Grundvaccination

D

denise_olofsson

Detta med grunden är helt förvirrande... Men nu läste jag på www.intervet.se - vidare till www.fass.se:

Grundvaccination

Hästar äldre än fyra månader vaccineras två gånger med fyra-sex veckors intervall. En tredje vaccination ges efter sex - tolv månader.

Revaccination bör ges med 3 års intervall.

Jag har hört 8 veckor mellan vaccination 1 och 2 och sen att det verkligen inte får gå en dag över 6 mån mellan 2 och 3.

Men detta borde betyda att jag inte behöver vaccinerna i mellandagarna (6 mån den 30/12) utan kan vänta tills efter nyår..?

Någon annan som VET?

Sv: Grundvaccination

Jag antar att det är hästinfluensa du menar då?
På SVA:s hemsida står förljande:

* Föl bör vaccineras 1:a gången vid 6 månader.
* Andra vaccinationen mot influensa sker därefter inom 1-2 månader.
* Tredje vaccinationen 3-6 månader efter den andra.
* Därefter bör hästen vaccineras varje halvår till och med 4 års ålder. Tiden mellan vaccinationerna ska inte vara kortare än 3 månander.
* Från och med 5 års ålder rekommenderas en årlig vaccination.
* För hästar som ska användas för tävlingsbruk ställs i vissa fall särskilda krav på att vaccinationsrutiner följs och noteras. Kontrollera detta med aktuellt förbund.

Detta är alltså för att få ett fullgott skydd för hästen.

SKa du tävla gäller Ridsportsförbundets regler vilka är dessa:

Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elittävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start. Senaste vaccination får inte vara gjort senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).

Sv: Grundvaccination

Nej, glömde ju nämna att det enbart är stelkrampsvaccinet jag funderade på.. Men nu har jag iaf pratat med en veterinär och han rekommenderade en ny grund... Tror inte det enbart var för att tjäna pengar... Jaja, vi kör på det

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 868
Senast: turbofling
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa, och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v? Nu kan min...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: tavla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix