Gudrun Grisar NU!

Sv: Gudrun Grisar NU!

Hej!

Jag hittade ett flytande järntillskott i lokala mataffäen som heter Active Care flytande järn. Smakar svart vinbärssaft. Fanns i flaska om 250 ml och kostade 83:-.Daglig dos som rekommenderas till barn under 10 år är 5 ml per dag. Jag gav precis lilleman 1 ml.

Han slickade glatt i sig det så uppenbarligen är svart vinbärssaft smaskens om man är en liten bäbygris.

Eva, tror du det e ok att ge honom 1 ml per dag i kanske 3-4 dagar?

/KT

Jag hittade också Blutsaften i affären. :)
Min lilla fick 2 ml som en engångsdos. Det räckte.
Det är även så de andra "riktiga" preparaten fungerar.

Ge din lille plutt 2 ml till och avvakta lite. För mycket järn är inte heller bra.:crazy: Du har ju även jorden till dom.:angel:

Snuttar han ordentligt på Gudrun?
Jag tänkte bara så att hans spene inte går förlorad och börjar att sina.:(

ill dom.:angel:

Jo han är ganska aktiv när det dias...tanken är med de extra mjölkdoserna från min sida att ge honom lite extra ork och kick att dia.

Fast det är kul att se hur kavata de små grisarna är....och hur ordentliga. Från första början har de marscherat in i rätt hörna när de ska göra sina behov och de leker ganska busigt redan. Går man in i boxen och sätter sig på huk kommer de genast fram och kollar in en ganska närgånget. ( Om de inte sover förtstås).

/KT

Senast ändrad:

Lilleman kontrollvägd i gårkväll och idag. Igårkväll vägde han en hel del mer än födelsevikten och i morse ca 25-30 gram mer än igårkväll.

Han börjar bli ganska rund och har inte utståeende ryggrad som han började få innan jag beslöt att börja ge honom lite extra mat.

/KT

Härligt att höra. :)
Du kan nog sluta med ersättningen nu. ;)

Lilleman vikt igår morse 408 g, i morse 463g.

Jag drar ner så att han får en extra slurk endast på morgonen nu istället för 2 ggr per dag.

Ska ge det 2 dagar till för säkerhets skull.

Skönt att krisen verkar vara över.

Förresten.... kultingarna har insett att det är KUL när jag kommer in i boxen. Klia på mage och kinder gillar dom. Sedan leker dom gärna buffningsleker med mina fingrar.

/KT

Grattis:banana::banana::) till de små liven!
Dom är ju bara för söta:love:.
Va kul att det blev en liten bonus gris:).

Lycka till med dom nu. Ser fram emot att se bilder hur dom växer!

MVH Russin8

Grattis:banana:. Tänk att det blev så många prickiga! Ser helt underbart när dom ligger och snuttar...:love:

MVH Russin8

Jag hittade också Blutsaften i affären. :)
Min lilla fick 2 ml som en engångsdos. Det räckte.
Det är även så de andra "riktiga" preparaten fungerar.

Ge din lille plutt 2 ml till och avvakta lite. För mycket järn är inte heller bra.:crazy: Du har ju även jorden till dom.:angel:

Järn kan du ge mycket av.
Protect TorvoJärn Extra hos Lantmännen ska fungera. Räcker ju med en säck.
Annars är väll injektion det lättaste.
Vi använder järnpasta men den finns nog bara i större förpackningar.

Räcker ju med en säck.
Annars är väll injektion det lättaste.
Vi använder järnpasta men den finns nog bara i större förpackningar.

Problemet är att en säck till avsett till minigrisar troligen räcker i 50 år. Dvs man får kasta 95% innan hållbarhetsdatum går ut.

Injektion kan funka men blir rejält dyrt per gris. Dvs inte som i stora stall där veterinären kan skriva ut behovet för 3-4 månader och ett antal hundra kultingar.

Vi använde också järnpasta innan när man fortfarande kunde få tag på rimliga förpackningar.

Men faktum är att den gamla metoden att skyffla in lite grästorvor med jord på fungerar rätt bra i normalfallet.

/KT

liten nål.)

Jag har gott om järnpulver över som fungerar bra. (ferkofer)

En säck är väl inte så dyr, de ska ju ha i ngr veckor. Hittade inget bäst före datum på våra säckar.

Oj, vilka söta bebisar. Både Tulle-grisar och Eva-grisar
:love::love:

Min dotter tyckte att de var väldigt söta. Jag har försökt få henne att vilja ha en ponny, men hon säger: "BARA grisar, ROSA grisar. Sånt som prinsessor har" För allt som prinsessor har är rosa, så är man en riktig prinsessa har man ROSA djur. ROSA grisar. :rofl:

Så ni kan ju känna er som prinsessor flera gånger om! ;)

Oj, vilka söta bebisar. Både Tulle-grisar och Eva-grisar
:love::love:

Min dotter tyckte att de var väldigt söta. Jag har försökt få henne att vilja ha en ponny, men hon säger: "BARA grisar, ROSA grisar. Sånt som prinsessor har" För allt som prinsessor har är rosa, så är man en riktig prinsessa har man ROSA djur. ROSA grisar. :rofl:

Så ni kan ju känna er som prinsessor flera gånger om! ;)

Vilken gullig dotter du har.:love:

Bara för hennes skull så lägger jag in en bild på en äkta cirkusprinsessa.
Låt mig få presentera Rosa (ja, hon kallas så;)) som är den stora stjärnan i Bodils minicirkus.
På den här bilden är hon ca 7 veckor.

rosa.jpg

Jaha nu har enveckas vägningen gjorts... ( I morse).

Största kultingen var nu så stor att han knappast fick plats alls i min största plastbunke! ( Ni vet en sån man vispar grädde i). Av att inte ruiktigt få plats blev han frustrerad och bet mig i fingret med sylvassa små vampyrtänder!

Så jag blev helt lack och gick och hämtade en stor spade och slog ihjäl hela rasket!

/KT

Senast ändrad:

blev ni rädda nu? :D

Han vägde 1240 g den lille vildingen och blev efter vederbörligt nedlugnande tillbakaburen till sin kära gris-mamma!

/KT

blev ni rädda nu? :D

Han vägde 1240 g den lille vildingen och blev efter vederbörligt nedlugnande tillbakaburen till sin kära gris-mamma!

/KT

Visst är det otroligt hur de kan växa så fort. :o Jag tycker det dom likar små vandrande korvar med tretton dubbelhakor nu.:angel:

I dag är det dags för mina pluttar att vägas.
Jag återkommer med en rapport senare.

När de föddes vägde dem största 468 gr & den minsta 386 gr.

Tog några bilder i morse.
Idag är de 1 vecka gamla och ser ut som tjockkorvar.:d

kull281v.jpg

kull281va.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
937
Senast: Migo
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 563
Senast: Lejanna
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 722
Senast: MissFideli
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix