Gummisnodd?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Kan man använda gumisnodd när man kör för att få hästen slappna av och ta ner huvudet?
Min ena ponny spänner/stressar upp sig och blir en stjärnkikare när jag ska köra han för att han tycker det är så otroligt roligt. När jag tömkör så sänker han huvudet och jobbar på jättebra men i vagnen stressar han bara upp sig.
Tänkte en gummisnodd kan visa han att han inte behöver streta upp med huvudet?
Ska prova bettlöst på han så fort jag får tag på ett.

Hur ska man göra om man har en stjärnkikare till häst?:)

Sv: Gummisnodd?

Jag skulle inte våga ha det om jag var själv men kanske kan prova om du har en vän som kan gå med framme vid huvudet för säkerhets skull?

Jag förutsätter att du har besiktat hästen så den är frisk och inte har ont någonstans? Kan det vara så att något belastas fel med vagnen på/selen i dragläge?

Jag hade tex en french collar till min ponny först men den reagerade han på direkt när han kom i dragläge och det visade sig att den låg an mot bogspetsen på honom.

Vet inte om jag kan hitta nån som är villig att gå med tyvärr, vad menar du kan hända då?
Det är ju inte min häst så han är inte vetundersökt eller så. Men har tänkt att kosta på han ET/massör behandling och en tandläkar undersökning.

Han körs med en bra sele där jag bytt ut den lösa bröstan mot lokor. Vad jag vet och kan se så ligger den bra. Vagnen är en liten lätt rockard.

På vilket sätt reagerade din på French collarn?

Min ena ponny spänner/stressar upp sig och blir en stjärnkikare när jag ska köra han för att han tycker det är så otroligt roligt. När jag tömkör så sänker han huvudet och jobbar på jättebra men i vagnen stressar han bara upp sig.

Det var detta jag reagerade på att du skrev... Det verkar vara en konstig reaktion på att vara "otroligt glad" som du skriver...

Men jag känner inte hästen så det är omöjligt att svara på. Jag tycker du ska prata med hästägaren först och berätta om problemet och se vad den säger. Att börja behandla någon annans häst utan att ägaren får veta det är oseriöst tycker jag, vare sig det är "bara massage" eller man går längre än så.

Men som sagt, det är ju jättesvårt att säga nåt när man inte känner ponnyn :)

Min reagerade som så att han var ovillig att gå framåt och när jag pushade honom så började han bocka och stegra i linorna (drog däck). Det hade han aldrig gjort innan med vanlig brösta så jag började känna på hur collarn låg i dragläge och den tryckte tyvärr både här och där (på både bogspets och luftstrupe). Så jag antar ponnyn tyckte det var obehagligt för han har inte gjort så nåt mer när jag bytte tillbaka till vanlig brösta.....

Men det betyder ju inte att din får samma reaktion. Jag tänkte att just "stjärnkikarhästar" (relaterat till mer inom ridning) ofta har fysiska problem. Det kan ju räcka med massage bara men man bör för säkerhetsskull kolla genom hela hästen och munnen på den också :)

Hoppas det löser sig för dig :)

Kan du inte jobba ner honom i vagn? Inte ens för tränare?

Isåfall skulle jag också tro att han har ont eller minne av att ha haft ont.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 349
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 492
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar