstans.

På Husabys plåtar bedömde hon att det var något tätt på vissa ställen men inte ”ren KS”. Husaby tror inte heller att det är det som är problemet i min hästs fall.

Så att Dunstan kräver tillbaka ersättning för att hästen hade KS redan nov-23 verkar helt orimligt.
Min gamla veterinär ska skriva ihop något som jag kan skicka till fb, sen anmäler jag till ARN om dom fortfarande krånglar. I bästa fall slipper jag återkravet på 18k.

Men om hästen bedömdes att inte ha KS nov-23 och något tätt på vissa ställen dec-24, hur kan Dunstan då säga att problemet fanns redan vid införsäkran juli-23?

Jag pratade med min gamla veterinär häromdagen. Hon bedömde i nov-23 att hästen inte hade KS och därför står det inte någonstans.

På Husabys plåtar bedömde hon att det var något tätt på vissa ställen men inte ”ren KS”. Husaby tror inte heller att det är det som är problemet i min hästs fall.

Så att Dunstan kräver tillbaka ersättning för att hästen hade KS redan nov-23 verkar helt orimligt.
Min gamla veterinär ska skriva ihop något som jag kan skicka till fb, sen anmäler jag till ARN om dom fortfarande krånglar. I bästa fall slipper jag återkravet på 18k.

Men om hästen bedömdes att inte ha KS nov-23 och något tätt på vissa ställen dec-24, hur kan Dunstan då säga att problemet fanns redan vid införsäkran juli-23?
Som jag förstår det du la ut är det för att deras granskande veterinär bedömt det är tätt mellan tornutskotten på plåtarna i november 2023, vilket är 4 månader efter köp, och bedömt att röntgenfyndet fanns vid köp och tecknande.

Jag tänker som @Alexandra_W skrev.

Även om det skulle vara så att de får ge sig med plåtarna så funderar jag på om du isåfall skulle ha ett problem till. När har du sagt till veterinär att problemen började, när finns det skrivet i journal och när har dunstan fått tillgång till den infon? För om du har märkt problem från dag 1 men Dunstan fått veta det först nu så har du ju medvetet sökt vård och ersättning för ett problem som fanns vid köp och alltså innan karensen upphörde.

Dunstan har rent krasst skickat min häst till graven för att de bedömer helt annorlunda än två oberoende veterinärer som med egna ögon sett hästen.
är tyvärr inte ett dugg förvånad över dom. :( men otroligt tråkigt att stå där för man redan har lagt så mycket tid och pengar för att få det bra och sen tvingas man avliva då man rent krasst inte bara kan fortsätta för dom pengarna det kostar idag.

Dunstan har rent krasst skickat min häst till graven för att de bedömer helt annorlunda än två oberoende veterinärer som med egna ögon sett hästen.
Alltså jag förstår helt dina känslor just nu. Men jag måste lite fråga om du inte såg risken att få problem med försäkringen? Du köpte import billigt utan att besiktiga. Och den visade symptom från dag 1. Alltså jag menar inte du medvetet köpt en krasslig häst och tänkt lura bolaget. Men just risken det är något fel och det fanns vid köp. Jag var skiträdd för det första åren med min import köpt av handlare. Som var vetbes ua. Men att något fel skulle komma fram och försäkringen inte täcka pga funnits innan.

Jag känner samma sak med min nya nu, hon importerades 2021 men jag bytte bolag och höjde vet värdet kraftigt då hon hade bara 40 k I vetvård men högt livvärde och jag vill ha tvärt om. Har fortfarande sjuk noja hon ska bli halt tex och det ska bero på att något som fanns vid köp visatär sig först nu.

Så Dunstan kräver tillbaks pengar för (behandling? Besök?) pga tidigare röntgenplåtar?

Kan någon ge mig en TLDR (sammanfattning) 😅. Misstänker att hela storyn ligger lååångt bak i den där tråden.

Jag vill gärna veta så jag vet om jag ska byta bolag.

Så Dunstan kräver tillbaks pengar för (behandling? Besök?) pga tidigare röntgenplåtar?

Kan någon ge mig en TLDR (sammanfattning) 😅. Misstänker att hela storyn ligger lååångt bak i den där tråden.

Typ det här kanske?
Pålagringarna hittades i dec-24, haft hästen sedan juli-23.
Vi började utreda i nov-23 då hon hade handbromsen i, men då också gått med sadel som klämde sedan köp (trots utprovad).
Bolaget har inte ens nämnt pålagringarna, bara att de inte ersätter Husaby samt vill ha tillbaka 18k för utredningar och behandlingar och skyller på KS (som verkar vara väldigt lindrig då ingen av vet. tror det är det som är problemet)

De har ersatt besök i nov-23 (efter min anmälan till arn), april-24, maj-24 samt juni-24. Sedan lång vila på hästen och besök på Husaby i dec-24. Så de vill ha tillbaka pengar för besöken nov-juni som de ansar är felaktiga och beror på KS (fast jag aldrig hört något om det och heller aldrig behandlat för det)

Personen köper en häst. Försäkrar den utan reservationer. Hästen är nyss inriden men visar vissa symptom från dag ett, dock inte klockrena det är fel på hästen utan ovilja och dålig bjudning typ. 4 månader efter köp utreda hästen inkl ryggröntgen (nov 23). Hästen både utreds och behandlas samt får en lång vila. Problem kvarstår så omtag och ny klinik dec 2024. Nya plåtar tas.

Försäkringsbolaget har ersatt alla besök fram till det sista. De nekar direktreglering och när de gått igenom meddelar de att deras granskande veterinärer kollat plåtarna från nov 2023 och från dec 2024 och att hästen har kissing spines både på plåtarna nov 2023 och dec 2024 och påför en reservation för ryggsjukdomar med komplikationer. De kräver samtidigt tillbaka ersättning för tidigare ersatta besök, totalt 18 k

Hästen har inte diagnostiserats med KS nov 2023 och vet då har inte bedömt plåtarna som avvikande. Dec 2024 får djurägaren muntligt att hästen är tät mellan tornutskotten men inte mer. I journal anges dock diagnos kissing spines.

Frågan är om Dunstan verkligen kan återkräva och hur sjutton man som djurägare ska kunna skydda sig mot sånt man inte vet/vet säger eller sånt som bolagets veterinärer ett år senare anser sig se på plåtar

Typ så. @Emuliiaa får gärna rätta om jag missat

Alltså jag förstår helt dina känslor just nu. Men jag måste lite fråga om du inte såg risken att få problem med försäkringen? Du köpte import billigt utan att besiktiga. Och den visade symptom från dag 1. Alltså jag menar inte du medvetet köpt en krasslig häst och tänkt lura bolaget. Men just risken det är något fel och det fanns vid köp. Jag var skiträdd för det första åren med min import köpt av handlare. Som var vetbes ua. Men att något fel skulle komma fram och försäkringen inte täcka pga funnits innan.

Jag känner samma sak med min nya nu, hon importerades 2021 men jag bytte bolag och höjde vet värdet kraftigt då hon hade bara 40 k I vetvård men högt livvärde och jag vill ha tvärt om. Har fortfarande sjuk noja hon ska bli halt tex och det ska bero på att något som fanns vid köp visatär sig först nu.
Jag var helt ärligt otroligt naiv.
Hästen hade varit i Sverige några månader när jag köpte henne. Säljaren sa ordagrant ”ingen försäkring, inga reservationer” och dum som jag var köpte jag det.

Hästen fick en utprovad sadel efter 1v hos mig, red på ett par månader men kände att något var off och hon saknade bjudning i manege och i paddock. Tänkte det var en utbildningsfråga där och då. Sen dömdes den sadeln ut på besöket i nov-23 och hästen behandlades i länden, vet bedömde att det var pga sadeln.

Jag har tyvärr lärt mig en läxa den tråkiga vägen

Jag hade aldrig försäkrat i det bolaget nu när jag vet hur allt blivit. Även båda mina veterinärer säger att dom inte ersätter sånt som ”alla andra” ersätter

Jag var helt ärligt otroligt naiv.
Hästen hade varit i Sverige några månader när jag köpte henne. Säljaren sa ordagrant ”ingen försäkring, inga reservationer” och dum som jag var köpte jag det.

Hästen fick en utprovad sadel efter 1v hos mig, red på ett par månader men kände att något var off och hon saknade bjudning i manege och i paddock. Tänkte det var en utbildningsfråga där och då. Sen dömdes den sadeln ut på besöket i nov-23 och hästen behandlades i länden, vet bedömde att det var pga sadeln.

Jag har tyvärr lärt mig en läxa den tråkiga vägen
Fullt begripligt. Det är ju inget som försäkringsbolagen är tydliga med eller liknande. De försäkrar ju glatt in och tar emot premien. Jag lärde mig också det hårda vägen 🥺

Jag hade aldrig försäkrat i det bolaget nu när jag vet hur allt blivit. Även båda mina veterinärer säger att dom inte ersätter sånt som ”alla andra” ersätter
Jag hoppas att det din veterinär skriver ihop och ni skickar till bolaget kan hjälpa dig. Gör inget förhastat just nu, ja du har lagt mycket pengar på hästen, men vem vet vad som kommer av det, hon är väl bättre nu kanske kan du försöka slappna av och se tiden an lite? du kanske får henne att bli någorlunda frisk , så att hon håller för ridning på någon nivå?
Önskar dig verkligen lycka till med henne :heart

Jag har dom mest för att täcka akut skada eller avlivning, men om är tjafsiga med definitionen av akut skada också så är det ju inte värt det... Lika bra att ha shettisen oförsäkrad och lägga pengarna på sparkonto istället.

Jag hoppas att det din veterinär skriver ihop och ni skickar till bolaget kan hjälpa dig. Gör inget förhastat just nu, ja du har lagt mycket pengar på hästen, men vem vet vad som kommer av det, hon är väl bättre nu kanske kan du försöka slappna av och se tiden an lite? du kanske får henne att bli någorlunda frisk , så att hon håller för ridning på någon nivå?
Önskar dig verkligen lycka till med henne :heart
Problemet är att hon är inte bättre..
Absolut hon har blivit jättefin i kroppen och börjar lära att bära sig på rätt sätt, men så fort jag ber om mer än snigel-skritt visar hon att hon inte är bekväm.

Känns som jag gjort och testat allt i 1,5år..

Jag tänker som @Alexandra_W skrev.

Även om det skulle vara så att de får ge sig med plåtarna så funderar jag på om du isåfall skulle ha ett problem till. När har du sagt till veterinär att problemen började, när finns det skrivet i journal och när har dunstan fått tillgång till den infon? För om du har märkt problem från dag 1 men Dunstan fått veta det först nu så har du ju medvetet sökt vård och ersättning för ett problem som fanns vid köp och alltså innan karensen upphörde.
Dunstan har haft samma information hela tiden. De gav med sig efter min anmälan till ARN efter besöket i nov-23. Nu har dom dock fått tre röntgenbilder på ryggen (från nov-23) som av någon anledning inte skickades med då, men det borde inte göra någon skillnad eftersom vet. inte bedömde att hästen var tät mellan tornutskotten då och det inte var orsaken till problemet

Dunstan har haft samma information hela tiden. De gav med sig efter min anmälan till ARN efter besöket i nov-23. Nu har dom dock fått tre röntgenbilder på ryggen (från nov-23) som av någon anledning inte skickades med då, men det borde inte göra någon skillnad eftersom vet. inte bedömde att hästen var tät mellan tornutskotten då och det inte var orsaken till problemet
Vad krånglade de med då när du fick anmäla till ARN?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka