Guldfasanerna

😅 De var inte så imponerade. Duvan följer nu efter mig.
Med en annan fågel i närheten syns det bättre hur stora de verkligen har blivit också!
20240727_181927.jpg
 
Jag har inte postat för att jag är lite upprörd. Det har inte varir en särskilt trevlig djurmånad för mig och nu plötsligt, igår började småfasanerna från ingenstans äta varandras fjädrar. :( Från de härliga bilderna i Söndags till det här bara över natten:
20240730_194348.jpg


Jag fick isolera Buttercup som börjat blöda efter allt fjäderätande och därför blev pickad på på riktigt. Jag har precis varit upp igen och släppt ihop dem med lite lilaspray på såret och preppat buren med sjutusen andra saker att picka på och äta, men känner mig lite maktlös.
De MÅSTE hjälpa mig med en större bur nu. Jag har primat allt jag kan i foderväg - alla jag frågar säger att det dels är ett fasanproblem (jättevanligt hos ungfåglar) men också att lösningen är större inhägnad.
 
Jag har verkligen gråtit mig rödögd över fasanerna ikväll, jag vet inte vad jag ska göra? Det går ju så illa så fort och jag vet inte ens vad som plötsligt hände.
Men med sömn på saken får jag helt enkelt ta diskussionen med folket runt omkring imorgon. Var de höns skulle jag helt enkelt släppa ut dem på gräset (och jag tror faktiskt inte att fasanerna skulle fara långt heller.), men jag är ju inte där hela tiden och de är så himla små. (även om jag tycker att de är stora!)

Men som en passus har vi också fortfarande den här pajasen:
 
Jag har verkligen gråtit mig rödögd över fasanerna ikväll, jag vet inte vad jag ska göra? Det går ju så illa så fort och jag vet inte ens vad som plötsligt hände.
Men med sömn på saken får jag helt enkelt ta diskussionen med folket runt omkring imorgon. Var de höns skulle jag helt enkelt släppa ut dem på gräset (och jag tror faktiskt inte att fasanerna skulle fara långt heller.), men jag är ju inte där hela tiden och de är så himla små. (även om jag tycker att de är stora!)

Men som en passus har vi också fortfarande den här pajasen:
Nu är det nog din duva.
Tycker i alla fall duvan.
 
Jag har varit upp tillfåglarna och alla mår bra. Ingen ser värre ut än igårkväll. :heart De har fått levande syrsor och blåbär och allt jag kan tänka mig för att hålla dem sysselsatta. Har också sparkat på pojkarna om utbyggnaden.
 
Namnförslag till duvan? Jag antar liksom att han tänker stanna kvar vid det här laget - jag har skickat flera mail till registreringen och inte fått några svar.
Jag gillar Norman eller Dave (inspirerad av en liten tax. 😅 ).
 
Namnförslag till duvan? Jag antar liksom att han tänker stanna kvar vid det här laget - jag har skickat flera mail till registreringen och inte fått några svar.
Jag gillar Norman eller Dave (inspirerad av en liten tax. 😅 ).
Dave the Dove :D

Edit: Är dove och pigeon utbytbara ord, eller är det olika sorters fåglar? Menade inte att förnärma om hen inte är en dove...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Djur Har två hönor sedan tidigare. I somras fick vi en tupp av en "granne" och samtidigt 10 ägg, 5 vita och 5 ljusbruna, eftersom vår ena...
Svar
3
· Visningar
3 280
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp