Sv: Gummiband
Jag brukar vara väldigt mycket emot hjälptyglar övurhuvudtaget, eftersom man har ju set vissa skräckexempel så att säga
Så nu vil jag verkligen inte använda någonting som jag inte exakt vet hur den fungerar, eller i sällskap med någon som gör de. Jag tror att det skulle vara dumt att använda snod som det första du gör, eftersom du ville bygga upp musklerna, och då antar jag att du ville bugga upp mer "rätt" muskler, en snodd gör mer att den går på framdelen än med bakbenen så du får fel del av hästen uppbyggd. Det är vad jag tror, kan ju lika gärna vara ute å cykla
Jag skulle bara rida framåt och inte göra sammsak varje dag. Bara få bjudning och glädje. En sak som jag har använt är en hjälptygel när jag longerar, men tack vare mitt minne som nog är sämre än en alldaglig guldfisk så kommer jag inte ihåg vade den heter. Kan försöka beskriva
Den är i samma rep som en repgrimma, och är dubbelvikt, de sitter även fast ett typ spännbandssnöre som är kort, inte riktigt spännband men ungefär, det är detta korta snöre som sitter på mitten av repet som man fäster i en gjord. Sen tar man repändarna genom bettringarna och fast i gjorden. De är den hjälptygeln jag tror mest på för att bygga upp muskler, eftersom den inte sitter fast i bettet, hästen kan ju springa med huvudet uppe i himmlen, men de blir ju ganska obekvämt, så den går ganska fort ner med huvudet, antingen i typ form position eller va man ska kalla det eller så ner med huvudet ännu längre å sträcker ut
Det är med den jag har sett mest resultat, i alla fall av dom tyglar jag har erfarenhet av =)