Centaur

Trådstartare
Jag undrar om ni har märkt positiva effekter av att ge era hästar gurkmeja? Hur mycket har ni i så fall gett och på vilket sätt gav det effekt?

Ja det har jag men det är väldigt olika beroende på märke. Vid ett tillfälle fick jag tips om "billig" gurkmeja, köpte och doseringen var 1 dl för 400 kg häst. Den gav absolut ingen effekt alls. Den jag brukar köpa ger jag 1 tsk/400 kg häst av i underhållsdos vintertid när hästarna har brodd för att förebygga ledproblem av den extra påfrestning som brodd ändå ger. Min ena häst har alltid haft knäppningar i ena bakkotan och det försvinner av gurkmejan.

Ja det har jag men det är väldigt olika beroende på märke. Vid ett tillfälle fick jag tips om "billig" gurkmeja, köpte och doseringen var 1 dl för 400 kg häst. Den gav absolut ingen effekt alls. Den jag brukar köpa ger jag 1 tsk/400 kg häst av i underhållsdos vintertid när hästarna har brodd för att förebygga ledproblem av den extra påfrestning som brodd ändå ger. Min ena häst har alltid haft knäppningar i ena bakkotan och det försvinner av gurkmejan.

Intressant! Jag läste en artikel där det stod att halten av curcumin kunde variera mycket, och att man ofta var tvungen att ge så mycket som 250-500 g för att få i hästen verksam dos curcumin! :eek: Kan inte föreställa mig att någon häst vill äta det... :p

Vilken sort är den bra gurkmejan du ger? :)

Intressant! Jag läste en artikel där det stod att halten av curcumin kunde variera mycket, och att man ofta var tvungen att ge så mycket som 250-500 g för att få i hästen verksam dos curcumin! :eek: Kan inte föreställa mig att någon häst vill äta det... :p

Vilken sort är den bra gurkmejan du ger? :)

Nej den mängden tror jag är totalt omöjlig att få i dem :wtf: Nog för att jag får i mina upp till 1 msk men där är det stopp. 1 dl kunde jag ju glömma :angel:

Jag ger från Borgeby kryddgård, den fungerar bra. Tidigare har jag också köpt från Timotej&Andersen. Den var också bra.

Jag provade att ge min gammelman gurkmejan från Borgeby. Men det sket sig. Fick inte i honom ens ½ tsk, hur jag än gjorde.
Han åt Nyponskal från Borgeby och Flexijoint, året runt.

Jag gav min förra häst gurkmeja under en period. Kan inte säga att jag kände någon jätteskillnad på honom men jäklar vad han stank! :crazy::eek::wtf:
Läste sedan på en sida att en viss doft (stank) av katturin kan uppkomma när gurkmejan ger effekt och det stämde! :angel::yuck:

Min gamling brukade få ½ dl varje dag i sin betfor + en stor slurk äppelcidervinäger och hon älskade det. Jag inbillar mig att det gjorde verkan på henne, köpte gurkmejan i 0,5 kg/påsar i en indisk butik.

Har försökt ge mina gurkmeja, men tom min supermatfriska ponny matgvägarde efter ett par dagar. Har köpt ren gurkmeja i en sån där härlig "matfrånhelavärlden-butik".

Vet att @Amanda_F har haft väldigt bra resultat av gurkmeja :).

Min gammelponny fick det pga upprepade ledinflammationer, tror det var 2 msk per dag. Hon var en gammal ridskoleponny så hon åt allt glatt, så länge hon var den enda som fick det. Köpte både från någon sida på nätet och från Hemköp men jag märkte ingen större skillnad på ponnyn mellan sorterna, skillnaden märktes bara i plånboken.

Det var när gurkmejan tog slut som jag insåg hur illa det var ställt med henne, den gav oss ett halvår extra. När veterinären dömt ut henne fick hon dubbla doser av både gurkmeja och djävulsklo i en vecka innan slutet och oj vilken rörlig ponny! Men det är inget att rekommendera under längre period då jag tror att det kan sätta sig på andra ställen då, invärtes.

Jag ger min häst en rågad matsked gurkmeja varje dag blandat i den pyttelilla mängd kraftfoder hon får utöver grovfodret. Det äter hon utan minsta tvekan. Hon har spondylos (sammanväxta kotor i ryggen) och är per definition stelare än vad en frisk häst är. Jag upplever att rörligheten har ökat sedan jag började ge gurkmeja och i dagsläget märks det inte av att hon inte är frisk. Utöver ryggen har hon även PPID som hon medicineras för.

"Det sägs" att man ska ge gurkmejan med svartpeppar för ökad effekt.

Ska börja prova på gammelman nu i veckan.

Har också läst det, men är väldigt tveksam till att ge en häst peppar. Jag som har känslig mage klarar inte av ens en pytteliten mängd peppar och en stor sked peppar känns nog rejält i en känslig hästmage...

Har nu beställt gurkmeja från Borgeby, blir spännande att se om jag märker någon skillnad (och om hästen behagar äta den). Får väl blanda i massa äppelbitar eller morötter. :p

Har nu beställt gurkmeja från Borgeby, blir spännande att se om jag märker någon skillnad (och om hästen behagar äta den). Får väl blanda i massa äppelbitar eller morötter. :p

Jag blandar med 1 dl speedibeet och 1 dl linfrökaka, då äter mina utan knot men enbart speedibeet, nej då äter de inte ens upp med bara mineraler i. Linfrökaka är gott säger mina :d Jag upplever att det viktiga är att inte blanda pulvret långt innan utfodring utan blanda i det direkt innan. Det är som att smaken blir starkare om det får stå ett tag.

Mina får 1 stor matsked gurkmeja blandat med kanske 1 gram peppar och 1 msk olja. Olja ska tydligen öka upptaget det med. Typ billig gurkmeja från "asiatisk mat-butik". De äter det utan tvekan och verkar faktiskt gilla pepparn...

Min "gamla" som har artros fungerar jättebra just nu som hon får detta + glucosamin, så jag vågar inte sluta ge det - även om jag inte kan garantera att det är gurkmejan som gör skillnaden. :angel:

Vilka skillnader märker ni från när de får gurkmeja och när de inte får?

Min gammelman får nypon vintertid men upplever att effekten minskar ju längre tid han får. Funderar på att kombinera/variera med gurkmeja om jag kan få till att äta det.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
460
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
534
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama