Gummiband om bakbenen

Madeira

Trådstartare
Jag såg ett klipp på insta där en dressyrhäst hade ett gummiband fäst vid sadelgjorden som gick bak om rumpan/bakbenen.
Jag misstänker att tanken med gummibandet är att hästen ska sätta benen mer under sig. Men nu till min fråga, hur påverkar detta hästens form? Hjälper eller stjälper i längden? Vad vet/tror ni?

Det är väl det där equiband eller vad det heter? @Waco hade ett sådant har jag för mig. Kommer inte det från Tellington -Jones TTouch metod från början egentligen? Hon hade en elastisk linda på samma sätt.

user6a.jpg

http://equicoreconcepts.com/guide.html

Var det en sånhär?

Inget som jag skulle ge mig på. Men om jag fattar rätt är tanken att hästen ska bli mer medveten om sin kropp.

Jag är rätt skeptisk till hur bra det funkar. Men en vän som är veterinär brukar rekommendera det till konvalescentpatienter och hon har märkt tydlig förbättring på dom. Så funkar kanske ändå.

Jag är rätt skeptisk till hur bra det funkar. Men en vän som är veterinär brukar rekommendera det till konvalescentpatienter och hon har märkt tydlig förbättring på dom. Så funkar kanske ändå.

Intressant! Vet du vid vilken typ av skada?

Jag kör med en vanlig elastisk benlinda knuten i sadelgjorden :) Detta gör inte att hästen trampar längre in under kroppen utan motståndet hjälper hästen att aktivera magmusklerna för att hjälpa hästen att jobba med bålen på rätt sätt - vilket i sig gör att hästen successivt börjar vinkla om bäckenet. Mycket effektivt på hästar med ryggproblem!

Funderat på om man ska testa det på min häst i tömkörningen, hur hårt ska den elastiska linda vara spänd ca? Bara ligga emot så de inte glappar eller så spänt att man inte får plats med mer än en eller två handsbredder då man töjer ut den?

(Rygghäst som inte får ridas, vore trevligt om det kunde hjälpa henne bli mer medveten om rumpan och använda magmusklerna.)

Det är för att öka kroppsmedvetenheten och ska inte vara hårt spänd. Har inte provat själv eftersom jag tror att min kanske blir rädd, men har läst LTJs böcker och det verkar som en bra ide.

Sen tog Pessoa konceptet och gjorde om det till ett tortyrredskap där hästen knyts ihop och blir ryckt i munnen hela tiden... :down:

Jag förstår inte syftet riktigt. Men så är jag väl en surkärring. ;)
Jag känner bara "varför inte lära sig rida?".
Det tar inte många pass för en bra tränare att lära sig rida så man får den effekt tex Equiband ger.
Och då kan man rida även utan bandet på sen. Och har lärt sig och förstått något om ridning, utbildning.

Rider man bra i övrigt kan sånt ge lite bra effekt. Gör man det inte blir det som med alla hjälptyglar etc. Det räcker inte.

Jag blir så förvånad över att man anser sig behöva sånt tingeltangel ärligt talat. Och lite ledsen. IOM att det innebär att kunskapen måste vara på väg att dö ut.
Sorry!

Det tar inte många pass för en bra tränare att lära sig rida så man får den effekt tex Equiband ger.
Och då kan man rida även utan bandet på sen. Och har lärt sig och förstått något om ridning, utbildning.

Rider man bra i övrigt kan sånt ge lite bra effekt. Gör man det inte blir det som med alla hjälptyglar etc. Det räcker inte.

Jag blir så förvånad över att man anser sig behöva sånt tingeltangel ärligt talat. Och lite ledsen. IOM att det innebär att kunskapen måste vara på väg att dö ut.
Sorry!
Jag får ju iofs inte rida hästen längre men är för dålig på tömkörning för att hästen ska jobba med hela kroppen. Letar tränare men om ett band kan vara ett hjälpmedel för oss tills man har den kunskapen och timingen som krävs så är det bara bra :).

Sorry!
Som massör så ser jag detta som en ren sjukgymnastisk grej som man använder i rehabiliterande syfte. Inget man sysslar med 'bara för att' utan jag tycker att man borde Veta Varför man använder det. Hur och vilka muskler det påverkar och hur man bör använda det.
Jag förstår din tanke om den utdöende kunskapen för även jag tycker att man bör (och kan)klara av en rehabilitering av sin häst utan 'saker' att hänga på den. Men de facto är att det finns Många ryttare som saknar känslan. De Kan inte rida sin häst i balans och de känner framförallt inte Hur hästen använder sin kropp. Det är det som gör det så viktigt med kunskapsspridning...

Allmänt svar till alla och ingen.

Om det är till för rehab borde det gå att jämföra med sådan där elastisk tejp som används till människor. Jag fick det till min axel för några månader sedan. Efter två omgångar tejp hade min hållning ändrats så pass att jag kunde börja med övningar. Att säga att man inte ska ta den typen av genvägar vid rehab tycker jag låter udda.

Det skulle vara intressant att höra hur Bucks häst svarar på detta. Tejpen hjälpte mig ur en situation jag varit i över ett år, på bara några veckor.

Allmänt svar till alla och ingen.

Om det är till för rehab borde det gå att jämföra med sådan där elastisk tejp som används till människor. Jag fick det till min axel för några månader sedan. Efter två omgångar tejp hade min hållning ändrats så pass att jag kunde börja med övningar. Att säga att man inte ska ta den typen av genvägar vid rehab tycker jag låter udda.

Det skulle vara intressant att höra hur Bucks häst svarar på detta. Tejpen hjälpte mig ur en situation jag varit i över ett år, på bara några veckor.
Kinesiotejp är ytterligare ett komplement som även används på häst. Allt detta är sånt som en massör/fysioterapeut använder sig av i sin vardag.
Vissa hästar behöver hjälp med att skapa ett nytt och korrekt rörelsemönster och få hjälp med sin proprioception och där kommer tejp, gummiband och sjukgymnastik in. Att däremot använda gummiband/tejp/whatever utan att ha haft ute en sjukgymnast som känt igenom hästen, sett den i rörelse och sedan gett ett rehabprogram med en uppföljning, DET ska man akta sig för då risken att man stjälper finns.
Det är ju hjälpmedel som 'skyndar på' sånt som man faktiskt genom korrekt ridning/stretchning/massage kan uppnå men det kan ta lite längre tid.

Ja det är definitivt inte till för att få mer lyft i bakbenen på en dressyrhäst, men som jag skrev för ökad kroppskännedom. Hela LTJs filosofi handlar ju typ om relaxation&rehabilitation.

Som med många externa hjälpmedel så kan det väl vara en bra hjälp i vissa sammanhang definitivt om den som använder det - ffa i både utbildnings och rehab syfte då verkligen förstår varför det används och vad som
Isåfall eftersträvas .

Om man enligt egen utsago tex har en ryggskadad häst, och samtidigt säger att man är dålig på att tömköra/inte gjort det särskilt mycket .

Då tycker jag ett sånt här medel blir ytterst tveksamt. Vilket jag tycker säger sig självt och flera andra även påpekat .

Jämförelsen med tejp på människa blir ju inte riktigt parallell heller. Där styrs ju inte vi som använder det av någon annan som bestämmer och begränsar hur vi får/ska röra oss . Än mindre utifrån någon som dessutom styr och begränsar oss samtidigt som de inte riktigt vet vad de vill med styrandet och hur de styr och när och varför .

Senast ändrad:
Jag har bara sett en enda med detta på. Det var för 25 år sedan på en hingst. Ryttaren menade att han behövde bli medveten om sin kropp. Typ. Sedan kom Pessoaselen. Den är helt
OK om man bara har den bakre delen på. Jag tyckte att hästen fick ett ryck i munnen i vart steg med komplett sele.

Min finska sjukgymnast använde elastiska lindor runt rumpan på hästar i markarbetet för att få en bättre buk-ryggmuskelaktivitet. I Finland är det ofta specialutbildade 'människosjukgymnaster' som behandlar hästar, inte equiterapeuter som i Sverige. De här lindorna satte han på vid avsuttet arbete över upphöjda markbommar. Jag tycker det är en bra övning och gör den ibland med mina hästar.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar