Guldfasanerna

@Sel Tränar du dem att komma på inkallning och sånt? Tänker om de kan vara fria ute när de är vuxna?
De kommer absolut på inkallning i buren men jag skulle inte våga ha dem helt lösa ändå. Inte alla fyra samtidigt i alla fall. :D
Jag hoppas ju att jag ska kunna ta ned någon av de tamare till framsidan av hotellet så att folk kan ta kort med dem och liknande - kanske låta dem flyga till folk som man gör i fågelshower. Det tror jag kommer att funka. Dandelion gillar verkligen att flyga till armen. :)
 
De kommer absolut på inkallning i buren men jag skulle inte våga ha dem helt lösa ändå. Inte alla fyra samtidigt i alla fall. :D
Jag hoppas ju att jag ska kunna ta ned någon av de tamare till framsidan av hotellet så att folk kan ta kort med dem och liknande - kanske låta dem flyga till folk som man gör i fågelshower. Det tror jag kommer att funka. Dandelion gillar verkligen att flyga till armen. :)
Det skulle jag älska som turist :D Eller "bara" möjligheten att vara med någon fågel på ett fint ställe vid hotellet och fotografera lite.
 
Titta på de här spännande små nackfjädrarna! Det är så roligt hur de bara dyker upp lite random sådär. Suddenly feathers! 😅

20240724_124617.jpg
 
Vi har finbesök idag! En liten tävlingsduva har landat och verkar trött, så hen får bo i fasanhörnet, äta och dricka och om hen inte flugit vidare ikväll försöker vi hitta ägaren via ringnumret. ❤
20240725_110754.jpg
 
De kommer absolut på inkallning i buren men jag skulle inte våga ha dem helt lösa ändå. Inte alla fyra samtidigt i alla fall. :D
Jag hoppas ju att jag ska kunna ta ned någon av de tamare till framsidan av hotellet så att folk kan ta kort med dem och liknande - kanske låta dem flyga till folk som man gör i fågelshower. Det tror jag kommer att funka. Dandelion gillar verkligen att flyga till armen. :)
Men åh så coolt! :love:
 
VAD är en tävlingsduva?!
Precis det @Blacksmithfarm skrev. :)
Här kallas de homing pigeons eller racing pigeons och det är jättepoppis runt the Borders. :)

*kl*
Vi hade en racing pigeon som flyttade in på hotellet för flera år sedan. Sir Percival, aka Percy the persistent pigeon! Han kom hela vägen från Newcastle och ägaren försökte hämta hem honom två gånger men gav sedan upp. Han hade ett eget hus med namnskylt och allt ute vid personalens lunch/rökområde och var med oss över ett år, men sedan kom Covid, hotellet stängde och ingen fanns på plats att mata Percy så han flyttade vidare. :heart Förhoppningsvis in hos någon lokal duventusiast.

Vi hade flera som landade vid stallet när jag jobbade där också. Ibland är de bara trötta, men ibland kan det också vara så att de blivit anfallna av en rovfågel och då vågar de inte lyfta igen. Vi fick skicka iväg två stycken med SSPCA då ägarna inte var intresserade (en homing pigeon som inte flyger hem är visst inte värd så mycket för en del?) men oftast kom ägarna och hämtade dem. :) Vi ville inte att de skulle stanna och vila hos oss på grund av katter.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har två hönor sedan tidigare. I somras fick vi en tupp av en "granne" och samtidigt 10 ägg, 5 vita och 5 ljusbruna, eftersom vår ena...
Svar
3
· Visningar
3 280
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp