M
miiirka
Vad tycker ni om gummibett till unghästar i utveklande stadier såsom inridning. Gummibett? Tyck till!!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad tycker ni om gummibett till unghästar i utveklande stadier såsom inridning. Gummibett? Tyck till!!![]()
![]()
Använder novabett (smala syntet utan metallkärna, mjuka och böjliga) som första bett till unghästar när de bettvänjs och lär sig bettets inverkan. Oftast så tycker unghästarna det är obeghagligt om bettet slår emot tänderna först vid på/av tränsning och även om de leker med dem i munnen och får det mellan tänderna. Dessutom så borde det vara väldigt obehagligt om vargtänder är på väg upp/redan uppe och hästen har metallbett på dem. Dessutom större risk att skada vargtänderna med metallbett och orsaka stor smärta och skador.
Givetvis ska ju tänderna tas bort men det är inte alltid man märker dem direkt, min har små små mm breda på båda sidor och helt plötslig ngn vecka senare (har bättre rutin på att kolla tänderna nu, trodde inte det gick så fort) så var den ena mkt större och hade kommit upp en bra bit.
I vårat fall behövde vi dessutom skjuta upp tandkollen ngra veckor eftersom körtränaren helst inte ville att vi skulle köra in honom bettlöst, då hade vi novabett på de tillfällena och bettlöst hemma vid annat arbete. Men då hade vi självklart kollat och inte sett ngra större problem i munnen, alltså inget akut.
Nova bett låter väldigt bra , kollade upp deras hemsida. Och det lät bra. Ska ta o kolla upp bettet!! =) Ska ringa dit också och få reda på mer om bettet.
Nu jar jag ett vanligt tredelat guldbett till min treåring =)
Mässing? Guld låter dyrt
Mässing är väl inte bra för hästar med oroliga munnar, vill jag minnas?!
Det är väl synd för hästar med oroliga munnar som andvänder mässing bett!
Och om du trodde att jag hade ett guldbett, så ska jag rätta mig. Jag tänke på färgen på bettet och tänkte skriva guldfärgatbett.
Och det låter som om du tror att jag har en unghäst med orolig mun?
![]()
Jag anade att du menade mässing.
Det jag menade med det jag skrev är att jag personligen inte skulle välja att introducera ett "svåraccepterat" bett för en unghäst om det inte var nödvändigt.
Okej!
Vad andvänder dudå ?