Gummibett Till Unghästar?

M

miiirka

Vad tycker ni om gummibett till unghästar i utveklande stadier såsom inridning. Gummibett? Tyck till!!:D:rofl: :rofl:
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Vad tycker ni om gummibett till unghästar i utveklande stadier såsom inridning. Gummibett? Tyck till!!:D:rofl: :rofl:

jag tycker nästan gummibett är värre än vanligt, räcker det inte med att bettet i sig förknippas med mat? så fort hästen har något i munnen förknippas det på något sätt med mat...då blir det ju bara värre om man har ett gummibett med äppelsmak till exempel.
Dock är jag emot hela bett idéen, gör det mesta i grimma med mina hästar, sällan jag har träns.
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Håller med ovanstående om att det kan förknippas med mat.... inte bra.
Sen tycker jag det är dumt ifall hästen tuggar på bettet och det blir små skarvar...
Gör då detta ont på hästen eller på ngt sett är obehagligt för hästen förknippar den ju det med bettet...
Nu är jag inte så bra på det här men det är iaf min teori. :)
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Men gummibett är ju bra om hästarna tex har en tand som gör ont för då kan ju hästen inte ha tre delat eller två delat, om tanden gör ont och ska tas bort. I det fallet är gummibett bra tycker jag.

Men sedan behöver man ju inte ha smak på gummibettet. ;)

Jag vet inte vilken sida jag ta : gummebett eller inte gummibett.
Får väl se.... =)

:p
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Jag är inte överförtjust i gummibett, av några olika anledningar.
•Det är oftast tjockare än vanliga bett
•Är det inte metallkärna i så kan bettet bitas av
•Det kan ge brännsår

Jag har vanligt 3-delat bett i metall till min unghäst, till de övriga också. Det funkar mycket bra. Prova med det enklaste först och se om det funkar :)
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Nej, inga gummibett till unghästar. Vi har först ett checkbett sedan ett tredelat.
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Jag rider min unghäst med tredelat sweet iron. det går iaf hon bra på. Har inte provat gummi på henne, tycker dom är för tjocka och ligger dåligt i munnen..
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Gummibett undviker jag så långt det går, på alla hästar...

Men visar hästen att den inte gillar de vanliga metallbetten så provar jag såklart. Hästen får bestämma!:)
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Använder novabett (smala syntet utan metallkärna, mjuka och böjliga) som första bett till unghästar när de bettvänjs och lär sig bettets inverkan. Oftast så tycker unghästarna det är obeghagligt om bettet slår emot tänderna först vid på/av tränsning och även om de leker med dem i munnen och får det mellan tänderna. Dessutom så borde det vara väldigt obehagligt om vargtänder är på väg upp/redan uppe och hästen har metallbett på dem. Dessutom större risk att skada vargtänderna med metallbett och orsaka stor smärta och skador.

Givetvis ska ju tänderna tas bort men det är inte alltid man märker dem direkt, min har små små mm breda på båda sidor och helt plötslig ngn vecka senare (har bättre rutin på att kolla tänderna nu, trodde inte det gick så fort :o) så var den ena mkt större och hade kommit upp en bra bit.

I vårat fall behövde vi dessutom skjuta upp tandkollen ngra veckor eftersom körtränaren helst inte ville att vi skulle köra in honom bettlöst, då hade vi novabett på de tillfällena och bettlöst hemma vid annat arbete. Men då hade vi självklart kollat och inte sett ngra större problem i munnen, alltså inget akut.
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Använder novabett (smala syntet utan metallkärna, mjuka och böjliga) som första bett till unghästar när de bettvänjs och lär sig bettets inverkan. Oftast så tycker unghästarna det är obeghagligt om bettet slår emot tänderna först vid på/av tränsning och även om de leker med dem i munnen och får det mellan tänderna. Dessutom så borde det vara väldigt obehagligt om vargtänder är på väg upp/redan uppe och hästen har metallbett på dem. Dessutom större risk att skada vargtänderna med metallbett och orsaka stor smärta och skador.

Givetvis ska ju tänderna tas bort men det är inte alltid man märker dem direkt, min har små små mm breda på båda sidor och helt plötslig ngn vecka senare (har bättre rutin på att kolla tänderna nu, trodde inte det gick så fort :o) så var den ena mkt större och hade kommit upp en bra bit.

I vårat fall behövde vi dessutom skjuta upp tandkollen ngra veckor eftersom körtränaren helst inte ville att vi skulle köra in honom bettlöst, då hade vi novabett på de tillfällena och bettlöst hemma vid annat arbete. Men då hade vi självklart kollat och inte sett ngra större problem i munnen, alltså inget akut.

:bow:Nova bett låter väldigt bra , kollade upp deras hemsida. Och det lät bra. Ska ta o kolla upp bettet!! =) Ska ringa dit också och få reda på mer om bettet.
Nu jar jag ett vanligt tredelat guldbett till min treåring =)
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

:bow:Nova bett låter väldigt bra , kollade upp deras hemsida. Och det lät bra. Ska ta o kolla upp bettet!! =) Ska ringa dit också och få reda på mer om bettet.
Nu jar jag ett vanligt tredelat guldbett till min treåring =)

Mässing? Guld låter dyrt ;)
Mässing är väl inte bra för hästar med oroliga munnar, vill jag minnas?!
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Mässing? Guld låter dyrt ;)
Mässing är väl inte bra för hästar med oroliga munnar, vill jag minnas?!

Det är väl synd för hästar med oroliga munnar som andvänder mässing bett!
Och om du trodde att jag hade ett guldbett, så ska jag rätta mig. Jag tänke på färgen på bettet och tänkte skriva guldfärgatbett.

Och det låter som om du tror att jag har en unghäst med orolig mun?
:confused:
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Det är väl synd för hästar med oroliga munnar som andvänder mässing bett!
Och om du trodde att jag hade ett guldbett, så ska jag rätta mig. Jag tänke på färgen på bettet och tänkte skriva guldfärgatbett.

Och det låter som om du tror att jag har en unghäst med orolig mun?
:confused:

Jag anade att du menade mässing.
Det jag menade med det jag skrev är att jag personligen inte skulle välja att introducera ett "svåraccepterat" bett för en unghäst om det inte var nödvändigt.
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Jag anade att du menade mässing.
Det jag menade med det jag skrev är att jag personligen inte skulle välja att introducera ett "svåraccepterat" bett för en unghäst om det inte var nödvändigt.

Okej!
Vad andvänder dudå ?
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Jag satte på äppel bett på min 3 åring förra veckan, ett rakt sådant. Efter tömkört honom så var han aldeles sårig i mungipan, antingen brännsår eller klämsår. Aldrig mer ett sådant bett på en unghäst.

Mvh hanna
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Jag tycker det är bättre att ha ett vanligt bett.
Unga hästar brukar tugga på bettet endel, och då går gummit lätt sönder, och det skapar vassa kanter - vilket innebär att du måste byta bett ganska ofta = dyrt för din del ;)
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

HannaPP, det var ett jättebra konkret exempel, tack för det inlägget!! :idea: Men vad för slags äppelbett andvänder du?

Nova bett är inte som ett vanligt gummibett, har kollat upp det och det verkar ganska bra och hittade väldigt många som andvände nova bettet! Till unga som gamla hästar. Och det har hållt bra för dem!
Förutom för en häst som tuggar o tuggar o tuggar , hårt och mkt så det blivit ojämnt, som nu rids på hackamore!
Men han kan inte ha vanligt bett heller, för det blir som flisor/bitar som lossnar eller hur jag nu ska beskriva det. Det blir som groppar i betten, men det var ju då den pållen =)

Så nova bett är något jag tror att man kan lita på ;)
 
Sv: Gummibett Till Unghästar?

Nej inga gummibett. Jag varierar mellan bettlöst träns och ett smalt tredelat till min treåring och han trivs bra med det.
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 621
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp