Gummimatta i boxen

Sv: Gummimatta i boxen

Dom leverantörer jag har tittat på rekommenderar att man ska använda strö i boxen trots matta. Tanken är att minska ströåtgången och kostnaderna men inte ersätta ströet och endast ha matta som liggunderlag. Fanns även en "madrass" där man hade gummiflis och sedan en matta som skruvades mot väggarna. Det skulle simulera samma underlag som en äng ungefär. Men även här så rekommenderade man strö.

Tänker att en gummimatta inte kan ersätta strö med tanke på hur tunga djur hästarna ändå är. Sen är det nog lite trevligare för dom att kunna bädda och sova i strö jämfört med att bara sova på matta. Sen ska det såklart vara där på grund av hygienen med bajset, urinen och lukten av ammoniak. Mitt tips är att skaffa riktigt bra gummimattor, inte sådana på rulle som är som sagt för stallgång, utan pusselbitar (finns säkert fler alternativ ute på marknaden). Sedan använda en mindre mängd strö i boxen. Annars som någon annan sa kan man skaffa en bra och ordentligt skött bädd som kan spara tid och strö. Lycka till!

Jag har 4 cm gummimatta i boxen, den täcker hela boxgolvet. Sen har jag spån ovanpå, det sparar enormt mycket pengar + att hästarna mer än gärna ligger ner i boxen.

Jag har mattor i mina boxar, men med spån över. Häromdagen drog jag ur dom för att tvätta rent dom o och vad blött det var under mattorna. Om man nu skulle göra så här, är det inte lätt för ammoniak att förpesta luften. Jag trodde aldrig att det skulle se ut så där under mattorna. Groose.

Kan bara tänka mig hur blaskigt det blir utav spån på. Om det rinner ut urin på mattorna. Jag tror inte att en häst skulle vilja ligga i det om den fick välja.

Jag vet inte vad du har för matta, men det är snustorrt under den matta vi använder oss av. Brukar kalka lite lätt under ifall det skulle läcka i någon skarv, men ännu så har inte det skett och mattan är nu använd för femte året i rad.

Gör din häst rumsren och lämna ostrött på den biten hästen väljer att ha sin toalett. Jag strör inte på 20-30 cm länst bak i boxen, där bajsar min valack. Lätt att ta ut och alltid rent i övriga boxen. Strör med torv i botten och spån på det. Kisset rinner genom spånen ner i torven. Jag behöver inte ta ut något spån alls under hela vintern, kan desutom återanvända spånen om jag så vill. Tar ut en fin hård kaka med torv och ett litet lager spån varje sommar.

En ponny på ridklubben hade en mjuk plastbalja i sin box som hon bajsade i. Riktigt lätt att mocka hos henne, bara att ta baljan med sig ut och tömma. Hon hade halmbädd för kisset.

Jag skulle inte kunna tänka mig att bara använda en gummimatta utan strö.

INGEN har i princip tipsat om hur de använder sin stallmatta. Ni gillar att kritisera men inte komma med tips och råd på hur det blir bra. Jag har bestämt mig för att skita i stallmatta. Så nu kan ni alla andas ut! Jag kommer ha linströbädd som tidigare.

Jag har gummimatta men strö över.
Däremot vet jag att i Stig h-s stall tog de bort sina mattor då det bildas bakterier och hästarna presterade sämre (trav) å det stärker teorin om att ha bara matta kanske inte är så bra?

Har inte testat men mitt svar får ändå bli no way

Här är väl många i tråden som berättat hur de använder sina gummimattor? Men det är klart, det är ju inga som har sagt att de enbart använder matta utan strö så svaren har kanske inte varit passande?

På förra stället hade de sandgolv, gummimatta, och strö ovanpå. Mjukt och stadigt. Hästarna sov gott.

Gummimatta utan strö ovanpå låter blä. :confused:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 033
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 242
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar