Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

P

Princy

Ni som har egen häst eller medryttarhäst: vad föredrar ni av gruppridning och privatlektioner?

Jag funderar på att ta lektioner med min medryttarhäst i vår, men jag har inte bestämt mig för om jag ska haka på någon grupp på ridskolan, eller ta privatlektioner. Hittills jag har bara ridit privatlektioner med honom, men det kanske skulle vara kul att vara med i någon grupp, som omväxling. Kanske är det något billigare också. :crazy:

Ett långsiktligt mål är att ställa upp i någon liten dressyr- eller hopptävling med honom.

Skriv gärna för- och nackdelar med båda alternativen. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

För och nackdelar:

Grupp: För: Oftast billigare
Emot: Tränaren kan inte konsentrera sig på var och en på samma sätt. Du får vänta längre mellan övningarna och då hinner hästen bli kallare. Tiderna passar kanske inte dig jämt


privat: För: Tränaren har bara dig att tänka på och det blir snabbare nya övningar. Du bokar en tid som passar dig
Emot: Det blir ofta dyrare.



Jag tycker om att rida i liten grupp d.v.s 2-3 ekipage samtidigt.
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Jag skulle vilja säga att det beror på hur stor gruppen är som det kan vara för-/nackdelar med grupp. Om du tycker privatlektioner är något för kostsamt så kanske du kan kolla i det stallet du står om ni kan gå ihop och rida 2-3 personer kanske? Jag tycker 3-4 stycken i en grupp är max om man ska få ut tillräckligt av lektionen.
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Privat är ju det som ger mest, och även om det är lite dyrare ibland tycker jag att det kan vara värt de pengarna för det där lilla extra. Att ha en tränare som fokuserar på en 100% i ett helt pass är Lyx. Men prova du att rida nån grupplektion för omväxlingens skull :) Ibland kan det ju vara roligt att vara lite flera. Tycker du att grupplektionerna känns givande också är det väl bara att göra båda :idea:

Kan tillägga att jag föredrar privatlektioner.
 
Senast ändrad:
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

När jag red privatlektioner (hoppning) red jag oftast med en annan häst bara, på så sätt kunde tränaren ha rätt bra koll på oss båda och jag tyckte det va ganska skönt att kunna pusta ut och titta på kompisen och på så sätt lära lite till. Har ridit i större grupp också (4-5 stycken) men det va när jag red ponny.
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Tycker också att privatlektion är det som ger absolut mest, även om det är dyrare.
En aspekt jag tänkte på med gruppträning är den "sociala" träningen- att komma ut och koncentrera sig, kanske inte på hemmaplan, tillsammans med okända hästar....den träningen missar man med privatträning tycker jag.....
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Tack för svaren. :D

Det lutar nog åt att ta privatlektioner, det ger antagligen mest. Att rida med 1-2 personer till vore nog det bästa alternativet, men för tillfället har jag ingen kompis som tar privatlektioner där. :(

Sist jag var där sa en ridlärare att hästen var för stor för att vara med på gruppridning också (ett fullblod på 180 cm i mkh). :crazy:
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Sist jag var där sa en ridlärare att hästen var för stor för att vara med på gruppridning också (ett fullblod på 180 cm i mkh). :crazy:

Det uttalandet måste jag säga att jag ställer mig frågande till. När jag red på ridskola när jag var yngre så fanns det flera hästar som var över 170, den högsta 176 cm och det gick jättebra att ha dessa med på lektionen samtidigt. Bra för vuxna män som ville rida och långa kvinnor med för den delen. Så storleken på hästen tycker jag inte du ska lägga någon vikt vid.
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Rent generellt tycker jag du ska göra det DU känner ger dig mest för pengarna. Testa gärna att haka på en grupp för att se hur det går, vissa fungerar det jättebra för (om man redan är ganska självständig och har kommit en bit på väg) ju mer hjälp man behöver desto mindre ger det skulle man kunna säga.

För egen del rider jag privatlektioner för tränare som jag lär mig mest av. Om det så kostar 1500:- per helg och man inte har råd mer än typ varannan månad :crazy: sen kan jag även gilla att slumpmässigt rida för en ny tränare bara för att få en annan synvinkel, något man kanske missat, och nya övningar. Nackdelen är ju då också med grupplektioner att man inte bara kan byta tränare om man känner att man vill prova på någon annan :p
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

susekl: Jag tyckte också att det var märkligt, men jag misstänker att jag hade fått ha med honom om jag verkligen hade velat. Problemet är väl att det är stora grupper – med upp till 14 elever – på lektionerna, och en stor häst med ett stort steg tar väl mycket plats då.

Totola: Eftersom jag aldrig testat att rida "egen" häst i grupp så vet jag ju inte hur det är, men jag kan tänka mig att det inte är lika givande som privatlektioner i utvecklingssyfte. Däremot kan det nog vara trevligt att rida tillsammans med andra.

Kostnaden är egentligen inget stort problem. Bara om det skulle vara en enorm skillnad, så att jag skulle kunna rida dubbelt så mycket. Men det tror jag inte att det är. :D

Jag ska nog försöka få tag på någon att dela privatlektionerna med. Kanske sätta upp en lapp på ridskolan eller något.
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

susekl: Jag tyckte också att det var märkligt, men jag misstänker att jag hade fått ha med honom om jag verkligen hade velat. Problemet är väl att det är stora grupper – med upp till 14 elever – på lektionerna, och en stor häst med ett stort steg tar väl mycket plats då.

14 elever på samma lektion:eek: Tvivlar faktiskt på att man lär sig speciellt mycket i alla fall då, skulle nog känts meningslöst att betala för det (min högst personliga åsikt alltså). Själv tycker jag att åtta är i mesta laget för att ridläraren ska hinna med alla.
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Ja, dela privatlektioner kan vara en bra idé. Två st brukar vara ganska lagom, då får man lite frihet om man vill testa sig fram lite själv också utan att ha hökögon på sig, men ändå ganska mycket hjäp. Försök hitta någon på din egen nivå bara (med just den hästen, brukar ju bli lite annorlunda med privathäst) och se till att inte BARA rida lektioner. Det brukar vara ganska meningslöst om man inte hinner rida ett par gånger mellan varje lektion för att befästa det man lärt sig och lära känna hästen bättre.

Nackdelen öht med att rida lektion är att man behöver ha fokus på tre saker för att det ska bli bra - dig själv, hästen och tränaren. själv ar jag svårt att koncentrera mig på mer än EN sak i taget! :D
Beroende på hur man är som person kan det vara en fördel att ta det lugnt med saker man inte provat själv med hästen tidigare, dvs säger instruktören åt dig att rida en övning/rörelse som du inte testat med hästen tidigare - lyssna på vad instruktören säger och ge det ett/ett par försök, men kräv inte för mycket utan gör grovjobbet hemma. Det brukar vara bussigare för hästen då det som sagt är svårt att fokusera både på hästens reaktioner och instruktören.
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

14 elever på samma lektion:eek: Tvivlar faktiskt på att man lär sig speciellt mycket i alla fall då, skulle nog känts meningslöst att betala för det (min högst personliga åsikt alltså). Själv tycker jag att åtta är i mesta laget för att ridläraren ska hinna med alla.

Jo, jag håller med. :( Vid närmare beräkning blir 60 minuter fördelat på 14 elever ca 4,5 minuter per person. Dyra minutrar! :D

Nu har jag bestämt mig för att ta privatlektioner iallafall – antingen själv eller med någon annan. :D
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Ja, dela privatlektioner kan vara en bra idé. Två st brukar vara ganska lagom, då får man lite frihet om man vill testa sig fram lite själv också utan att ha hökögon på sig, men ändå ganska mycket hjäp. Försök hitta någon på din egen nivå bara (med just den hästen, brukar ju bli lite annorlunda med privathäst) och se till att inte BARA rida lektioner. Det brukar vara ganska meningslöst om man inte hinner rida ett par gånger mellan varje lektion för att befästa det man lärt sig och lära känna hästen bättre.

Nackdelen öht med att rida lektion är att man behöver ha fokus på tre saker för att det ska bli bra - dig själv, hästen och tränaren. själv ar jag svårt att koncentrera mig på mer än EN sak i taget! :D
Beroende på hur man är som person kan det vara en fördel att ta det lugnt med saker man inte provat själv med hästen tidigare, dvs säger instruktören åt dig att rida en övning/rörelse som du inte testat med hästen tidigare - lyssna på vad instruktören säger och ge det ett/ett par försök, men kräv inte för mycket utan gör grovjobbet hemma. Det brukar vara bussigare för hästen då det som sagt är svårt att fokusera både på hästens reaktioner och instruktören.

Kloka ord. :bow:

Jag tänkte rida ca 2-3 pass per vecka, utöver privatlektionerna. Precis som du säger så betyder det mycket att vara ensam med hästen och öva in det man lärt sig i lugn och ro. Ibland kan man bli lite snurrig av alla nya övningar och intryck som man tar in på lektionen. :crazy:

Ridläraren som jag ridit för tidigare är väldigt duktig och ser just till att inte kräva allt för mycket av hästen på en gång, vilket är jättebra. En annan fördel med den ridläraren är att hästens ägare också har ridit för honom, så de är relativt vana vid varandra. :D
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Lycka till nu...
Själv kan jag bara säga att det bästa tycker jag är att vara två eller max tre på lektionerna, så får man hjälp och mycket uppmärksamhet från tränaren utan att man som någon uttryckte det hade hökögon på sig hela tiden ;)
Se bara till att om du får sällskap att rida med, att ni är på ungefär samma nivå...
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Lycka till nu...
Själv kan jag bara säga att det bästa tycker jag är att vara två eller max tre på lektionerna, så får man hjälp och mycket uppmärksamhet från tränaren utan att man som någon uttryckte det hade hökögon på sig hela tiden ;)
Se bara till att om du får sällskap att rida med, att ni är på ungefär samma nivå...

Tack!

Jo, det kan faktiskt vara skönt att kunna pusta ut lite då och då och hinna tänka efter vad man håller på med. :D

Så är det ju trevligt med lite ridsällskap, samt att man kan dela på kostnaden.
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Jag föredrar privatlektioner.
Det ger så mycket mer och så slipper man trängas med massa andra som har noll koll på ridhusreglerna
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Jag föredrar i vanliga fall privat eftersom läraren har helt fokus på dig och din häst. Dock kan det vara bra med grupp om man vill försöka mer själv men samtidigt har någon som hjälper till.

Rider privatlektion dressyr för tränare varannan vecka och cavalettilektion i grupp om 4 ekipage varannan vecka. Är med på cavalettin för att:
  • Det är billigt (150:- för 1,5 h för c-tränare dressyr)
  • Svårt att på egen hand få tid till att bygga upp bra bomövningar

Lär mig ju inte lika mkt som på privatlektionerna men det är ju lätt värt det iaf.
 
Sv: Gruppridning med egen häst vs. privatlektioner

Jag rider på ridskolan med egen häst en gång i veckan. Både jag och hästen trivs bra att rida i grupp. Det är dubbla nyttan av lektionsavgiften.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 834
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 150
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp