Ja, jag har ju egentligen en stor möjlighet att låna upp på huset. Har renoverat det (ej belånade pengar, utan har lagt undan på lönen) och huset är värderat till 1,3 miljoner och jag har lån på ca 700’, så jag har ju utrymme, men nu hade jag kunnat bli av med det utan att behöva låna upp, och det hade varit såååå skönt. Och jag har ju aldrig legat så illa till så att jag inte har skött mina betalningar eller sådant, betalar det jag ska den 25
e varje månad, aldrig ett inkasso, och aldrig aldrig kronofogden, utan det som är har ju varit att jag kunnat stå där den 20 varje månad med 50kr på kontot, och det är det jag är såååå trött på.
Planen var att bli av med det nu, sen spara dom pengarna ett år så jag får en större buffert, sen efter det öka på amorteringen på billånet så det försvinner inom 3 år, istället för 5 som jag har nu.
Har räknat på alla utgifter jag har per år, snittat allt, lägger undan samma summa månad efter månad på ett konto där jag betalar räkningar ifrån, på så sätt så blir det ingen skillnad om det blir en dyr månad med mycket utgifter eller inte. Sparkontot rör jag inte, är ingen större summa där, men så att jag klarar mig om det skulle hända något drastiskt. I dagsläget ser jag det bara som en buffert om det händer djuren något. Jag planerar och veckohandlar, handlar efter det som det är extrapris på just den veckan. Jag tjänar idag okej, och har på två år gått upp närmare 4-5000kr i lön. Som det ser ut idag så ska jag kunna spara 6500-8000kr i månaden om jag blir av med detta, beroende på vilken län jag får ut. (Får timlön, och det kan skilja timmar beroende på hur nya månaden infaller) Det var ju nu det skulle vända och jag skulle kunna bygga en större buffert.
Självklart så kanske jag får tänka om om nu detta skulle visa sig bli något alldeles för dyrt på bilen, men helst så vill jag ju undvika det då jag vill bli helt fri från krediter/lån, förutom huslånet då, det har ju varit planen hela tiden..