Gummimatta i boxen

hanoirocks

Trådstartare
Är lite nyfiken på hur ni anväder er av stallmattor i boxarna!
Funderar på en 40 mm tjock gummimatta i boxen ISTÄLLET för strö. Tänkte lämna 50 cm runt kanterna där jag ströar lite och där hästen kan utföra sina behov.. Någon som provat detta? Eller kom gärna med tips och berätta hur ni gör! :)

Sv: Gummimatta i boxen

Rent spontant låter det inget vidare. I en test där kor på lösdrift fått välja mellan att ligga på gummimatta eller på strö så har det valt ströt och jag tror inte det är alltför långsökt att tro att hästar också föredrar att ligga på strö.

För det andra så är det långt ifrån alla hästar som gör sina behov i kanterna och hur äckligt blir inte det när de får ligga i sitt eget pink (som då alltså inte sugs upp av ströet)?

Jag skulle aldrig ha gummimatta istället för strö.

Gummimattan ersätter inte strö, det bara minskar mängden man behöver.
Har du dessutom en hingst eller valack så kissar de ju i mitten så då behövs det ganska mkt strö ändå för att det inte ska bli äckligt.

Jag skulle aldrig ha gummimatta istället för strö.

Gummimattan ersätter inte strö, det bara minskar mängden man behöver.
Har du dessutom en hingst eller valack så kissar de ju i mitten så då behövs det ganska mkt strö ändå för att det inte ska bli äckligt.

Jag har ett sto. Anledningen att jag frågar er är att min gamla tränare hade så här till sin ston och de utförde aldrig sina behov annat än i kanterna! :) Nu var jag ju intresserad av hur ni använder era stallmattor! Inte era åsikter om något ni tydligen aldrig provat! :) Så kom igen ni som använder boxmattor! Hur gör ni?

gummimatta ISTALLET for stro ar ingen hojdare alls. Daremot gummimatta och stro ar perfekt. Jag har mattor i mina stall, da botten ar grus (under mattorna). Sen ett 20 cm lager av stro ovan dar urinet blir bra uppsuget sa hasten inte star i vatan.
Har inte permanent baddar heller, utan vander pa hela strobadden varje dag, inte alls svart tycker jag, andra tycker annorlunda..

Jag har gummi matta i en av våra boxar, men aldrig ruckat på mängden strö. Skillnaden här är att hästen som står i boxen inte kan stå på bädd eftersom han då gräver upp den, istället har han en boxmatta samt strö som mockas igenom dagligen. Han har ändå en tjocklek som tål att liggas på utan att han kommer ner till golvet/mattan.

Jag har varit i stallar utom lands där man istället haft gummimatta och ytterst lite strö, i mina ögon jätte äckligt. Luktar fruktansvärt ur dessa boxar och luftkvaliten i stallet var minst sagt usel pga det.

Misstänker att det inte ens är lagligt att ha det så. För man ska ja ha strö i transporten om man kör lite längre även om den har gummimatta. Detta för att hästen ska kunna kissa. Många hästar tycker inte om när det stänker på benen och vill ha strö för att kissa.
Ser det tydligt på mina på vintern som inte direkt använder sin lösdrift mer än till att just gå in och kissa i.

Jag har ett sto. Anledningen att jag frågar er är att min gamla tränare hade så här till sin ston och de utförde aldrig sina behov annat än i kanterna! :) Nu var jag ju intresserad av hur ni använder era stallmattor! Inte era åsikter om något ni tydligen aldrig provat! :) Så kom igen ni som använder boxmattor! Hur gör ni?

Ehh jag har haft boxmattor i flera år och skulle aldrig komma på tanken att använda de istället för strö.
Även om det är ett sto som utför alla sina behov bakåt.

Jag har tjock gummimatta till mina hästar men gummimattan ersätter INTE strö på något sätt!!

När jag var på Irland i ett stall hade dom gummimatta i hela boxen, lite strö i mitten och rätt mycket strö på kanterna upp mot väggarna. Minns inte riktigt varför men där funkade det ypperligt i alla fall. Ingen konstig lukt eller några liggsår eller nåt på hästarna!

Jag har gummimatta till min ena häst. Han är två år och älskar att bökarunt i spånet så det blir en kalfläck i mitten, sedan lägger han sig där och det har bidragit till att han fått hemska liggsår. Då testade vi att lägga in en matta underst och sedan en massa spån över. Och då låg faktiskt spånet kvar fast han höll på att böka runt i det. Såren läkte och vi var jätte nöjda. Men jag skulle nog inte rekomendera att bara ha mattan och inget strö. Fast jag är en sån som vill att dom ska ha det mjukt och skönt ^^

Hur kan man komma på tanken, att matta skulle spara på strö & underlätta mockningen ?
Jag har gummi matta för att mina gillar att gräva, så det går inte att göra bädd.
Vårat fullblod får liggsår på bakbenen om han inte har gummi matta, gräver gärna ut ströet i mitten & ligger där.
Dom behöver en viss djup på ströet för att slippa liggsår. Gummi mattan underlättar om dom skrapar bort ströet där dom ligger, &
ströet gör sittt jobb med att suga upp urin, så dom slipper ligga i ammoniak ångorna.

Kl

Håller med övriga om att enbart ha en gummimatta utan strö i boxen inte är tillräckligt.

Om det är för att spara arbetstid eller strökostnader så rekomenderar jag att försöka anlägga en ordentlig permanentbädd i stället.
Den ska för visso skötas om en del för att funka, men har man en fungerande bädd så spar det in både i mockningstid och strökostnader.

Sen är det väldigt svårt att få en häst "rumsren" och endast göra sina behov på ett bestämt ställe så som du tänkt..
Vad hade du tänkt för mjuk/hårdhet på mattan? Viktigt är ju även att hästen får ligga mjukt och skönt!
Jag brukar fundera och tänka efter hur skönt det ser ut att ligga där och faktiskt tänka på att det är tunga djur..Jag själv skulle aldrig vilja ligga ner för att sova på en gummimatta, då ska inte en häst på ett antal 100kg behöva gör det heller.

Mina och de andras mattor i stallet är främst till för att förhindra att hästen kommer i direktkontakt med det kalla och hårda betonggolvet och möjligtvis för att ha lite mindre mängd strö, men inte så lite så att hästen ligger oskönt!
Vidare kan en matta skydda skor/hovar och dra ner ljudnivån.

Senast ändrad:

Jag undrar om alla pratar om samma gummimatta. Jag tror TS talar om den här typen

medans jag aldrig sett någon använda annat än den här

Jag tror inte riktigt på det iallafall men det lär fungera bättre än den tunnare. För mig blir det dock torvbäddar även i fortsättningen

Jag har gummimattor till alla mina hästar och skulle absolut inte sluta med strö för det. Det går åt mindre men de måste fortfarande ha en mjuk och torr plats att få ligga och sova på. Rent elakt annars.

Ja vår gummi matta är i bitar, pusslas ihop när den ska läggas in samt att den är mycket tjock. Det är väl sedvanlig matta för box, den andra länken är till för stallgångar och är något helt annat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 033
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 242
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar