K

Kockan

Ska anlägga ridbana nu till sommaren är det tänkt. När jag var "liten" och red så fanns där en bana med gummiflis. Den frös nästan aldrig ihop utan var bra större delen av året att rida på. Kan man få tag på det nu? Kostnad? För och nackdelar?
Har kollat upp Paddex också, men det blir ganska dyrt eftersom vi bor ganska långt ifrån där det "tillverkas". Frakten blir så dyr...

Sv: gummiflis

tror inte att man får ha gummiflisbanor längre, hade nått med miljön att göra.

Vet ingenting om gummiflis, men PADDEX är helt suveränt :)
Ett jättebra underlag och lagom mjukt. Lättskött!! Sen fryser det inte så lätt.

JÄTTEBRA! :)

Hade för mig att jag hört det någonstans. Men gäller det dem som ska anlägga ny bana bara, eller måste de som har en befintlig bana byta ut sitt underlag nu?

Jag har för mig att man får ha det, men att det är väldigt dyrt att göra sig av med.
Så om man ska "slänga" det så får man betala en hel del.
Men jag är inte säker. Har för mig att jag har läst det här någonstans.

Vi har gummikablar och grejjer på vår ridbana, och den fryser väldigt sent, och är oftast mycket bättre än andras häromkring när det är blött på höst och vår.

Jag tycker gummiflis är kanon.. Jätte bra underlag nästan året runt.. OM det itne blivit för blött så vattnet frusit ihop med gummiflisorna.. Men det blir aldrig som i en annan paddock med käle och annat..

Sen blir det aldrig sådär glebbigt när det har regnat mycke..

OM man nu får ha det fortfarande så sattsa på det.. Toppen! :D

Men blir det inte tugnt om man inte blandar gummit med något?

popeye skrev:
tror inte att man får ha gummiflisbanor längre, hade nått med miljön att göra.
På travbanorna har de gummiflis-gropar. Så det borde man ju få.

det har inte med själva gummit att göra, utan att det ofta var "kabel-rens" och skärpplast som hade malts ner. Miljöverket tyckte det var faligt att få ut koppar och skräpmetaller i naturen.
Själva gummit är nog inte farligt i sig.

Vi hade gummiflis på min gamla ridskolan, och man kunde nästan använda utebanan hela året.

Vi har gummiflis på mitt stall. Helt suveränt!
Vad jag har hört är att man får ha gummiflis om gummit är från fönsterlister och dörrlister m.m. De kemikalierna är tydligen inte skadliga för miljön, detta är vad jag har fått höra, vet ej om det stämmer.
Däremot får man inte ha flis från bildäck eller elkablar.

Ja, VAR FÅR MAN TAG PÅ DET? Någon som har ca-prisuppgifter?

Gå in på www.hastnet.se välj sedan rubrikregister och sedan R och slutligen ridbanor och paddockar .
Bla. Wennbergs åkeri i Värnamo har gummiflis och prisuppgifter. Kom ihåg att priset oftast anges exklusive moms.
Jag är överlycklig över vår gummiflisbana! Helt Super!! :)

Vad kostar det att anlägga Paddex?
Vad fick ni betala?
Det låter som jätte bra underlag, våra grannar har en mycket dålig ridbana som är alldeles för mjuk att rida i.

Maila dem och fråga! Det beror ju på vart du bor (de har egna billigar transporter) och hur mycket du ska ha! Gå in på www.paddex.se och ta kontakt med en av deras säljare för en prisuppgift! De är VÄLDIGT trevliga och hjälpsamma och svarar på alla dumma frågor man har! *ler*

Kockan skrev:
Ska anlägga ridbana nu till sommaren är det tänkt. När jag var "liten" och red så fanns där en bana med gummiflis. Den frös nästan aldrig ihop utan var bra större delen av året att rida på. Kan man få tag på det nu? Kostnad? För och nackdelar?
Har kollat upp Paddex också, men det blir ganska dyrt eftersom vi bor ganska långt ifrån där det "tillverkas". Frakten blir så dyr...
De flesta kommuner tillåter INTE gummiflis i paddockar/ridbanor långre p.g.a. det bly som finns i fliset. Tyvärr....suveränt som underlag...

mvh
Carina

Det är inget bly i det gummifliset vi har.
Vi har flis från bla. billister och fönsterlister och det gummit får man ha.
Är det kabelflis du tänker på när du säger att det finns bly i?

vi har gummiflis på våran bana. Verkligen super. vi har kunnat rida där hela vintern utan problem. Det flis vi har var bara från fönsterlister eller något sånt där tror jag och alltså fullt tillåtet. Det som inte är tillåtet är kabelflis...

Jag kan absolut rekommendera att ha gummiflis.

Lussitago skrev:
Det är inget bly i det gummifliset vi har.
Vi har flis från bla. billister och fönsterlister och det gummit får man ha.
Är det kabelflis du tänker på när du säger att det finns bly i?
Tyvärr finns det blyrester även i gummifliset.....

mvh
Carina

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 923
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka