Guldfasanerna

Eller hur! Flickorna också faktiskt, jag ska ta några finare närbilder på dem med. :heart Och det orangea är mycket skarpare i verkligheten, jag har svårt att göra Prim rättvisa i bild har jag märkt men de senaste bilderna stämmer rätt bra.
Är det två hanar och två honor?
 
Jag är kanske, nästan ungefär 50% säker på att Dandelion är en höna - fast det trodde jag om Daffodil också sedan hörde jag hen väsa åt Prim igår och det kan tydligen bara tuppar göra. :D
Kan det bli problem om det är en höna och tre tuppar?
 
Kan det bli problem om det är en höna och tre tuppar?
Absolut, då måste jag omplacera hönan. :( Så jag hoppas att det absolut inte blir sämre ratio än 2+2 i alla fall, och även då får vi se om det fungerar. I så fall blir det en av tupparna som kan måsta åka om det bråkas för mycket.

Edit: jag har i alla fall ett jättefint hem som väntar om det blir en höna som måste flytta. :heart Inte så långt härifrån.
 
Jag gillar att de på något vis ser ut som Barbapappa.😅🥰
Dandelion.
20240824_122840.jpg
 
Det känns verkligen som Oktober ute idag och har gjort under ett par veckor nu, så jag försöker inspirera mig själv till att bygga ett vettigare hus till fåglarna. Det lilla de har duger inte och de använder det inte särskilt frekvent heller - generellt gillar de att sova högre upp och nuvarande huset står på marken.
Vi får se vad jag lyckas snickra ihop. Det lär hur som helst inte bli färdigt ikväl, men om jag skriver det här får jag väl tummen ur röven i alla fall! :D
 
Så himla fin!

Min sambo vill nog ha fasaner på riktigt efter att den där Tuppen adopterade oss som familj.
Jag tror att jag också vill ha det nu.
Prova! Förbered dig på magsår! :D

Nej, skämt åsidor låter det ju jättetrevligt! Ni verkar bo perfekt till!
 
Nu har småfasanerna ääääntligen fått ett litet gräsområde till sin bur också och de är så himla nöjda, men någonstans i processen har Dandelion gjort illa benet. Hon var ganska rejält halt när jag var uppe för ett par timmar sedan men jag tog in henne i huset och hon la sig i höet. Kollade igenom benet och kunde inte hitta någonting så jag hoppas att hon känner sig lite bättre när jag cyklar upp ikväll. :heart
Alltid är det något! Min finaste höna. :(
Tog av sadeln på Buttercup också i förhoppning att de nu är så distraherade att de låter honom vara. Den hade börjat skava en del på vingarna men fjädrarna under har vuxit som bara den!
 
Jag gav för övrigt upp mitt hemmabygge till hus och beställde en kaninbur som jag kan modifiera istället. :D
Jag smäller upp den här och tar bort gallerdörrarna samt innerväggarna på båda våningarna. Täcker förmodligen gallret på kortsidan så har de två våningar med mysiga och avskiljda hus inför vintern ifall de inte vill samsas i bara ett.
1724864016797.png


Edit: det innebär också att om någon behöver skiljas ut kan jag göra det inne i buren. Bara att sätta på en gallerdörr igen!
 
Vi har ju en som flyttat in spontant.
Så det verkar redan fungera jättebra.
Den kommer och tigger jordnötter på morgonen och blir sur och jagar efter oss om vi inte levererar.
Kul fåglar det där.
Min kompis har ett gäng ringfasaner som bor i hennes hästhage (det är inte SÅ dumma, ingen får ju skjuta dem där. ;) ) och de kommer springande för sin andel havre när hästarna får mat. Klagar högt om de inte får!
De har dessutom kläckt en andra omgång ungar i år. I början av sommaren fick en av hönorna bara en kyckling som senare försvann, men den här gången har hon fyra och vaktar dem visst som en hönsmamma ska. :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp