V

vick

Jag har just köpt en ridskolehäst som nästan bara har blivit riden med pessoabett innan :eek: Jag undrar om det då skulle vara bra att rida med gummiband så att han sänker nacken eftersom att jag hatar att rida med pessoabett... Nu har jag ett tredelat eggbett som är rätt tjockt och han reagerar faktist bättre på det (*hum* om man kan rida vill säga ;)) men det är svårt att få honom att gå i form. I skritten och traven går det ibland men i galoppen är det svårt... Hoppas någon kan ge mig svar på detta :D

Sv: Gummiband

Form är inget som uppnås genom att förmå hästen att böja på nacken, som du förhoppningsvis vet.

När hästen rids på ett korrekt sätt kommer hästens huvud automatiskt att hamna på "rätt" plats utan att du behöver vare sig slita och dra i pessoabett, gramaner eller annat.

Om din häst länge har ridits felaktigt på pessoabett skulle jag kunna tänka mig att den behöver ridas kraftfullt framåt med fokus mest på bjudningen till en början. Rid den framåt för säte och skänkel mot en stadig och förtroendeingivande hand som inte håller på och joxar en massa. Huvudet får vara där det vill, koncentrera dig på bjudningen.

Som gammal ridskolehäst behöver din häst säkert stärkas och byggas upp en del innan det är rimligt att du förväntar dig att den skall jobba stadigt i form i alla gångarter.

Mitt förslag (utifrån det lilla jag vet och utan att ha sett dig&din häst) är att du börjar med att jobba hästen framåt, skapa framåtbjudning och kvickhet hos din häst och sedan går vidare med tempoväxlingar, övergångar och allmänt uppbyggande arbete i skog och mark (backar, kanske pulsa i snö eller vatten), lite bommar och en bra tränare- så kommer formen sitta där den ska innan du vet ordet av!

Gummisnoddar och annat är inte fel att använda, men ta hjälp av en tränare som kan vägleda dig i om, hur och när ev. hjälpmedel skall appliceras.

Min egen grundtanke är att först börja arbeta utan hjälptyglar, knepiga bett och liknande och sedan- om man i ett senare skede tycker att man behöver lite hjälp på traven rådgöra med tränare om ev. hjälpmedel.

Senast ändrad:

Jag har tränat på övergångar, sidvärsrörelser och att korta galoppen nu i ca en vecka jag har också ridit ut två gånger. Men han är lite stark eftersom att han är en haflinger och jag skulle järna vilja får honom att sänka nacket något i galoppen eftersom jag då får en känsla av att han lyssnar bättre då. Jag hade inte tänkt att ha den så hårt spänd utan bara så att han blir lättare i just galoppen :) Anars är han jättesnäll...

Det är väldigt kort tid du har övat på övergångar osv, ha lite tålamod, det tar tid att bygga upp en häst.

Jag skulle inte använda gummisnodden i onödan. En av hästarna på ridskolan gick med snodd under en längre tid och när de erfarna sen red honom utan så hängde han nåt otroligt i handen eftersom han var van att hänga i snodden.

Som Gimlan säger tar det längre tid än en vecka att få resultat. Fortsätt träna du så kommer det säkert gå bra :) Lycka till!

Ge hästen tid. Du verkar ju vara på rätt väg i och med att hästen verkar trivas med nytt bett och som jag förstår, söker bettet i både skritt och trav. Det är ju jättebra. Fortsätt jobba sakta men säkert så kommer det i galoppen också. Hästen måste ändra sitt sätt att använda sin kropp och det tar tid för kroppen att anpassa sig. Ta det riktigt långsamt så kroppen hinner med.

Ligger mycket i det du skriver. Jag har också köpt en häst som gått på ridskola och haft pessoabett. Jag köpte ett tredelat med d-ringar för att få lite hävstångseffekt. Sen red jag för instruktör två gånger i veckan och fick hjälp med att omskola från ridskolehäst. Insåg då att hästen jag ridit i flera år hade andra gångarter än på ridskolan. Fick också öva att rida mycket på lång tygel och använda vikten för att träna upp hästens känslighet.

jag har ju ridit honom på ridskolan också, innan jag köpte honom. Han svarar okej på skänkeln men övergångar har jag fått tips på att man ska träna på för att få hästen att lyssna aktivt på ryttaren, annars kan man ju inte träna så mycket annat än svängar, det gör att hästen lätt blir uttråkad!

Vad får dig att gilla gummisnodden mer än pessoabett?

Om hästen inte går i form i galoppen så använd mer säte.
Är den inte van att gå i rätt form så har den heller inte så mkt muskler, och muskler får inte hästen av att bli indragen i nacken.

Jag red också min häst på ridskolan i flera år innan jag köpte henne.

Jag la fokus på att träna upp hästens känslighet och få fram hennes gångarter.

Gummisnodd är det värsta min häst, hon använder hela ridpasset till att slåss emot den. Någon gång har jag använt thiedemanntygel på henne, den gillar hon bättre för den slutar verka när hästen går rätt.

Pessoabettet är mycket skarpare bett... Och jag har sett många andra som är jätteduktiga ryttare rida med gummiband, så jag fattar inte varför det kan vara så himla hämskt om man inte har det så hårt spänd, igår red jag ut med gummibandet, och hade det kanske spänt tre cm i slutet, då blev han mycket lungnare och han värkade inte bry sig så mycket om gummibandet!:)

Varför gillar inte ni gummibandet??:confused:

Jätteduktiga ryttare som rider med snodd? Du, då är dom nog inte så duktiga ändå! ;) Kan man inte rida en häst i form utan gummisnodd så kan man det inte med heller.

Och du tror inte att gummisnodden är lika skarpt som ett pessoa?
Skillnaden är ju att pessoat är det handen som avgör - dvs är du hård i handen blir pessoat hårt. Är du mjuk så är inte pessoat så farligt.
Gummisnodden är ALLTID hård och ger lixom aldrig någon eftergift, snarare tvärtom.
Vissa inbillar sig att det ger eftergift bara för att det har en gummieffekt, men den ger ju bara eftergift om hästen HÄNGER i munnen och det är ju absolut ingenting man vill eftersträva.
Det är lixom inte böjen på nacken man vill ha fram - det är eftergift i munnen.

Om du nu promt måste använda gummisnodd ska du verkligen inte ha det när du rider ut!! :confused:
Den ska användas korta stunder efter att hästen blivit väl uppvärmd (i rätt form), och det ska BARA användas när du rider aktivt och korrekt.

Varför slänga på hästen gummiband direkt? Som någon sa, det tar tid att bygga upp en bra häst. Går den inte i form så får man träna fram det. Mycket bättre än att fuska fram det. Och som nästan alla andra sagt, form är inte att böja på nacken. (:

Jag brukar vara väldigt mycket emot hjälptyglar övurhuvudtaget, eftersom man har ju set vissa skräckexempel så att säga ;) Så nu vil jag verkligen inte använda någonting som jag inte exakt vet hur den fungerar, eller i sällskap med någon som gör de. Jag tror att det skulle vara dumt att använda snod som det första du gör, eftersom du ville bygga upp musklerna, och då antar jag att du ville bugga upp mer "rätt" muskler, en snodd gör mer att den går på framdelen än med bakbenen så du får fel del av hästen uppbyggd. Det är vad jag tror, kan ju lika gärna vara ute å cykla ;)

Jag skulle bara rida framåt och inte göra sammsak varje dag. Bara få bjudning och glädje. En sak som jag har använt är en hjälptygel när jag longerar, men tack vare mitt minne som nog är sämre än en alldaglig guldfisk så kommer jag inte ihåg vade den heter. Kan försöka beskriva ;)

Den är i samma rep som en repgrimma, och är dubbelvikt, de sitter även fast ett typ spännbandssnöre som är kort, inte riktigt spännband men ungefär, det är detta korta snöre som sitter på mitten av repet som man fäster i en gjord. Sen tar man repändarna genom bettringarna och fast i gjorden. De är den hjälptygeln jag tror mest på för att bygga upp muskler, eftersom den inte sitter fast i bettet, hästen kan ju springa med huvudet uppe i himmlen, men de blir ju ganska obekvämt, så den går ganska fort ner med huvudet, antingen i typ form position eller va man ska kalla det eller så ner med huvudet ännu längre å sträcker ut ;) Det är med den jag har sett mest resultat, i alla fall av dom tyglar jag har erfarenhet av =)

Jag vet inte om jag kanske är för trött, men jag förstod inte alls :p Du skulle inte kunna måla hur den sitter?

Håller med de andra som svarat. Gummibanden drar bara in huvudet mellan frambenen och inget mer med det tycker jag, tyvärr.. Lägg mycket tid på varierad träning en längre tid istället o se vad som händer. Testa att jobba henne från marken o se vad som händer då? Det kan hjälpa henne att hitta sin egen form och balans.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama