diabla

Trådstartare
min mamma filmade mig när jag red, och i galoppen så sitter jag och gungar med hästen!
verkligen driver med överlivet om man säger så!

och hela tiden idag när jag red så kollade jag i spegeln i galoppen och verkligen försökte sluta gunga med, men det gick inte!!!

Hur ska jag göra för att sluta?
Har någon några bra tips?
Vad är det egentligen som jag gör för fel, lite mer exakt?
Någon som vet?

Väldigt tacksam för svar!

Sv: Gungar?!

Om jag får rätt bild på näthinna så beror det på att du är spänd i höftleden ev. även i knäleden.

Om du tänker att du skall torka sadeln bakifrån och framåt med din rumpa så kan rumpan följa med men överlivet behålla sin position dvs. vara stilla.

I den här torkningen så låter du hästens rörelser öppna din höftled och flytta ditt bäcken framåt uppåt - för axeln.

De allra flesta kurar ihop sig reflexmässigt i galoppen. När man tippar framåt så låser man höftleden.
Om du tänker att du galopperar med rumpan :D Och låter (snoppen :o ) leda och gå först i galoppen :)

MVH SUS

Susan skrev:
Om jag får rätt bild på näthinna så beror det på att du är spänd i höftleden ev. även i knäleden.

Om du tänker att du skall torka sadeln bakifrån och framåt med din rumpa så kan rumpan följa med men överlivet behålla sin position dvs. vara stilla.

I den här torkningen så låter du hästens rörelser öppna din höftled och flytta ditt bäcken framåt uppåt - för axeln.

De allra flesta kurar ihop sig reflexmässigt i galoppen. När man tippar framåt så låser man höftleden.
Om du tänker att du galopperar med rumpan :D Och låter (snoppen :o ) leda och gå först i galoppen :)

MVH SUS

haha! okej jag ska tänka på detta ikväll så ska vi se hur det går!
tack så mycket!

Blev också filmad för ett tag sedan och jag gungade också i galoppen! Tog upp detta med min tränare och hon sa att det berodde på att jag tidigare har varit tvugnen att driva så mycket i galoppen. Jag försökte liksom "ro" i gång henne..:smirk:

Kanske driver du också med fel kroppsdelar?

Tycker du fick ett mycket användbart tips av Susan.

Hej! jag gungade också med mycket för ett tag sen, och då sa min tränare till mig att tänka upp och ner istället för fram å tillbaka.. "tänk att du sitter på en våg på havet, upp och ner, upp och ner" :rofl:

Liknelser är guld värda för mig, annars fattar jag ingenting!!! :eek:

Så oavsett snoppar, våger, kisserier och jultomtar eller vad det måhända vara så är det kanon!!

Ska testa upp och ned på min häst i morgon, han är så stor och rörlig i galoppen så det är svårt att följa med utan att känna sig som en liten eka på öppet stormigt hav.. :crazy:

Jag har samma problem ;) Men jag tror att mitt problem bottnar i att jag när jag var liten fick lära mig att man skulle tänka sig att man ska putta fart på en gunga när man galopperar :crazy: Det där med vågen/karusellhästen var inte dumt!

Ofta blir det ju så att om man puttar för mycket så puttar man ju fram hästen på bogarna.
och då blir det ännu svårare att sitta.
Liknelsen är ju bra för följsamhet, Müseler skriver ju också 'torka sadeln bakifrån och framåt'

Men sedan så måste man i vissa moment kunna slappna av också.
Själv känenr jag mig i galoppen ofta som degen i en jättestor degbunke

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 363
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar