Gummisulor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare torawykman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 120
T

torawykman

Jag letar efter en ny häst. Är inte supererfaren, därför undrar jag: Har hittat en häst som är fin och verkar jättebra. Han har tunna hovsulor och behöver därför skos med gummisulor. Kommer detta vara ett problem i framtiden? Innebär det att han mycket lättare blir halt/får skador. Är det någon som har en häst med samma "problem" som skulle kunna berätta hur det går för er häst?

Sv: Gummisulor

Behöver inte bli ett problem.
Det som kan bli ett "problem" är att man kan lättare få tappskor med sula,
Att hästen vid tappad sko kan ev lättare få hovbölder.
Men det finns ju inga garantier för det heller.
Sen beror det ju lite på hur hovarna ser ut nu, din hovslagare kanske kan jobba fram en sundare hov.. Det beror ju på hur det ser ut nu.

Min häst var plattfot med tunn sula. Hon gick med sulor tills hon var åtta sen börjde hon kunna vara utan. Hon hade aldrig hovböld när hon tappade men å andra sidan skodde jag ju själv så:-).
Jag verkade inte själv utan hovis verkade och se skodde jag förutom på de med specialbeslag eller där det behövdes korrigeras med sko.

Senast ändrad:

Hej!

Min pålla har i omgångar ömmat från hovarna och behövt sula för att fungera.

Det min fröken bör ha är hårda sulor, tyvärr gillar hon inte såna och det verkar som om hon faktiskt stampar sönder dom (trasiga blir dom iaf). Då har vi testat med mjukare, men då blev hon sämre i ömheten. Nu har vi övergått till enbart skor (franska järn) och det har funkat sådär under våren och nu står hon igen med öm hov..

Det KAN bli mer problem, ffa med tappskor, men också att den underliggande ömheten blir värre. Att hitta stall med hagar som inte är så leriga att skorna ryker kan vara ett problem (är för mig iaf). Men det beror ju också på hästen och hur den rör sig.

Med min nuvarandre erfarenhet hade jag inte skaffat en häst som måste gå med sulor, men det är bara för att min nuvarande aldrig tycks riktigt gå att lösa. Det kan ju lika gärna vara så att hästen funkar kanon med sulorna och alltid har gjort och man aldrig får några problem av det.

/Lavinia.

Jag tror att man skall undvika hästar som har dåliga hovar. Hovarna är det viktigaste på hästen för att den skall ha en bra chans att hålla i längden. Det beror ju naturligtvis vad du har tänkt att ha hästen till.
Rådfråga en hovslagare så får du förhoppningsvis ett bra svar.

Vissa hästar går bättre med sulor, inget konstigt med det. Min går med lädersulor året runt (fram). De kan man dock inte ha om hästen går på blött underlag för då blir de sladdriga. Det är nog hårdplast som du menar, gummisulor har jag inte hört något om?
Håller med om att tappskor kan bli ett problem, men det beror mycket på hur hästen beter sig när den är lös och vilket underlag den har i hagen. Min har i a f aldrig några tappskor, men den rejsar heller inte runt i lera.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
34 35 36
Svar
719
· Visningar
53 003
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 787
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10