gudfar/gudmor?

N

Naggur

eller faddrar som det heter numera...

Hur ska man kunna välja vem man vill ha som fadder till sitt barn?

hur tänkte ni?
 
Sv: gudfar/gudmor?

eller faddrar som det heter numera...

Hur ska man kunna välja vem man vill ha som fadder till sitt barn?

hur tänkte ni?

Tror jag kommer kalla det fadder eller så, eftersom jag inte är minsta kristen, men vill ha dop för släktens skull.
Min bästa kompis hade jag tänkt fråga om hon vill vara fadder, den manliga har vi inte bestämt än även om en av mina kompisars sambo tjatat lite om att han vill nu på senaste;)

Läst om folk som tappat kontakten med de som de valt som gudfäder så det gäller att tänka ut vilka man väljer, kanske ett syskon tex?De kommer man troligtvis ha kontakt med större delen av livet.
 
Sv: gudfar/gudmor?

Du kan ha både fadder och gudföräldrar, vi valde det senaste.

Eftersom vi är ett stort kompisgäng blev det som en tävling vem som skulle bli gudförälder till vårat barn, fruktansvärt löjligt men ingenting jag kunde hejda, jag hade redan bestämt vem jag skulle fråga även om jag låt det vänta lite. Väninnan som fick bli gudmor till min son är min bästa vän sedan nästan tio år tillbaka, det var absolut inget svårt val, och hon blev väldigt glad över att bli tillfrågad.

Jag valde den äldsta vännen, men jag vet att det är så svårt att välja när man har många goda vänner, och alla mina vänner är speciella för mig på ett eller annat sätt.

Jag har även tänkt fråga henne om hon vill bli gudmor till mitt nästkommande barn, men jag ligger lite lågt ännu.
 
Sv: gudfar/gudmor?

Vi valde min bror som gudfar. Som du säger så kommer man (forhoppningsvis) inte tappa kontakten med honom. Min bror älskar barn, och är ganska barnslig själv. Han växte en del av att få bli gudfar faktiskt, vilket var kul.

(Och så är det himla bra att säga det när han ska vara barnvakt: "-Du är ju i alla fall hans gudfar!" :angel: )
 
Sv: gudfar/gudmor?

Nu är ju inte min lilla bebis född ännu, men jag kommer nog välja syrran och hennes man. Jag och sambon är nämligen gudföräldrar/faddrar till deras äldsta (fast jag hade nog valt dem endå). Ett annat alternativ för mig hade varit sambons syrra och hennes sambo, men de ska ha barn ungefär samtidigt som oss så det känns inte så lämpligt att välja dem.

Så för mig känns det naturligt att välja ett av våra syskon till fadder, men står man kompisarna nära är ju det ett bra alternativ också!
 
Sv: gudfar/gudmor?

Vi har peanerat lite om faddrar och kommit fram till att vi ska välja en var. Det känns rättvisast.
Jag har valt en tjej som jag kännt lääänge och har stort förtroende för och dessutom är jag fadder åt hennes andra barn
Min sambo har valt en kille som han gillar och som alltid ställer upp för oss om han kan.

En fadder tycker jag ska vara en person som man inte är släkt med och som man litar på till 100%. En människa som man kan tänka sig ha med på födelsedagskalas och som kommer kännas som en del av familjen.:)
 
Sv: gudfar/gudmor?

Vi kommer inte att döpa vårat barn men ha en "namnfest" hemma.

Vi har inte pratat så mycket om faddrar, men det lutar åt en av sambons killkompisar och min syster.
 
Sv: gudfar/gudmor?

Vi valde Dominics faddrar utav den enkla anledningen att dom är barndomskompisar med hans pappa och var hos oss dagligen. Även när jag var gravid och hade mina hemska humörsväningar som ibland gick ut över dom. Fast jag och Dominics pappa har gått isär så har jag ändå rätt bra kontakt med Dominics faddrar. Men huvudsaken är att dom båda älskar sitt fadderbarn!
 
Sv: gudfar/gudmor?

*knapp lån*
Jag har 5 gudbarn i tre olika familjer, och det är alla underbara bran, som jag givetvis följer lite extra:love:
Det är en STOR ära att bli vald som gudmor, och jag hoppas att jag kan föja dom genom livet.

Vår son fick min kusin till gudmor, men inte hennes kille.... deras förhållande va så nytt att ví inte vågade tro på en fortsättning, men dom håller ihop nu 17 år senare så han är gudfar i tanken!

* Jenny *
 
Sv: gudfar/gudmor?

Jag/vi valde en person som vi alltid kan lita på i vått och torrt. En mycket bra vän. Det är Bellatrix här på Buke som är Max fadder. :love:
 
Sv: gudfar/gudmor?

knapplån.

Tack för alla svar!

De känns som man borde välja ett syskon... men vem?

Jag har en helsyster, två halvbrorsor och en plastsyster.

sambon har en helsyster, en helbror, och två halvbröder.

Tror att de kan bli lite sura miner om man väljer nån annan än helsyskonet. men det är inget självklart val för mig i alla fall.

När jag precis blivit gravid va både jag å sambon överens om vem vi ville ha som gudfar. å han tackade ja. nu har vi nästan tappat kontakten, så de känns inte rätt att han ska bli.
Lite därför jag e lite osäker på att välja en kompis. även fast vi är bästa kompisar nu, kanske vi inte är de resten av livet...

Men om man väljer ett syskon från varje, så kommer det förmodligen bli sambons syrra pga att hon och jag varit kompisar i tio år. Då vill man ju ha en kille åxå. och då blir de en av mina småbröder...

svårt de här=) tyr man har lite tid att tänka i alla fall=)
 
Sv: gudfar/gudmor?

*kl*

Jag har en gång varit så ful att jag anmält intresse:o

Det funkade:D:D Är gudmor åt en mycket häftig knodd:D
 
Sv: gudfar/gudmor?

haha ja men man kanske ska göra så. vänta å se om nån verkar intresserad=)
 
Sv: gudfar/gudmor?

Mina barn är inte döpta, men de har faddrar iallafall.
Flickorna har två av mina kompisar, de som betydde mycket för mig under graviditet och efteråt (jag var ju själv med dem). De har också två av pappans kompisar, han har tyvärr ingen kontakt med dem längre, inte tjejerna heller, men jag tror inte att de bryr sig så värst.

SOnen har fått sig en gudmor (eller fadder eller vad det heter) på "gamla" dagar. Vi bestämde det tillsammans alla tre för två år sen ungefär, då vad han 9år.

INte för att jag vet vad faddrarna är bra för ...
 
Sv: gudfar/gudmor?

Först hade jag nog inte tänkt ha något dop, men nu blir det nog så ändå.

Till gudmor/gudfar har jag funderat på sambons dotter, hon är 18 år och hade nog känt sig utvald och glad över det. Ev kan jag tänka mig min systerson också (även han 18) som jag är gudmor till.

Vi har inga vänner med på dop, utan bara släkten. Blir fullt tillräckligt med folk ändå.
 
Sv: gudfar/gudmor?

Vi valde en från var sida.
Min bror och en av sambons närmsta vänner.

Problemet var bara att det var fler av sambons vänner som ansåg sig vara "det självklara valet" och kunde inte acceptera att ngn annan blev vald.
Tråkigt när folk inte kan acceptera den man väljer. De måste väl förstå att man har ett antal att välja på. Har man 20 kompisar väljer man 1-2 st. Då kommer 18-19 st automatiskt bli "icke-valda" och så är det ju bara! :mad:

När det gäller mina syskon så har jag två bröder. Jag pratade med dem innan och förklarade att X skulle få bli gudfar/fadder och Y skulle få "ge ett av sina namn" (sonens andranamn). Förklarade detta, frågade vad de tyckte o.s.v...
Kändes skönt att göra så, så att vi hade kunnat reda ut eventuella problem direkt.
Nu blev det inget att diskutera, båda bröderna var glada, stolta och tacksamma :)
 
Sv: gudfar/gudmor?

Nu har ju inte vi fått bäbis än, men vi vill ha någon som man vet kommer att ställa upp för den lilla/e i vått och torrt, troligen blir det ett syskon.

Det är lite jobbigt för en kompis till mig tjatar om att hon vill bli gudmor, men för mig är inte det aktuellt då hon trots lång "vänskap" (18 år)aldrig kommer när man bjuder och alltid väljer mig i andrahand. Hur ska man säga det? Hon kommer att ta illa upp. Vill man festa, säg om jag fyller år, så är det alltid en annan kompis som har bjudit bort henne. Hon har bara varit här ett par gånger och vi har bott här i sex år... Oj nu kom jag från ämnet, men jag blir upprörd!
 
Sv: gudfar/gudmor?

Vi ville ha någon i släkten. Jag föreslog min bror och hans sambo och min sambo tyckte det var ett bra förslag! Hepp, så var det klart! :)

/Timsetim
 
Sv: gudfar/gudmor?

Vi har redan bestämt att kommer att fråga min bästa och älsta vän om hon vill bli gudmor och pojkvännens bästa kompis om han vill bli gudfar. Båda är såna där sköna, pålitliga i-vått-och-torrt-människor som vi har känt länge. så det kändes inte alls som något svårt beslut. Men det är klart, får vi fler barn längre fram, då kan det bli knivigare...
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 114
Senast: Bexzor
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 194
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 306
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Ok, jag har läst och läst och undrar om jag är dum i huvudet. För att jag ska kunna få ut föräldrarpenning måste jag anmäla...
Svar
7
· Visningar
615
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp